Jump to content

Ulyd i bravo3 drev

Tropic1

Recommended Posts

Når jeg kjørte gjennom motor og drev med ferskvann idag(klokker) kom en svak "ule" lyd frem fra drevet. Lyden var ikke d.er til å begynne med, men kom etter ca 10 minutter. Lyden ble mer fremtredene når jeg øket turtallet. Kan ikke si jeg hørte den lyden i fjor. Registrert også at det var litt varmt på toppen av drevet...ikke veldig men rundt 35-40 grd. Noen som har erfaring rundt dette ?

Du kan tappe av drevoljen og inspisere denne. Den forteller kanskje noe om drevets tilstand. Jeg forutsetter at oljenivået er korrekt altså at det finnes olje på beholderen i motorrommet. Svart olje betyr at den har vært for varm evt. gått for lenge. Grå/hvit olje betyr at drevet er lekk og har tatt inn vann. Brun olje tyder på rust. Metallflak betyr havarerte lager. Litt svart "fuzz" er normalt. Er det et ordinært Bravo 3, eller er det Bravo 3X eller XR?

Takk for svar. Det er et vanlig bravo 3 1997. Det har hele tiden vært olje i karet i motorrommet. Har ikke tappet ut olja fra drevet enda. Hadde tenkt å ta det i morgen, men vil at de på walberg marina skal høre på lyden først. Dumt å fylle på ny olje hvis det senere må tappes igjen pga. rep av drev. Lyden kan også komme fra knute eller transom...litt vanskelig å lokalisere...Hvis drevet tar inn vann, hvor pleier feilen å ligge ?

Transomlageret pleier å rumle hvis det lager ulyd og knutene gir vibrasjoner under belastning hvis de har slakk. Dette tipper jeg er noe i øvre girhus som er slitt. På Bravo drev sitter girsjalte-mekanismen med messing-kon i øvre girhus og så lenge motoren går roterer allt unntatt den vertikale akselen her. Det kan være enten lager eller tannhjul som er slitt. Det må nok demonteres for å avdekke feilen. Bra at du oppdaget dette nå så slipper du drevhavari midt i sesongen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...