jensemann2 Startet 8.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 8.Oktober.2013 Kjøpte en Mikuni MY-16 brukt på finn for 1200 kroner og fikk den i poste nå. Alt av ledninger, rør, dekksgjonnomføring, lyddemper osv følger med men jeg lurer litt på om det kan være feil dekksgjennomføring som er sendt med. eksosrørene er 22 mm, mens dekksgjennomføringen ser ut til å være av et mye større kaliber. (Se bilder). Forslag til hvordan dette kan løses mottas med takk:) Det står også i bruksanvisningen at dersom eksosrøret går i en "U" under varmeren må det bores et 3mm dreneringshull på undersiden av slangen.. Men da kommer det jo ut eksos inni båten ?? må vel være inn-luften de mener skal ha dreneringshull? det står svart på hviss Exhaust pipe.. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 8.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 noen som ser om det mangler et mellomstykke mellom eksosrør og gjennomføring her? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Skroggjennomføringa som du har fått, er egentlig til gamle Ardic og Thermo/Thermic. Til en Mikuni kan du klare deg med en ganske vanlig skroggjennomføring i metall (messing/forkromma messing). En Mikuni-forhandler har sikkert original liggende på lur, og du kan også bruke gjennomføringer for enkelte Eber og Webasto varmere. Wallas har som standard 28mm Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
jensemann2 Svart 8.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 okei. Han jeg kjøpte den av hadde demontert den i båten nettopp, så han syntes det var rart det ikke passet. Enten må han ha rota litt, ellers så har det vært et mellomstykke her som mangler. Hvis jeg bruker en helt vanlig enkel gjennomføring så blir det vel for varmt i et glassfiberskrog`? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Bare sørg for at flensen på utsida har litt størrelse slik at du kan borre litt større hull enn selve gjennomføringa. Bruk helst korkpakning på utsida (gjerne begge sider), kork absorberer bedre varme Ikke noe hokus-pokus med gjennomføringa fra Wallas heller. Bare et rør av rustfritt stål, påsveisa en god flens, borra hull for 4 skruer med muttere, og korkpakninger. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
jensemann2 Svart 11.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2013 Får ikke dieselvarmeren til å fungere. Kobler til strøm, også står den og "tikker" til evig tid. Det er ikke pumpa som tikker men vifta. Vifta "hakker" liksom avgårde sakte sakte. Går lett rundt. Har prøvd alt! Ingen feilkoder.. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 12.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2013 Skulle tro at problemet er som følgende: Vifta får ikke nok strøm (defekt?), og dermed ikke klarer å blåse vekk varmen. Overopphetingstermostaten slår seg ut og stopper pumpa. Er ikke så kjent med Mikuni, men er der ikke en overopphetingstermostat som kan aktiveres? Og jeg tror at du må skifte viftemotoren. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
jensemann2 Svart 12.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2013 Viftemotoren starter hvis jeg slår av bryteren igjen. Da går den for fullt i 1 minutt. Så den er i orden. Glødepluggen er også i orden, har målt den. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 17.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 Nå fikk jeg den til. Varmer som bare det. Men denne gamle typen har bare en hastighet, og bråker temmelig mye. Mulig den bråker litt mindre når den er oppkoblet med slanger og lyddemper (lyddemperen skal vel kobles på innsug til forbrenningsluft?) kan jeg lydisolere hele varmeren i en kasse med glava? Eller blir det for varmt? Sitér dette innlegget Link to post
bermuda Svart 17.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 De er vel kjent for å lage litt mer lyd disse. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 17.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 Ja de er kanskje det? Bråkte hvertfall mye mer enn V8-ern på tomgang. :) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 17.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 (lyddemperen skal vel kobles på innsug til forbrenningsluft?) Lyddemperen skal på eksosslangen kan jeg lydisolere hele varmeren i en kasse med glava? Eller blir det for varmt? Tror det blir for varmt om du gjør kassen HELT tett. Muligens det kan gå om du ordner med god ventilasjon i kassen Det står også i bruksanvisningen at dersom eksosrøret går i en "U" under varmeren må det bores et 3mm dreneringshull på undersiden av slangen.. Men da kommer det jo ut eksos inni båten ?? må vel være inn-luften de mener skal ha dreneringshull? De mener dreneringshull på undersiden av eksosrøret. Om det kan bli et problem med at eksos kommer inn i båten, finnes det ekstrautstyr som skjøtestykke med dreningsplugg. I hvert fall til Wallas, Eber og Webasto. Wallas har som sagt 28mm, men mener de mindre Eber og Webasto har 22mm. Bråkte hvertfall mye mer enn V8-ern på tomgang. :) Ikke rart jeg anbefaler Wallas Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
jensemann2 Svart 17.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 Tenkte å montere termostat på den, det kan gjøres i følge veiledningen. Ser på ebay det finnes billige 12 volt termostater, men spørsmålet blir da om de termostatene kobler ut og inn nøyaktig på graden. Jeg vil ha en termostat som kobler ut ved feks 25 grader, og kobler inn igjen ved feks 20, slik at varmeren slipper å starte og stoppe hele tiden. Denne varmeren er som sagt en off/on modell som ikke regulerer seg ned. Den er utstyrt med en tilkobling til termostat som består av en ledning som skal klippes over og settes på termostaten. En original termostat fra mikuni koster mer enn jeg gidder å bruke på denne gamle veteran varmeren:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.