Lenasmartin20 Startet 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2013 Hei! Har en mistanke om at toppakningen er defekt på min saltvannskjølte motor! Har ikke lyst å begyne på motoren før til våren! Er det noe som bør gjøres i år? Olje i silyndrene, kan den "sette seg" ila vinteren hvis det har kommet noe saltvann inn? Sitér dette innlegget Link to post
mah Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Ville kjøre den med ferskvann og deretter glykol eller diesel før vinterlagring, litt olje i sylindrene kan da ikke skade, du kan jo med fordel bytte olje i samme slengen.. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2013 Ville ikke ventet til våren, ta jobben nå for å finne ut hva som er galt, hva viss blokk eller topp må planeres. Da er våren ikke rette tiden, når alle har for mye å gjøre. Hva hvis du må skifte topp, nå har du 1/2 år på å finne en "brukbar" topp. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lenasmartin20 Svart 6.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2013 Ok har ikke skrudd veldig mye motor, men er vel ikke kjempe hokus pokus å skru av toppen!? Må vel ha av gasser, insug, manifoild og regreima, noe mer?! Har maskineringssenter der jeg jobber, så kan vel få noen der til å plan toppen, men blir kompen høyere da? trenger jeg gjøre noe med stemplene da? Hvis jeg får tak i en b20 fra bil, hva trenger jeg av nye deler, hvis gamle toppen er ok. Må jo ha marinetoppakning og rustfrie ekspansjonspuugger, må f.ex veiv, e.l byttes? Takker for alle tips..... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Blir ubetydelig endring i kompressjon om du freser toppen. Treng ikkje gjere noko med stempel. Har du tilgang til gratis maskinering så er det kanskje lettere å frese en å gjere rein toppen med skrape. Marinetoppakning kjenner eg ikkje til. Ikkje rustfrie skspansjonsplugger heller. La ekspansjonspluggene stå i så slipper du tenke på det. Du må ikkje la motoren overvintre vist du mistenker saltvann i olje. Da vil den sette seg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lenasmartin20 Svart 7.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 B20 er jo egentlig en bilmotor, den har direkte saltvannskjøling, så mener å ha lest at hvis en b20 skal mariniseres, må det byttes til syrefaste eksp. plugger, da bil versjonen ruster med en gang, var også noe med det at metallet i bil-toppakningen ruster, så man må ha en pakning beregnet for marinebruk?! Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Det er riktig,syrefaste frostplugger og toppakning har de på drevdelar.se ,billigere der enn hos vp forhandleren. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Blir det stående sjøvann i sylindrene over vinteren blir motoren garantert ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 8.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Blir det stående sjøvann i sylindrene over vinteren blir motoren garantert ødelagt. Foreløbig har jeg sugd ut all den grå gugga. hatt i litt ny olje, kinna litt, sugd den ut, (så litt bedre ut) og fylt motoren til randen med motorolje. Holder dette til våren??? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.