Jump to content

Kan et DSI-ekkolodd vise hva slags type bunn det er et sted?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg har fått litt dilla på hummerfiske (etter en fin hummer som hadde gått på tunfisk i gelé på det første trekket), og jeg vet jo at de foretrekker steinbunn med mulighet for å gjemme seg i huler mellom steinene. Jeg må ha et ekkolodd og hadde egentlig bestemt meg for et vanlig Lowrance Elite 4X, firetommers fargeekkolodd. Men hvis jeg kjøper et DSI-ekkolodd, vil det da vise hva slags bunn jeg har under meg? Dette ville jo vært kjekt å ha når jeg leter etter nye steder å sette teinene på.

Ett helt normalt ekkolodd (som f.eks Elite 4X) vil fortelle deg hva slags bunn du har under deg. Krever kanskje litt øvelse å lære seg å lese det, men det går fort hvis du går inn for det. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

De fleste hummerne jeg så da jeg drev med sportsdykking holdt seg i kanten på steinur hvor den hadde halen godt gjemt under en stein.

Traff den og noen plasser i stortaren vestpå hvor den loffet rundt på jakt etter mat. 5-6 meter høy tare. Traff den og på nattdykk. Ene gangen hadde en av havets kardinaler et herremåltid med en krabbe som var snudd opp-ned og den gaflet innpå.

Med hånden på hjertet kan jeg si at de jeg så, de levde fortsatt etter jeg hadde passert..Tok kun bilder.

Da må du kjøpe deg dette! Et Furuno Fcv-627 , monterte dette i min båt i år.

Og jeg er meget godt fornøyd med det, har nå fisket sjøkreps i høst og denne bunnklassifiserings funksjonen som dette loddet er utstyrt med, har vært veldig nyttig for å finne den rette bunnen som krepsen trives på.

http://nettbutikk.serco.no/ekkolodd/nyhet-furuno-ekkolodd-fcv-627/prod200000198.html

Gudrun, vi er visst like snille. :yesnod: Jeg har alltid hevet uti det jeg har fått i krabbeteiner utenom sesongen.

Sluggern, det er nok et par hakk over det jeg har råd til... Det er en fyr her i byen som skal selge en rundt 5 år gammelt Navman, lurer på om det er bra saker. Den har tostråle (50 og 200), og den kan splitte skjermen og vise dem på hver sin del. Det er en fargegreie som kostet 7000 i sin tid, men kanskje det er med ekkolodd som med pc-er, at 5 år gammelt er teknisk museum?

Hmm. Jeg har bare dybdemåler i seilbåten, men har vurdert å skaffe ett ekkolodd for fiske.

Hvis man i tillegg kan bruke det til å sjekke ankringsforhold, så er det jo enda mer vits i.

Kan man det ? Ser man forskjell på Mudder, sand, og leire ?

Typisk ankrer man jo på Max 10 meter, så det ville vært i den dybden og under det var mest interessant.

I tillegg er det jo greit å kunne lokalisere steinbunn for krabbefiske også da ja !

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Lano2, hvis jeg husker riktig hvem du egentlig er, vil du forstå spørsmålet: Fisker du utenfor det gamle NATO-anlegget? Det skal være fin dybde og krepsebunn der. Hvis jeg husker feil om hvem du er, forsto du ikke noe av den der. :wink:

Og kona trenger ikke oppussing, hun er som bunnstoff: selvpolerende! :lol: Men hun ville nok vært verd noen kroner hvis jeg stte henne i pant.

• 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Dybde kompensering?

Ingenting, fordi flo/fjære problematikken forekommer ikke her nede.

Vår venn med olex og mulistråle lodd har Furuno SC30, samme som jeg har i seilbåten.

En funksjon jeg savner på Furuno, som Olex har, er å kunne sette 2 pkt'er, for så å få opp et utsnitt av bunn mellom punktene.

Mons viser vel dette i en annen tråd her inne, i jakten på O. larsen frakteskuta.

Det er forøvrig et bilde fra vår venn med Olex.

Tror Furuno skal besøke oss om et par uker. De kommer fra messe i Japan, og har lovet oss en ny versjon av Maxsea.

Dette blir spennende!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...