Tropic1 Startet 5.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 5.Oktober.2013 Når jeg kjørte gjennom motor og drev med ferskvann idag(klokker) kom en svak "ule" lyd frem fra drevet. Lyden var ikke d.er til å begynne med, men kom etter ca 10 minutter. Lyden ble mer fremtredene når jeg øket turtallet. Kan ikke si jeg hørte den lyden i fjor. Registrert også at det var litt varmt på toppen av drevet...ikke veldig men rundt 35-40 grd. Noen som har erfaring rundt dette ? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 Du kan tappe av drevoljen og inspisere denne. Den forteller kanskje noe om drevets tilstand. Jeg forutsetter at oljenivået er korrekt altså at det finnes olje på beholderen i motorrommet. Svart olje betyr at den har vært for varm evt. gått for lenge. Grå/hvit olje betyr at drevet er lekk og har tatt inn vann. Brun olje tyder på rust. Metallflak betyr havarerte lager. Litt svart "fuzz" er normalt. Er det et ordinært Bravo 3, eller er det Bravo 3X eller XR? Sitér dette innlegget Link to post
Tropic1 Svart 5.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 Takk for svar. Det er et vanlig bravo 3 1997. Det har hele tiden vært olje i karet i motorrommet. Har ikke tappet ut olja fra drevet enda. Hadde tenkt å ta det i morgen, men vil at de på walberg marina skal høre på lyden først. Dumt å fylle på ny olje hvis det senere må tappes igjen pga. rep av drev. Lyden kan også komme fra knute eller transom...litt vanskelig å lokalisere...Hvis drevet tar inn vann, hvor pleier feilen å ligge ? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 Vanligvis gjennom simmerringene på propelleraksligene. Har drevet gått mange timer da? Sitér dette innlegget Link to post
Tropic1 Svart 5.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 Det er gått litt over 900 timer Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 Det begynner vel å nærme seg tid for overhaling da. VP anbefaler overhaling ved 1000timer. Sitér dette innlegget Link to post
Tropic1 Svart 5.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 http://youtu.be/6WpGhUapHW0 Tok et lite opptak istad....gir kansje et bedre bilde Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 5.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 Uling i drevet kan tyde på Slitt Gimbal lager, dette vil være en svak uling som øker ved turtall. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
DieselDahl Svart 5.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 Transomlageret pleier å rumle hvis det lager ulyd og knutene gir vibrasjoner under belastning hvis de har slakk. Dette tipper jeg er noe i øvre girhus som er slitt. På Bravo drev sitter girsjalte-mekanismen med messing-kon i øvre girhus og så lenge motoren går roterer allt unntatt den vertikale akselen her. Det kan være enten lager eller tannhjul som er slitt. Det må nok demonteres for å avdekke feilen. Bra at du oppdaget dette nå så slipper du drevhavari midt i sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Tropic1 Svart 5.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 Dumt av meg å fylle opp med ny olje før jeg leverer det inn til rep da? Må tappes ned uansett? Tusen takk for alle innspill Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.