Jump to content

Hvordan få ut løs anode fra VP Tamd30?


blue moon

Recommended Posts

Har en VP Tamd30, skulle bytte sinkanode på motor og denne hadde dessverre løsnet. Klarte ikke pelle den ut med fingrene og nå har den festet seg oppi der. Trangt selvfølgelig. Hva gjør jeg? Demontere eller kan den dette ned igjen ved å starte/stoppe motor og pelle jobben kan fortsette?

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Tja, nå kjenner jeg ikke akkurat den motoren men hadde tilsvarende utfordring på min lombardini 2.2 ltr. Den falt av skruen før jeg fikk den ut.

Jeg dyttet den bare inn og håpet på det beste, satt inn en ny tilsvarende zinkstav. Dette har ikke vært noe problem og den gamle vil jo tæres opp over tid.

Det forutsetter jo at den ikke stenger for vannstrømmen, men i mitt tilfelle gikk det helt fint.

Link to post
Share on other sites

Den er ved siden av oljefilteret. Jeg prøvde å kile den ut med et tynt skrujern resultatet er at den kilte seg fast. Får jeg den ned igjen kan jeg prøve nebbtang. Liker ikke å vite at den er der og bare kjøre inn en ny. Uansett er det vel kun sinken som forsvinner hva med pinnen i midten?

 

Min kobbermutter har gjenger innvendig worry ikke en gjengetapp som det ser ut som din har.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Min kobbermutter har gjenger innvendig worry ikke en gjengetapp som det ser ut som din har.

 

De nye du får kjøpt i dag har innvendige gjenger, ja (sinkbolten må andre veien..)

Tror ikke det blir noe skade av å ha den løs inni der, men du får se om den løsner etterhvert. Sinken tæres jo noe.

Vannet presser sinken mot varmeveksleren i oljekjøleren, ikke andre veien. Den kommer ingen vei :-)

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok. Så du mener det går bra å bare sette på en ny? Jeg skal åpne den etterhvert å se om den blir lettere å ta ut :)

 

En annen ting Worry, har denne motoren et sånt innsatsrør på oljekjølern det kan være lurt å sjekke?

Sett på andre VP motorer at disse har vært fryktelig stygge og måttes stakes og renses. I såfall vil jeg sjekke min.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problem på en MD40 første gang jeg skulle bytte sink. Glemte hele sinkbiten som lå løst i systemet. 17 år etterpå hadde ingenting skjedd (solgte båten da), så jeg tror du har lite å bekymre deg for... Sett inn ny sink og glem den gamle.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Nei det gjør jeg kanskje ikke :) Temperaturen er perfekt, har kjørt en systemrens tidligere og på med ny kjølevæske. Meget bra resultat visuelt.

Betryggende lesning Festina! Worry har et poeng med at jeg da allerede har en anode.

Men to er vel bedre enn en..? :)

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Temperaturen er perfekt, har kjørt en systemrens tidligere og på med ny kjølevæske.

 

 

Bare for læreboka, KOland, det går saltvann i varmeveksler-rørene, så om de skal renses så er det saltvannkretsen som trenger systemrens. Kjølevæska er lur å bytte hvert 2-3 år, men den er i fersvannskretsen. Vannet i ferskvannskretsen blir kjølt ned av saltvannet som går inni varmevekslerene.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Kjølevæska er lur å bytte hvert 2-3 år, men den er i fersvannskretsen...

Vet det er på siden av tema, men jeg har spurt før, og spør igjen: hvorfor bytte kjøleveske så ofte? Jeg har skiftet kun en gang på de siste 22 årene, og går ikke fått noen åpenbare forklaringer på hvorfor ikke det er godt nok.

 

Støtter ellers svarene som går i at det bare er å la gammel anode ligge om den ikke kommer enkelt ut. Har skjedd et par ganger hos meg uten merkbare problemer av noe slag.

Link to post
Share on other sites

...hvorfor bytte kjøleveske så ofte? Jeg har skiftet kun en gang på de siste 22 årene, og går ikke fått noen åpenbare forklaringer på hvorfor ikke det er godt ..

Når Yanmar sier 2 år eller 500 timer på sin longlife G30, ville jeg ikke vært gjærrig på dette. Fargen etter 22 år burde indikere at væska er dårlig ? Ikke mye korrosjonshemming igjen da ? Men det er mulig å pusse tenna med samme børsten i 22 år også :-) Hva med en mellomting ?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...