windyén Startet 6.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 6.Oktober.2013 Der jeg har hatt båten i sommer har det vært ekstremt med groe, mistet nesten 5 knop i forhold til tidligere år, jeg har fått høre at hvis man blander en skvett ublandet rounddupp i bunnstoffet så skal det hjelpe. Noen som har prøvd...? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2013 Bare tull! Unødig forurensing som uansett ikke kan fungere i bunnstoff. Roundup tas opp gjennom bladene på plantene, og er dessuten vannløselig. Det eneste du oppnår er å forurense bunnen under båtplassen din litt ekstra... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mulligan Svart 6.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2013 Flotte greier derom det vokser brennesle og løvetann på båten. Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 6.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2013 Jeg har prøvd det og det hjalp ikke noe. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2013 (redigert) Glem Roundup, det er vel bevist å ha null effekt noen ganger. Velg heller best mulig bunnstoff, det finnes stoff som er helt sykt bra men det er vanskelig å få tak i her hjemme og kanskje ørlite ulovlig. Denne røde 20literen til Jotun for skip sies å være bra også og den må vel være mulig å få tak på Redigert 6.Oktober.2013 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Det er dokumentert og bevist med bilder her tidligere at der det er bukt roundup og litt av skroget ble utelatt var forskjellen var enormt stor. Dette er ulovlig og de som er opptatt av miljøet vil nok prøve å si at roundup ikke hjelper mot groe. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Antiparasitt?.... Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Kan brukes? = Ja Lovlig = Nei Hjelper det mot groe? = ?? Tviler Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
jerognal Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Snus da? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Finnes et bunnstoff som heter coppercoat. Skal visstnok vare i 10 år, og inneholder masse kobber. Dyrt er det, men verdt et forsøk. Det er epoxybasert. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Naboen i havna har Coppercoat på en seilbåt på størrelse med min. Bortsett fra arbeidet med påføringen er det et fantastisk bunnstoff i følge ham. Ser det forsåvidt med egne øyne også, jeg er mye oftere ute enn han, likevel er båten hans mindre grodd. Kun slim og litt smårask i vannlinja, men min får et jevnt lag med slimhår og tilnærmet tropisk regnskog nærme overflaten (brukte Maritims bunnstoff for et drøyt år siden). Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Har god erfarfaring med Coppershield 2000 som er vannbasert epoxy som blandes med 2 kg kobberpulver. Begynner det å virke dårlig er det kun å gå lett over med 600 papir før sjøsetting. En del arbeid med påføring, men så er bunnstoffingen ferdig i årevis :-) Sitér dette innlegget Link to post
Canargo Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Roundup virker ikkje, har prøvd men i år fikk eg tak i kopperpulver som eg blandet i bunnstoffet og det ser ut til å virke. Det største problemet mitt er ru som fester seg på alt av metall men er lite av på selve skroget. Har laget til to plater som eg har senket ned i sjøen ved båten med vanlig bunnstoff og ei med bunnstoff tilsatt pulver, så får vi se til våren hvor stor forskjellen er på dei to. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Roundup virker ikkje, har prøvd men i år fikk eg tak i kopperpulver som eg blandet i bunnstoffet og det ser ut til å virke. Hvor får du tak i kobberpulver? Har tenkt tanken å lage slikt pulver selv av gamle kobberrør eller lignende, men det er jo mye arbeid hvis det heller går an å få det kjøpt til en OK pris Sitér dette innlegget Link to post
Canargo Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Før hadde bøndene noe som dei kalte kopperkalk, der er ikkje lov å bruke lenger men dei har fått noe som dei kaller kobberpulver som dei bruker mot måse og sopp, og han eg snakket med sa att det var mye likt det som var i bunnstoffet før. Snakk med noen som er landbruks relatert så får du sikkert litt. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Fikk et tips av en og bruke Cayenne i bunnstoffes., Om det virker vet jeg ikke Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 ..Snakk med noen som er landbruks relatert så får du sikkert litt. Takk Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Har hørt om folk som blander copperslip i bunnstoffet, om det virker vet jeg ikke.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.