Gammelsabben Startet 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2013 Heldt på å pussa opp ein musling 430, har fått av fenderlist, alle nagler. Da eg lurte på va om noken viste korleis denne er limt? Har prøvd å få hand sagen inn i mellom men den set kubb, vurderer å gå laus med vinkelslipar. Noken som har noken tips om kva eg skal gjere ? Vurderer også å sette hageslangen mellom å sjå om eg får nok oppdrift til at han sleppe, men vist han er limt med "betong" går ikkje det. Takker for meiningar og svar. Hilsen interresert ungdom Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Delte en slik for rundt 20 år siden, og husker ikke alt lenger dessverre. Gjennomføringen for lensing sitter den nok fast i. Ellers mener jeg det var kun i skummet. Mener vi bare tok i og når den først begynte å slippe så kom den greit. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Hei Musling ble bygget på flere verft. Mun båt er limt med sika etc i flens samt poppet. I tillegg er båten delvis skummet mellom skrog. Temmelig håpløst å dele skrog. Båten er blant de siste (av de gamle) som ble bygget med årgang 1992. Hvorfor vil du dele skroget? Lekkasje? Sitér dette innlegget Link to post
Gammelsabben Svart 8.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Det har kome vatn i dobbelbunnen, og så er kryssfingerplata i hekken pill råten, må bytte den og så forsterke, eller var i vertfall planen. Nå har det seg slek at eg gjekk laus med vinkelslipar allikevel, og båten er no laus i alle kantar. Skal prøve etter på om eg får ut innerlineren. Men virker som den sitter fast. Noken som har noen tips? ? Noken som har pussa opp ein musling før? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Den kan sitte godt om det er skum i botnen . I akterspeilet er den nok limt ekstra.Bruker å kiler for å få skummet til å slippe,bak må det kiles ekstra.Lett å få sprekker i gelcoat Sitér dette innlegget Link to post
Gammelsabben Svart 8.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Takker for svar, får prøva meg fram forsiktig Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Om du klarer å få eit tynt tau i mellom skrog og innerliner kan du prøve å sage. Ein del båter har innerliner limt fast til bunnstokkane Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Prøv først å fylle opp med vann mellom skrog og innerliner. Oppdriften av vann som fortrenges av innerlineren blir en betydelig løftekraft. Sitér dette innlegget Link to post
Gammelsabben Svart 8.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Takker for svar, for gå til verks i måro Sitér dette innlegget Link to post
Gammelsabben Svart 9.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Hei igjen Dette var da tyngre enn forventa, fylte innerlineren med vatn men da hjalp ikkje stort, fekk med meg naboen til å ta i, men innerlineren set kubb. Veit ikkje heilt ka eg skal gjere. E redd for å lage stygge sprikke i gelcaoten. Mvh Daniel Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Det var ikke nok på With 422 heller, fikk i tillegg kranbil til å løfte innerlineren via slepekrok i baugen. Da løsnet den, dvs kun den fremre delen, delte seg altså i to på midten... Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Om den er limt til bunnstokkane sitter den godt.Det er velbare å kile å la den stå ipress Om den sitter i skummet er det å kile jevnt rundt heile båten,å få på skikklig press,så er du heldig så slipper den litt etter litt Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 Om det er den eg hadde for 20 år siden så får du den aldri opp igjen.. Den limte vi med byggskum overalt ;) Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 19.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2020 Sitter med samme problem selv nå. Ønsker å splitte en Musling for å skifte ut pullerter bak og foran. Men er ikke motivert for en stor jobb om det skulle være vanskelig. Den eneste måten å bytte ut pullerter er selvfølgelig å lage "inspeksjonsluker" slik at man kommer til fra baksiden? Ingen som har laget noen smarte patent som fikser det fra utsiden? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2020 tror jeg ville vurdert å skjært ut et avlangt hull, for så å støpe opp en glassfiberplate og tre inn og lime fast på innsida av innerskroget , og deretter støpe / sparkle / topcoat / polere Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tkb Svart 19.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2020 Eventuelt borre hull slik at du kommer til, men ikke større enn at en ventilrist som er ment for båt passer? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.