beauty of aqua Startet 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 7.Oktober.2013 Har nettopp fått satt inn nye veivlagre, rammelagre, ett nytt stempel, sylinderforing, stempelfjærer, samt honing av alle sylindre. Er det noen som hvet hva som et innkjøringsrutine her, og etter hvor mange timer oljen skal byttes? Motoren det gjelder er en vp tamd 61. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
adeneo Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 (redigert) Bruk en olje som ikke er syntetisk og har så lite tilsetninger som mulig, fyll på rett nivå. Har du mulighet til å prime motoren er det helt klart best, hvis ikke bør motoren kjøres minst 10-15 sekunder på starteren uten å starte motoren, på bensinmotor gjøres det gjerne ved å fjerne tenning, på diesel kan det varierer litt, men er det en stoppknapp eller noe slikt så er det enkelt. Hør samtidig etter at alt høres greit ut, ingen høye skrapelyder fra knekte ringer eller feil montasje osv. Start motoren og sjekk umiddelbart at det ikke lekker noe sted, og at den ikke får for mye diesel, da det kan vaske bort oljen stempelringene trenger til smøring i oppstarten, på bensinmotorer deaktiveres alltid choken av samme grunn. Pass på at motoren aldri går på tomgang, litt godt turtall er viktig, men samtidig ikke full gass, rundt 1500-2500rpm er som regel passe på de fleste bensinmotorer, noe lavere på diesel, litt ettersom hva maks rpm er. La motoren gå i 15-20 minutter til den er varm, og stopp umiddelbart dersom noe ikke ser riktig ut, det lekker eller koker noe sted, og ikke la motoren gå lengre enn at den er akkurat varm. Det skulle ha slitt bort de verste gradene, høye punkter osv på ringer og lagre, gitt god sirkulasjon i olje og kjølesystem. Nå byttes olje og filter, og ja, du bytter olje og filter etter å ha brukt det i kun 20 minutter. Dette fordi honing og annen maskinering alltid vil legge igjen noe spon som oljen tar med seg ned i bunnpannen, uansett hvor renslig du (eller mekanikeren) har vært, og dette vil du ha ut så fort som mulig. De neste 50-100 timene med bruk kjører du motoren svært forsiktig uten store belastninger (men ikke uten belastning, den må brukes) og på lavt turtall, neste oljeskift ville jeg tatt etter 10 timers bruk, og så etter de neste 40-50 timene eller noe sånt, man kan aldri være nøye nok med å skifte ut oljen på en motor som er nyoverhalt, da litt spon i en av oljekanalene er nok. Redigert 7.Oktober.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Har hørt at man bør kjøre inn en ny motor rimelig hardt, etter en tid forsiktig kjøring, slik at stempelringene får gått seg til. I instruksjonsboken på Yamaha F225 kan man kjøre på full gass etter 5 timer, dog ikke lenger enn 5 min. Men der er lenge det...:) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Overhalte Caterpillar genset'ene våres ombord for en stund siden, og eg spurte kva prosedyre vi skulle ha på innkjøringa. Fekk beskjed om at eg burde gi dem 80-90% belastning så og si umiddelbart etter oppstart. Det var Pon-Power selv som overhalte. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Syns Adeneo sin anbefaling, med forklaring, hørtes fornuftig og grei ut. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 8.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Takker så mye for gode svar. Mekanikkeren som har gjort jobben har fyrt den i gang ute på verkstedet sitt,så han har tatt de første minuttene. Jeg har montert den ombord,og er klar for kjøring. Er det slik og forstå da at absolutt tomgang er og fraråde,selv når den er kald? Og adeno; maks turtall er 2880 omr. .båten er solgt og skal leveres ca 100 nm hjemmefra. Må denne turen gjennomføres på lavt turtall... Hva vil du anbefale som maks turtall? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Chiefengineer Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 En motor skal kjøres inn på varierende belastning slik at stempelringene slites inn gjennom ulike trykkområder. For en større skipsdieselmotor foregår dette i trinn der man først stepper gradvis jevnt opp til f.eks. 20%, ligger der en liten stund og så ned til null før rampen starter igjen, denne gangen med 30% last som mål. Siste ramp går opp mot full belastning, 100%. Innkjøringsperiden går gjerne over 12-24 timer. Etter dette er maskinen klar for full kontinuerlig belastning. At man starter på et lavt nivå samt at innkjøringsperioden foregår på varierende belastning over et lengre tidsrom er viktige forutsetninger for en suksessfull innkjøring. Olje/filterskift etter innkjøringsperioden er også viktig for en liten motor uten automatiske separator eller autofiltersystemer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.