Mizar Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 (redigert) En båtforening er en privat sammenslutning som kan ha hvilke ordninger den vil i sine vedtekter, og de ordninger er medlemmene bundet av (så lenge ingen tvingende lov er til hinder, men det er ikke tilfelle her). Kan en båtforening kreve legeattest på hvorfor man ikke har deltatt, hvis det skyldes sykdom? Må den syke eller uføre da finne seg i å bli "bøtelagt"? Jeg spør, fordi jeg en gang, dagen før en dugnad, hjalp til i havna. Plutselig sto jeg med draget på en båthenger i hendene og de to andre som løftet draget sammen med meg, slapp taket. Den påfølgende natten ble jeg kjørt med blålys pga brystsmerter og stråling ut i armene. Det ble full utredning for mulig hjerteinfarkt, men alt gikk bra med meg. Det var antagelig en muskelreaksjon fra det tunge løftet i havna. -Så kom boten for manglende oppmøte på dugnad. Jeg forklarte hva som hadde skjedd, og fikk til svar at "man godtar kun legeattest ved påstått sykefravær". Dette var veldig ubehagelig å oppleve. Derfor er jeg veldig tilhenger av at man betaler det det koster å få ting gjort. Så får man heller finne en måte å belønne entusiastene som liker - og har helse til - å betale for seg med dugnad. Redigert 9.Oktober.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Sydvesten Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Kan en båtforening kreve legeattest på hvorfor man ikke har deltatt, hvis det skyldes sykdom? Må den syke eller uføre da finne seg i å bli "bøtelagt"? Dette blir vel litt søkt etter mitt syn.. Dugnad i båthavnen kan ikke sees på som en plikt, men et bidrag til at havnen skal bli bedre og kostnaden ved driften og vedlikehold og utbedringer blir rimeligere båtplass"eierne".. Kan man ikke møte på dugnad så er det vel en glede å kunne betale for seg for at andre gjør jobben .. Skal en begynne med egenmeldinger, sykemeldinger som i arbeidslivet så er redd en er på ville veier.. . Normalt så settes det opp så mange dugnader at alle fint kan fylle kravet med hensyn til timer som skal jobbes Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Roger jo Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Regner med at alle båtforeninger har noen "eldre" som ikke er så arbeidsfør som de yngre og noen "eldre" som er litt mer effektive en yngre. Å er det de sier i Østfold. Det ordner seg. Det handler å lære av hverandre, å ha det hyggelig det er da en båtforening. Så er det alltid noen som lurer seg unna, det må regleverket fange opp. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sydvesten Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Noen skal da sørge for kaffe og at stolene holdes varme under dugnaden, mens andre holder praten i gang. Det er mange oppgaver som skal løses på en dugnad og ikke alle er like arbeidskrevende Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
elfranse Svart 9.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Flere som har synspunkter? Setter pris på tilbakemelding og om noen har en paragraf å henvise til så hadde det vært kjempebra Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Er dugnadsordningen vedtatt av årsmøtet i foreningen, så holder det. Tror ikke du finner noen paragraf om dette. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Sydvesten Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Paragrafen finnes vel i vedtektene til båtforeningen, det er der slikt vedtas.. og kan en ikke leve med vedtaket som er fattet med flertall, så melder man seg ut av foreningen.. eller driver aktiv lobbyaktivitet slik at regelen kan forandres og øke kontingenten Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ida Marie III Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Uteblitt vakt koster 2000 kr i vår havn. Det er faktisk gjort bevist for å få folk til å stille opp. hver enkelt har mulighet å bytte individuelt. Ufør/ alder osv blir ikke godtatt som grunn til å fritak for vakt. Teorien er, har de båt, har de helse god nok til vakt. Dugnad er frivillig, men blir betalt for de som stiller opp på dugnad, og avskrevet på års regningen. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Kan en ikke bare ta en egenmelding da Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Kan en ikke bare ta en egenmelding da Det er ikke så dumt sagt som det var ment. Det er nemlig slik at om man legger opp til at man får godtgjort tid man møter opp i stedet for å bli straffet for tid man ikke møter opp, faktisk slipper å ta hensyn til sykemeldinger og all verdens unnskyldinger for at man ikke var til stede. Så lenge det ikke er noe krav til at du møter, er det heller ingen grunn til å "melde seg syk", mens de som har tid, lyst å vilje til å stille opp for fellesskapet, blir lønnet for innsatsen. Om ingen medlemmer stiller, er det innleiet hjelp som får den "lønnen". RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Ida Marie III Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Med over 200 medlemmer er der rett og slett ikke jobber nok til å sysselsette alle, derfor fungerer det greit i vår havn med å betale de som melder seg for dugnad. Nattevakten er obligatorisk for alle, og " bøtelegges " med 2000 kr for de som ikke møter opp, fungerer også greit... Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 vi har 1100 medlemmer, men kun ca 350 har båtplass og kan avkreves vakt og forventes på dugnad. