blue moon Startet 8.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 8.Oktober.2013 Har en VP Tamd30, skulle bytte sinkanode på motor og denne hadde dessverre løsnet. Klarte ikke pelle den ut med fingrene og nå har den festet seg oppi der. Trangt selvfølgelig. Hva gjør jeg? Demontere eller kan den dette ned igjen ved å starte/stoppe motor og pelle jobben kan fortsette? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Når du ikke tak i den med mebbtang? Opplevde det samme på yanmaren, og da fikk jeg tak med mebbtang. Var litt småsvett et øyeblikk.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Er det den i oljekjøleren du mener ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Tja, nå kjenner jeg ikke akkurat den motoren men hadde tilsvarende utfordring på min lombardini 2.2 ltr. Den falt av skruen før jeg fikk den ut. Jeg dyttet den bare inn og håpet på det beste, satt inn en ny tilsvarende zinkstav. Dette har ikke vært noe problem og den gamle vil jo tæres opp over tid. Det forutsetter jo at den ikke stenger for vannstrømmen, men i mitt tilfelle gikk det helt fint. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 (redigert) Dette er den i oljekjøleren: Hva med å kile inn en parkerskrue ? (borre et tynt hull i sinken først,kanskje. Om du kommer til?) Viktig å ha messingskruer fra nyere dato (mange som har opplevd dette) ! Redigert 8.Oktober.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blue moon Svart 8.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Den er ved siden av oljefilteret. Jeg prøvde å kile den ut med et tynt skrujern resultatet er at den kilte seg fast. Får jeg den ned igjen kan jeg prøve nebbtang. Liker ikke å vite at den er der og bare kjøre inn en ny. Uansett er det vel kun sinken som forsvinner hva med pinnen i midten? Min kobbermutter har gjenger innvendig worry ikke en gjengetapp som det ser ut som din har. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 (redigert) Min kobbermutter har gjenger innvendig worry ikke en gjengetapp som det ser ut som din har. De nye du får kjøpt i dag har innvendige gjenger, ja (sinkbolten må andre veien..) Tror ikke det blir noe skade av å ha den løs inni der, men du får se om den løsner etterhvert. Sinken tæres jo noe. Vannet presser sinken mot varmeveksleren i oljekjøleren, ikke andre veien. Den kommer ingen vei :-) Redigert 8.Oktober.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blue moon Svart 8.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Ok. Så du mener det går bra å bare sette på en ny? Jeg skal åpne den etterhvert å se om den blir lettere å ta ut :) En annen ting Worry, har denne motoren et sånt innsatsrør på oljekjølern det kan være lurt å sjekke? Sett på andre VP motorer at disse har vært fryktelig stygge og måttes stakes og renses. I såfall vil jeg sjekke min. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Du trenger jo ikke en ny når denne ligger knekt der inne..? Innsatsrør, er vel selve varmeveksleren du mener. Det kan være lurt å rense alle 3 vekslerene, men det er jo ingen hast om tempraturen på maskinen ikke er for høy. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina Lente IV Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Jeg hadde samme problem på en MD40 første gang jeg skulle bytte sink. Glemte hele sinkbiten som lå løst i systemet. 17 år etterpå hadde ingenting skjedd (solgte båten da), så jeg tror du har lite å bekymre deg for... Sett inn ny sink og glem den gamle. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post Share on other sites More sharing options...
blue moon Svart 8.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Nei det gjør jeg kanskje ikke :) Temperaturen er perfekt, har kjørt en systemrens tidligere og på med ny kjølevæske. Meget bra resultat visuelt. Betryggende lesning Festina! Worry har et poeng med at jeg da allerede har en anode. Men to er vel bedre enn en..? :) Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 (redigert) Temperaturen er perfekt, har kjørt en systemrens tidligere og på med ny kjølevæske. Bare for læreboka, KOland, det går saltvann i varmeveksler-rørene, så om de skal renses så er det saltvannkretsen som trenger systemrens. Kjølevæska er lur å bytte hvert 2-3 år, men den er i fersvannskretsen. Vannet i ferskvannskretsen blir kjølt ned av saltvannet som går inni varmevekslerene. Redigert 8.Oktober.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blue moon Svart 8.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Ja jeg har kontroll på det, har kjørt systemrens på ferskvann og saltvanns delen. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 (redigert) Oljekjøleren ser slik ut inni: ingen sinkstav som forsvinner inn her så la den bare være en stund. Vet det er trangt nedi her.. 2 sinker kan bli for mye. Må jo ikke blokkere for vannet ! (bildet er lånt fra en annen tråd) Redigert 8.Oktober.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blue moon Svart 8.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Der har vi den ja, takker Stig. Så det å bare åpne den for inspeksjon er ingen lett afære? Trodde disse ofte var gjengrodde. Ser ikke helt for meg hvor den står her jeg sitter.. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 (redigert) Jeg ville bare latt det være.. (bilder et tatt fra andre veien, så veksleren må evt ut, så ligger sinken bak denne) Redigert 8.Oktober.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Har nå plukket ut noen slike tidligere og med litt list og lempe så går det. En spisstang? I nøden lynlim på fingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MR Swe Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 sjelv sliter jeg med få byttet ut den gamle.sitter stenhard fast...er tmd30 motor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 sjelv sliter jeg med få byttet ut den gamle.sitter stenhard fast...er tmd30 motor Jeg ville ikke tenkt på det, bare dropp den ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Kjølevæska er lur å bytte hvert 2-3 år, men den er i fersvannskretsen... Vet det er på siden av tema, men jeg har spurt før, og spør igjen: hvorfor bytte kjøleveske så ofte? Jeg har skiftet kun en gang på de siste 22 årene, og går ikke fått noen åpenbare forklaringer på hvorfor ikke det er godt nok. Støtter ellers svarene som går i at det bare er å la gammel anode ligge om den ikke kommer enkelt ut. Har skjedd et par ganger hos meg uten merkbare problemer av noe slag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MR Swe Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Mener du at det ikke er noen vits og bytte den worry? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Mener du at det ikke er noen vits og bytte den worry? Ikke bare jeg som mener det, hør med La-Sa. Disse anodene lager ofte mere problemer enn de er ment å løse :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 ...hvorfor bytte kjøleveske så ofte? Jeg har skiftet kun en gang på de siste 22 årene, og går ikke fått noen åpenbare forklaringer på hvorfor ikke det er godt .. Når Yanmar sier 2 år eller 500 timer på sin longlife G30, ville jeg ikke vært gjærrig på dette. Fargen etter 22 år burde indikere at væska er dårlig ? Ikke mye korrosjonshemming igjen da ? Men det er mulig å pusse tenna med samme børsten i 22 år også :-) Hva med en mellomting ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
plotte Svart 15.April.2015 Del på Facebook Svart 15.April.2015 sliter med min messing skrue der, den er helt avrundet , skal bort og prøve og få satt fast en sveisetang for og løsne. ikke all verdens plass der Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 15.April.2015 Del på Facebook Svart 15.April.2015 sliter med min messing skrue der, den er helt avrundet , skal bort og prøve og få satt fast en sveisetang for og løsne. ikke all verdens plass der La den være, plotte ! Holder med 1 i gearet ! (er jo 2 der) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.