Jump to content

Anbefaling av hydraulisk styring til 90 hk?

Poff

Recommended Posts

Du har jo to typer; bukkehorn eller fast sylinder.

Jeg valgte fast sylinder da jeg ikke ville ha unødig lange hydraulikk slanger kveilet i motorbrønnen.

Men man er avhengig av en viss bredde på motorbrønnen da.

Evt. må motor heises litt for å montere den lange bolten gjennom styrerøret, men jeg måtte uansett løsne motoren helt for å få ut den gamle styrewiren.

Best Marin har grei pris på 150 hk styringa fra Nordflex Hydrodrive som jeg valgte å montere på min 90 hk, det var vel kr 4.395,-.

De har også en 90 hk Nordflex styring med innfelt rattpumpe (kun få hundrelapper rimeligere) men jeg syns det var greit at rattet kom litt lengre ut fra dashbordet (kan felles noe inn med eget kit, som Watski har i katalogen sin...)

Bolten som festes i selve styrearmen på motor fulgte ikke med men jeg fikk den ettersendt fra Ungarn.. men brukte midlertidlg en annen bolt.

bilde

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

ja alt funker. jeg ønsket bare å ikke ha bevegelige slanger i motorbrønnen, men så korte som mulig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Ikke kjøp noe billig greier. Vet mange som sliter med sine hydrauliske styringer, noen av dem har faktisk byttet til SeaStar eller BayStar. Til din Motor gå for BayStar, men med skikkelige pressede slanger (SeaStar type). Ta kontakt med Mjøsservice, de har en grei pris på ei slik "pakke". Slangene blir da laget på mål tilpasset din båt.

De BayStar settene du finner på nettbutikker innholder stive slanger i løs vekt med noen gjør-det-selv koblinger, dette er noe jeg vill ha holdt meg langt unna.

Redigert av abbor (see edit history)

Nordflex Hydrodrive leveres med ferdigpressede relativt myke slanger, fargemerket og enkle å montere.

Min kom med 6 meter slanger, litt i lengste laget men ikke noe problem å kveile opp under dekk.

90 hk-pakken som vist under har vel 4,75 meter slanger.

http://hydrodrive.eu/en/products/1_outboard-steering-systems

Legg merke til at Best Marin sine priser i Norge er lavere enn på produsentens utenlandske hjemmeside.

NB! Best Marin har en variant av 90 hk-styringa uten tilbakeslagsventil til kr 3990 på webshopen. Den bør man jo "styre" unna. Vet ikke hva som skulle være fordelen med det.

De to styringene som er aktuelle står derimot i katalogen men ikke på webshopen deres (90 og 150 hk med tilbakeslagsventil, nesten samme pris på disse).

På bildene i katalogen og under her ser det ut som det ikke følger med styrearm med 90 hk-kitene.

Man bruker vel den som følger med motoren da, men med 150 hk-kitet mitt fulgte det med en styrearm av bedre kvalitet og bedre tilpasset enn Honda-armen jeg hadde som egentlig passet dårlig.

Med bukkehornstyring slipper man jo styrearm da.

bilde

bilde

bilde

Original styrearm nederst og medlevert i kit øverst (umontert på bildet). Den knekken på original styrearm medførte at sylinderen kom for langt ned, når motor skulle tiltes helt opp.

Derfor bra at det fulgte med bedre styrearm.

bilde

Som bildet under viser, følger det styrearm med i 150 hk-kitet (men tilpasset bolt manglet), samt hele 2 liter olje.

Påfylling og lufting krever visse knep....

På rattpumpen jeg fikk kunne jeg dessuten snu niplene bak på rattpumpa slik at slangene gikk ut rett bakover istedenfor i 90 graders vinkel nedover. Det passet bedre inne i styrekonsollen.

bilde

Baystar har tilbakeslagsventil, det hadde i alle fall ikke den hydrodrive-modellen jeg så på som alternativ. Når det gjelder slanger til Baystar, så tar (tok) importøren (Telmo) ingenting ekstra for å levere mykere slanger med ferdig pressede koblinger eksakt på den lengden du ønsker som alternativ til de stivere (og avkappbare) som originalt fulgte med (ref abbors innvending). Du må bare finne en forhandler som ikke på død og liv må selge det som er i hylla, gjerne en mindre som må/vil bestlle fra importøren den du skal ha.