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Antilia Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 (redigert) Liker og se det slik at dugnadsarbeidet er en " belønning" for at vi har lav kost på båtplasser, opplag, innskudd, og medlems kontingent. min andel for dette er 6 timer a` 200 kr. pr. år. Har jeg bidratt med kun 4 timer dugnad så kan jeg betale de resterende 400kr og føle at jeg har idratt. Vi praktiserer ikke sykemelding og den slags, men inviterer til felles dugnad. Foreningen er frivillig og drives med det formål å skaffe båtplasser til medlemmene til en rimelig pris. Som Sydvesten nevner over er det mange oppgaver. Noen kjøper inn pølser, kaffe og mineralvann, noen koker, andre klipper plen, luker, maler osv. Og de med muskler og god rygg tar de tyngre takene. som flytting av utliggere brygger etc. Det er også fantastisk å se hva en får unna når 30 - 40 medlemmer stiller på dugnad. På hjemmesiden vår finnes vedtektene. http://flateby.no/batforening/index.htm Redigert 9.Oktober.2013 av Dinos (see edit history) Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Kjetil1 Svart 10.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2013 Ser det er en del som har nattevakter i havna. Etter et par tyveriraid hos oss i havna, ble det vedtatt å bruke vaktselskap i stedet for å begynne med medlamsvakter. Regningen på vakthold blir lagt på båtplassen slik at alle som har båt i havna er med å dekker vaktholdet. Da slipper man administreringen av vaktordning og innkreving av gebyrer... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Herman Svart 10.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2013 Hos oss (Revierhavna på Hovedøya) arrangeres det dugnader fra tidlig på våren og til omtrent nå. Hver lørdag mellom 10:00 og 16:00 (Bortsett fra i juli) Alle må bidra på to dugnader. Man melder seg på de lørdagene som passer. Vi må også gå to nattevakter. Der melder man seg også på når det passer, men det er maks to personer per natt. Dugnadene avsluttes med gratis mat og en øl. Nattevaktene får kaffe så lenge kroa er åpen Hver uteblitt dugnad eller nattevakt belønnes med 1000,- i "bot". Åpenbar sykdom, båt på langtur osv kan frita for plikt, men som det sies over her er det mange oppgaver som ikke er så tunge. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2013 Vi ligg på privat plass. Vi betaler for det, og har ingen plikter. Men når ting skal utbedres så stiller eg opp og hjelper. Ser eg noko som bør tas tak i i kvardagen, så fikser eg det uten å spørre. Det skulle da bare mangle at man deltar og tar ansvar enten det er vedtekter på det eller ikkje. Men tilbake så forventer eg å få både ein tlf og hjelp vist båten går lekk, og at en båtnabo eller bryggeeier tar seg bryet med å slå inn igjenn sikringen eller ringer om det skulle være noko. Det ser også ut til at ein del båteiere kan hatt planer om å avvikle båtlivet, men båtpriser og ugunstige båter som ikkje lar seg selge uten store tap, har ført til at de er ufrivillig med videre. Båtene forfaller, brukes aldri og skjemmer bryggeanlegg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
elfranse Svart 12.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2013 Det er ikke en norsk lov å henvise til? Skjønner at det må være i foreningens vedtekter men om det ikke er lov i henhold til norsk lov så nytter ikke det. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 12.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2013 (redigert) Du gir deg ikke... Du kommer ikke til å få flere svar enn du allerede har fått. Redigert 12.Oktober.2013 av Key Freak (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2013 hehe Skulle ta seg ut om norsk lov var så omfattende at den skulle forhåndsregulert de forskjellige båtforeningers vedtekter. Det er aldeles normalt med dugnadsavgift, og dere godtar denne avtalen om dette for å bli medlem. I tilleg så har en kunnskapsrik advokat hatt eit innlegg om denne saken her, og han bommer ikkje på blinken. Kjøp naust. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bjolbre Svart 12.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2013 Det er ikke en norsk lov å henvise til? Skjønner at det må være i foreningens vedtekter men om det ikke er lov i henhold til norsk lov så nytter ikke det. Du misforstår systemet. Norsk lov angir ikke hva som er tillatt, bare det som ikke er tillatt. Resten er altså ... øhh ... tillatt. For å si det enkelt! :-) Sitér dette innlegget Link to post
elfranse Svart 13.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2013 Du gir deg ikke... Du kommer ikke til å få flere svar enn du allerede har fått. Når noe gir meg et svar om at det ikke er tillatt så må jeg spørre om Norsk lov og om det er så å forstå at det er opp til hver enkelt forening så er den grei. Jeg personlig synes det er fornuftig å ha en slik dugnadsavgift men når andre dessverre ikke synes det samme så må jeg sjekke ut Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 13.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2013 Det forstår jeg, og derfor er det nok det greieste å forholde seg til det Skipper Worse har svart. Han er advokaten som Sæbø sikter til, og mer kvalifisert svar tror jeg neppe du får her på Baatplassen. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.