Jump to content

Norsk seismikkskip, Ramform Titan, er verdens bredeste


Frøken Fryd

Recommended Posts

Når PGS som startet med Ramform-designet innenfor seismikk for mange år siden har utviklet det til dagens størrelse har det mange ulike årsaker, men nå begynner de å bli sikre på at de er der de skal være. Det har Titan bevist gjennom oppdragene så langt.

 

Skuta har vært en innertier erfaringsmessig opp mot tidligere Ramforms som har slitt med bølgefrekvensene i Nordsjøen og mye rulling. JA det er en helt klar årsak til den enorme bredden og den virker perfekt, slik det var estimert i skipsmodelltanken i Trondheim under utviklingsperioden.

 

Framdriften består av 3x6 MW i hekken og er mer enn nok til alle streamerne som skal dras. Kraft tilsvarende en stor AHTS på full pining.

Link to post

?..".........

 

Fordelene er 2 arb båter i hekken og lead inn winsjer,

 

..............................gå.

Har de mannskaper til å operere begge samtidig........eller er det for å fylle oljeselskapenes krav???

 

Hva er fordelene med lead-in wincher??? Noe dritt spør du meg! Nødløsning for å ha mulighet til å selge båten med flere kabler......som om de ikke har nok tauepunkter fra streamer-reeler allerede.

Link to post

Titan har vel ikkje bevist noe som ikkje ram sovereign har bevist siden den kom ut ,har vel hatt 14 km korter kabler en sov.

Fordelene med lead in vinsjer er jo att en slepper å spole streamere utenpå leadin kablene og blir låst,nå kan en enkelt velge str fra hvilken som helst vinsj og bare koble opp,enkelt å bytte ved feil og.

Det er en mega fordel og ha 2 arb båter ,ved barnie groe er det nødvendig med 2 båter får å halde det gående,om der er mannskap det er vel en annen sak,når en må ut me 2 crew hver dag over tid.

 

Vedlike holdet blir enormt og stabiliteten får en svar på snart :-[

En får og tyngden vekk fra baugen ved å flytte maskinene ned ikjelleren

 

Er en super båt,men om dette er veien å gå..

Link to post

Glem kablene... ja kansje viss en jobber i maskinen. viss en bygger en slik båt for å bli kvitt rulling da har en vel andre design som er bedre.

Eg mente ikkje att en sprer alle kablene undet deploying, men en kan jo flytte noen til bedre position ,men det skjer jo litt i dag og ,på seismic skip med små reeler skjer jo dette hele tiden

Som eg skreiv tidligere,s klassen har visst seg å vere pengemaskiner under rette forhold og har hatt sine begrensinger med arb båter,og kjapp rulling,Sov har vel kjent mer penger og tauet mest km2 av alle skip i hele verden dei siste 5 åra .

Men for dei pgs ansatte må dei håpe att dette er tingen.

Link to post

Fordelene med lead in vinsjer er jo att".......................

 

å..

Da lead-in winchene dukka opp tidlig i 90-åra var det for enkelt å øke kapasiteten på for små båter. For de som jobber med dem mener jeg de er noe dritt og ser ulempene langt overkjøre fordelene, men for de som selger en jobb betyr det selvfølgelig en ekstra kabel. Tviler sterkt på at Titan behøver å bruke sine i produksjon med det første!!

Link to post

En streamer slepes etter en lead-in. Lead-in er en stålkabel med elektriske og optiske ledere. Lead-in winchen er en liten winch med høy hivekraft og høy holdekraft som kun skal kunne ta typisk 600-800 meter med ca. 40 mm. lead-in. I noen tilfeller står den på en svingkrans. Winchen har sleperinger for signaler fra streameren.

Storage winch er en lagerwinch som brukes til å lagre reserve streamer. Streameren er bygget opp av seksjoner av varierende lengde. De jeg har med å gjøre er 150 m. Storage winch tar typisk fra en seksjon til en komplett streamer på 6000 m. Den har liten hivekraft og liten holdekraft.

Link to post

Det er vel en stor båt, men er det noen fordel å vere så stor??

Vedlikehold og vask vil vere nesten dobbelt så stor som en vanlig ramform ,det er samme motor størrelse på s klassen! S klassen tauer i dag 14 × 100 × 8000 dette er nok det som er det mest fornuftige,en klarer bare ikkje å vedlikeholde mer i operation, svingene blir større og tar mer tid,

Det er mange som klarer 14 streamere, men det er få eller ingen som vil ha det. Grensa ser ut til å gå på 12. Nears blir for lange. Man må i så tilfelle ut på svært dypt vann.

 

 

Glem kablene, vi snakker om rullemønsteret i Nordsjøen her. Og her er Titan helt annerledes enn Sovereign, naturlig nok mht. den økede bredden. Resten av fordelene mht. den bredere hekken er kun en bonus og utnyttes maksimalt.

Mnei, det var den brede hekken med lavt fribord man var etter. Ga andre ulemper. De hadde ingen naturlig rulleperiode. Var som å flyte på ei fiskekasse i krapp sjø.Veldig brå bevegelser.

Link to post

 

Mnei, det var den brede hekken med lavt fribord man var etter. Ga andre ulemper. De hadde ingen naturlig rulleperiode. Var som å flyte på ei fiskekasse i krapp sjø.Veldig brå bevegelser.

 

Nå er jeg med igjen :wink:

nå snakker vi hvordan man (som menneske) trives ombord i en båt....."comfort index"

faktisk veldi viktig :yesnod:

 

http://www.sailingcourse.com/keelboat/motion_comfort.htm

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...