Jump to content

Portabel, løs tank for innenbords diesel?

babu

Recommended Posts

Jeg plundrer med en lekkasje i eller ved diesel-tanken på min Scand 21HT med Bukh DV20 motor.

I den forbindelse lurer jeg på om det er mulig/tilrådelig å - rent midlertidig selvsagt - bruke en portabel tank, en sånn som små påhengsmotorer gjerne har, til jeg får fikset båtens fastmonterte tank. Og, i så fall, hvor får jeg tak i en sånn? Den må jo ha en nippel/kobling for returslangen også, så disse f.eks. kan jeg ikke bruke?

En utfordring : Det går ubrukt returdiesel tilbake til originaltanken.

Finner du en patent for å løse det, er det ikke problem.

Jeg brukte selv slik 'jolle' tank ved test av drivstoff tilførsel. Min motor bruker ca 2 liter i timen på max, men jeg tømte en 25 liters tankt på litt over 1/2 timen, så det er endel fuel som går i retur ja..

PS : Jeg hadde ikke tenkt på dette i forkant, oppdaget det da originaltanken rant over, for det var jo der overskuddet havnet :blush:

PPS : Alf er sjef, har hele serien liggende i båten :thumbsup:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Reim fast en ordinær 25l plastkanne. Stikk to hull i toppen og sett ned to 8mm rør som går nesten til bunnen og bruk til tur og retur. La det være bittelitt klaring rundt det ene så det slipper luft inn i tanken.

Vi har nettopp byttet tank i en speiderskøyte. Den gamle i aluminium var dårlig og full av dritt uten mulighet for rengjøring da den ligger i kjølen under motoren.

Monterte en ny 100liter plasttank fra Flak inni den ene benken. Lettvint løsning som er bedre enn orginalen etersom det er mannlokk for rengjøring. Monterte også inn slange som går helt til bunnen av tanken med en belgpumpe type påhengsmotortankslange slik at det er lettvint å suge en desiliter fra bunn av tanken for kontroll av dritt og vann

Mons

Mons

Reim fast en ordinær 25l plastkanne. Stikk to hull i toppen og sett ned to 8mm rør som går nesten til bunnen og bruk til tur og retur. La det være bittelitt klaring rundt det ene så det slipper luft inn i tanken.

Det med å lage lufting ved å la det være klaring rundt en av de rørene som går ned i tanken, hørtes ikke lurt ut for meg. I sjø med full tank, vil du da ha masse Dieselsøl i båten og det vet tråstarter hvordan lukter. Da er det bedre å lage enda et rør som kun er lufting og la enden her være vesentlig høyere enn tanken eller aller helst ut av skrogsiden.

Ellers, så er det mulig å kjøpe løse tanken beregnet til formålet som kan erstatte den du har der i dag.

her feks. ellers så er det mange flere å velge mellom

http://www.marineonline.no/vetus-drivstofftank.aspx

http://www.watski.no/Drivstofftank-Fast-1117K

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

På Feks Maritim for du plast tanker til pris ca 1200 kr og oppover, fra 40 liter og oppover. disse kan du med letthet montere enter der din gamle tank ligger eller en annen plass :wink:

Disse Leveres komplett med inspeksjonsluke med lokk, luftestuss for 16 eller 18 mm slange, 10 eller 12 mm tanknippel og retur-nippel som et står i teksten :)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...