Anbefalingene jeg fikk var utvetydig i Baystars favør, og det var fra forhandler som også solgte Hydrodrive.

Redigert av Ronald (see edit history)

Jeg kjøpte 150hk styring på Seatronic til min Scand 550. Båten var under vann to ganger, fungerte like bra etterpå. Tilbakeslagsventil. Båten ble brukt hele året også under tøffe forhold under jakt. Kommer enkelt til å velge samme styring neste gang også. Får ikke lagt ut noen link nå, sitter i kø med mobilen.

Jeg hadde en 90hk Merc..

Redigert av Banarne (see edit history)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Alle Hydrodrive skal ha tilbakeslagsventil, unntatt den billigste utgaven til 3990. Det koster jo bare kr 200 mere med tilbakeslagsventil, så den uten må være til spesiellt bruk.

Hydrodrive har tydeligvis flyttet hovedkontor og/eller produksjon fra Italia til Ungarn, og i samme slengen har det blitt litt uoversiktelig med modellbenevnelser/produktnummer på kit osv., samt at de som selges i skandinavia tydeligvis heter Nordflex.

Men kvaliteten ser helt upåklagelig ut. Men vi får se om noen år da, for kr 4390 for ei 150-hk styring er billig. Watski tar vel 5999 for samme styringa http://www.watski.no/Hydrauliskstyring--115YB

... Watski tar vel 5999 for samme styringa http://www.watski.no/Hydrauliskstyring--115YB

Watski sine listepriser er ofte høyere enn i det 'virkelige' liv, kanskje for at det skal være lett for forhandlere å gi relativt gode rabatter? F.eks. koster 150hk-settet til Baystar (altså det du linker til) under kr. 4.700 hos Maritim. Men da må du kanskje "jobbe" litt med dem for å få dem til å levere de skreddersydde (og mykere) slangene jeg nevnte tidligere - de vil nok helst selge det som de har liggende i hyllene sine allerede.

Ja, det er mulig det var billigste Hydrodrive jeg så på som alternativet og som ikke hadde tilbakeslagsventil. Og ja, den fremstod som produsert i Ungarn (var vel for ca 2-3 år siden dette). Det var for øvrig Watski-forhandlere som hadde den også.

Redigert av Ronald (see edit history)

ja Watski tar 4100 for et 90 hk-kit (står ingenting om det er tilbakeslagsventil eller ikke), så det er jo ca samme pris som Best Marin (med tilbakeslagsventil).

Derfor er jo 150-hk kittet så gunstig til kr 4390 siden det har alt og er komplett. Altså Hydrodrive som jeg linket til over som er dyrest på Watski.

Og som koster heftige 775 Euro på produsentens hjemmeside http://hydrodrive.eu/products/5-mf150

Svaret jeg fikk av Best Marina:

Hei

Vi takker for din henvendelse.

Vi har styringer som kan være aktuelle.

Utraflex UP20F/OBF1 kr. 6 472,- Varenr. 209006
Nordflex 150 kr. 4395,- Varenr. 938987

Vi vil anbefale deg å kjøpe Ultraflex. Dette er en meget god styring i forhold til Nordflex.

Så det dem sier er at Ultraflex er mye bedre en Nordflex........spørsmålet er jo egentlig hvor bra og dyrt jeg må kjøpe, er jo en båt som kun vil bli kjørt på sommeren. :smiley:

En 16-foter med 90 hk trenger ikke all verden av kraftig styring, selv om du kanskje passerer 40 knop ?

Ultraflex og Baystar er sikker bedre på en eller annen måte men hva er egentlig bedre ? Det hadde jo vært interessant å vite.

Kjøper du 938987 så be om å få med den bolten som visstnok ikke følger selv om den er med på bildet, men som de allikevel kan ettersende fra Ungarn (litt pussig men hyggelig dame i Ungarn :smiley: ).

Har noe med at messingforingen i styrearmen som kommer med kitet skal ha 10 mm bolt (partiet uten gjenger) mens de fleste originalbolter er ca 9 mm så det blir litt slark som betyr slitasje.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...