JoachimogMalene Startet 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 9.Oktober.2013 Heisann. Trenger muligens ny propell på båten min. Dette er en winrace 15 med 30 hk Yamaha 3 cyl. Har ikke greie på dette i det hele tatt. Hva slags propell står på orginalt og ville dere heller fått tak i en stål propell? Blir det noe merkbar forskjell. Håper dere som har greie på dette har noen gode tips. Mvh Joachim Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
littmild Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Ta en telefon til eller en tur oppom Winrace Propellers, hvis noen kan svare deg så må det da være dem. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
JoachimogMalene Svart 10.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 (redigert) Takk for tips. Kan jo det :) Tenkte kanskje noen hadde dimensjonen i hodet. Redigert 10.Oktober.2013 av JoachimogMalene (see edit history) Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
JoachimogMalene Svart 10.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Det stod 9 7\8x11 1\4 F på propellen. Hva betyr dette? noen som vet? Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Lars K Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Det betyr at propellen er 9, 7\8 tommer i diameter og har 11 i stigning (vridning på bladene) Dette er nok orginalpropellen vil jeg tro. Er denne Winracebåten din en speedbåt eller er det ei vanlig jolle? Sitér dette innlegget Link to post
JoachimogMalene Svart 10.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Det er en vanlig jolle. Bør jeg bare få tak i en lik eller får man litt mere fart med en annen propell? Får ca 28 knop nå på maks Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Lars K Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 For å vite det skulle du visst turtallet du får på topp,denne motoren skal vel ha noe rundt 5-5500 omdreininger mener jeg. Dette skal vel stå på nummerplaten på motoren. Men synes 28 knop høres helt greit ut på en 15foter. Hvis du synes den går greit opp i plan med flere stykker ombord også,ville jeg nok gått for lik propell. Sitér dette innlegget Link to post
JoachimogMalene Svart 10.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Er helt fornøyd. Planer med fire voksne og to bikkjer , så kan vel ikke klage. Klart en ønsker mer fart , men da må man nok til med mer enn en propell. Prøvde å rette propellen selv. Prøver det først, så heller kjøpe ny hvis ikke dette funker. Noen som hva orginale propeller ligger til i pris? Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Lars K Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 http://www.maritim.no/motor-styring/propell-utenbordsmotor-2/propell-utenbordsmotor/solas-amita-3211-099-11-9-9-x-11-rh Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Winrace propellers retter og fikser bøyde propeller . Da blir de bedre enn nye ( og mye billigere) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 (redigert) støtter hanto1, siden winrace befinner seg i nærheten ville jeg latt de fikset propellen istedet for å begynne å rette selv. Har også hatt propeller der som har kommet tilbake bedre enn ny, De kan sikkert også være behjelpelig med råd ang propellvalg, samt har diverse på lager Hva gleder størrelse, så høres det ut til at den nåværende funker temmelig bra , 28 knop + planer greit med last. Opp en tomme kan gi litt mer fart - men ikke sikkert - dersom den nåværende er optimal stigning så kan større stigning gi samme fart med lavere turtall , eller sågar også lavere fart om ikke motoren klarer å drive den godt nok. Redigert 11.Oktober.2013 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
JoachimogMalene Svart 11.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Takker for alle tips. Har sendt samboeren opp på maritim etter jobb. så kan jeg få rettet den gamle propellen på winrace. Greit med en i reserve har jeg funnet ut. Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.