Jump to content

0ppsigelse av forsikring?

Vinylester

Recommended Posts

Har byttet båt og i den anledning ringte jeg Norske sjø og fikk beskjed der om å sende en mail hvor jeg bekrefter at jeg sier opp forsikringen og bankkontonr. hvor de kan sende restoppgjøret.

Det gjorde jeg også,men spørsmålet er at jeg fikk til svar at siden jeg forsikret båten i august i fjor så gjensto det under 6 mnd av forsikringen og derfor ihht.§ 11 i vilkårene blir ikke dette etterregnet og jeg har da ikke noe til gode,desverre er ikke jeg så flink til å lese vilkår.

Hadde jeg visst dette hadde jeg bare latt forsikringen løpe videre......Har jo ca 5 mnd. til gode...

Er dette vanlig praksis i alle selskaper og gjelder dette alle typer forsikring? :rolleyes:

Er dette vanlig praksis i alle selskaper og gjelder dette alle typer forsikring? :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Det tror jeg ikke. Har selv forsikring i Quality Broker (QB). Forsikingen på vår forrige båt Hannah II løp der med årlige forfall i februar. I slutten av februar 2004 ble båten byttet inn hos Norsk Båtsenter i forbindelse med kjøp av Hannah III. Varslet når formalia om hvem som eide hva var på plass at forsikringen skulle opphøre, men at jeg ville ha tilbud på forsikring av ny båt. Jeg hadde da nesten ett år tilgode i premie. Tilgode forsikring ble da avregnet mot ny forslikring i samme selskap, som begynte å løpe 25.06 (mao. - ingen premeie fra oppsigelse til ny forsikring startet).

Mulig det generelt stiller seg annerledes dersom forsikring ikke tegnes i samme selskap, men ikke i dette tilfellet. Hadde jeg tegnet forsikring et annet sted ville jeg fått utbetalt gjenstående premie for Hannah II, som var 10-12.000 i dett tilfellet.

PS. Jeg har ikke lest det med liten skrift, men slik er fungerte det i hvert fall hos QB. Skulel forøvrig også bare mangle, spøe du meg.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Ville jo også forsikre nybåten i norske sjø men de tegner ikke før etter 1 april,artig dato forreten.

I den forbindelse vil jeg kansje fått overført  gjenværende til den nye båten...

<{POST_SNAPBACK}>

Skal se om jeg får sjekket vilkårene når de gjelder dette. Men - M/Y Ellen Marie eller Bitteliten - dere har vel også QB. Dere leser det med liten skrift - har dere sjekket dette?

Jeg ser at jeg hadde mer enn 6 mnd. igjen av løpetiden, i motsetning til deg. Men det framstår som helt urimelig at en ikke skulle få godtgjort resterende tid på polisen. Har aldri opplevd det i andre sammenhenger (andre typer forsikringsobjeker). Og i hvert fall ikke hvis det er snakk om å tegne ny polise i samme selskap. Det hadde i hvert fall vært grunn god nok til å bytte selskap. Uansett andre omstendigheter.

Redigert av KOB (see edit history)

Bruker If til å forsikre alt av jordisk gods og gull som er i familiens eie og har aldri hatt problemer av noen art med at en ikke har fått godskrevet for mye innbetalt premie når forsikringsobjektet er solgt.

Her må jeg si-tvert om faktisk. De er veldig fleksible og greie selv om jeg uler værre enn tåkeluren på Færder hvert år over total premien.

I går kom innbetalingsblanketten i posten og uten at jeg har sjekket hva summen er for hver enkelt

objekt så er totalpremien gått ned ca 550 kr årlig :flag: Men tradisjoner skal holdes i hevd så over påske så blir det nok å ringe og ule litt igjen. Pleier å være noen hundrelapper å spare på det :yesnod:

Man skulle vel tro at hvis ditt gamle forsikringsselskap nekter å frigi forsikringen, så burde det nye ikke la forsikringen løpe før den gamle går ut? (om noen skjønte hva jeg mente.. send IM i så fall, tror ikke jeg skjønte det selv..) :rolleyes:

I alle fall er det ofte slik at det ikke er mulig å bytte forsikringsselskap annet enn ved hovedforfall. Dette gjelder jo gjerne bil da. Mulig at noen håndhever dette når det gjelder båter også. Det kommer i alle fall et skrik fra den bransjen hvis du får en skade og er dobbeltassurert.. :smash:

Pero

Å bytte selskap er jo noe helt annet enn å selge forsikringsobjektet. Følger de tankegangen din så kan vi bare selge bilene og båtene våres ved hovedforfall da jo for å unngå å måtte betale for noe vi ikke lenger er eiere av. :rolleyes: Hadde de praktisert det så hadde jo kjøp og salg av biler og båter blitt riktig interessante ting da. :yesnod:

Skal se om jeg får sjekket vilkårene når de gjelder dette. Men - M/Y Ellen Marie eller Bitteliten - dere har vel også QB. Dere leser det med liten skrift - har dere sjekket dette?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

Jeg har QB, og har gjennomgått vilkårene med lupe. Riktignok for en tid siden, men kan ikke huske at jeg hang meg opp i et slikt forbehold. Tror nok jeg ville reagert om jeg hadde kommet over det.

Forøvrig har jeg problemer med å forstå hvordan de norske selskapene fortsatt kaprer kunder. Vilkårene er jo laaaangt bedre i f.eks QB, og prisen er laaaangt lavere. Hva er det som gjør at folk fortsatt velger tradisjonelt? :confused:

M/Y Ellen Marie

Joda det går greit fikk jeg beskjed om den 3 januar i år, jeg hadde solgt min gamle Windy og ønsket forsikringen videreført til min nye Larson. :smiley:

Siden har jeg ikke hørt noe! :nonod: Ikke fått noe forsikrings bevis heller. :sad:

Men Norske sjø er mitt i en større endring av selskapet, så jeg satser på at nye båten er forsikret og at de ordner opp ettervert.

Men Norske sjø er mitt i en større endring av selskapet, så jeg satser på at nye båten er forsikret og at de ordner opp ettervert.

<{POST_SNAPBACK}>

Ville nå sjekket opp dette da. Det å bare "tro" at forsikringen er iorden hadde ikke jeg tatt tjangsen på. :rolleyes:

Tro det er noe man bare gjør i kjærka.

I den virklige verden er det desverre bare harde fakts som gjelder.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Ville nå sjekket opp dette da. Det å  bare "tro" at  forsikringen er iorden hadde ikke jeg tatt tjangsen på. :rolleyes:

Tro det er noe man bare gjør i kjærka.

I den virklige verden er det desverre bare  harde fakts som gjelder.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig. Ville ikke tatt noen sjanser på dette. Da vi hentet Hannah III hos Windy sørget jeg for at QB sendte skriftlig bekreftelse til meg (hos Windy) om at forsikringen trådte i kraft samme dag og med angitt forsikringsbeløp.

Som jeg alltid sier - kontrakter og avtaler skrives for regnværsdager. Så lenge solen skinner er alle glade og fornøyde.

Redigert av KOB (see edit history)

Prisen for total forsikringene Ellen Marie,det er hele grunnen. Sjekket premien på båten,kr 2400 med forsikringssum på 350 000 er 0,69% av antatt verdi og det er jeg fornøyd med. Motorsykkelen er nå blitt "offer" for veldig lav og hyggelig premie :smiley: Det meste av det andre så som hus/biler/Hund/barn /tilhengere og Ørnhild er stort sett på samme nivå som i fjor.

Har undersøkt forsikring hos andre med da føyk forsikringspremien for båten opp i mere enn det dobbelte av hva som betales idag :sad: Holder en alle forsikringer i ett selskap så må en se på om totalprisen er ok. Det er da lettere å presse litt på pris etter min ringe mening

Har fått tilbud på forsikring hos tre selskap ,if,sparebank 1,gjensidige og vesta(avhengig av totalkunde)

disse tre første ligger fra 3800 til 4100 mens vesta er nede i 2300 kr,erfaringsmessig er jo norske sjø billig på forsikring.

Problemet mitt er jo at tar jeg et av de først nevnte så får jeg ikke endret det før hovedforfall igjen,samt at jeg ikke får sjekket prisen på norske sjø så jeg kan sammenligne :confused:

.Det er jo ikke lenge til 1 april men båten ligger allerede på vannet,den satte jeg ut på mandag.

Er det dette vi kaller gambling kansje?

Joda det går greit fikk jeg beskjed om den 3 januar i år, jeg hadde solgt min gamle Windy og ønsket forsikringen videreført til min nye Larson. :smiley:

Siden har jeg ikke hørt noe!  :nonod: Ikke fått noe forsikrings bevis heller. :sad:

<{POST_SNAPBACK}>

Heisan b-e-p :seeya:

Norske Sjø er i full gang med reetableringen og regner med å være "oppe og gå igjen" i løpet av april. Alle tidligere forsikringer gjelder selvfølgelig fortsatt, selv om det ikke er mottatt forsikringsbevis på grunn av at avtalen ble sagt opp med agenten som skulle utstede forsikringsbevisene. Alle som har forfall frem til den nye avtalen er på plass vil få brev om at hovedforfall er forlenget frem til de får tilbud om nye forsikring.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...