Lenasmartin20 Startet 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 9.Oktober.2013 Hei! Har en defekt AQ130 og vurderer å anskaffe en b20 og marinisere den, hovedsaklig ved bruk av deler fra motoren som står i båten nå. Noen som har gjort dette før og vil komme med tips, så sett i gang :) Kan vel bruke gasser, manifoild, innsug, kjølepumpe. Passer alt dette rett på? Passer oljekjøler rett på? Må vel ha ny marine toppakning og eksp. plugger! Noen flere pakninger som må ha marinekvalitet? Leste noe om at det var ulik veiv på b20 og AQ 130, kan jeg benytte bilveiva/lagrene som de står? Kom med forslag på alt jeg har glemt, tips og meninger mottas med takk.,.. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Nei du trenger ikke noe pakkninger. Aq 130 er jo ferskvannskjølt. Alt er mer eller mindre bolt on. Kansje kammen er annerledes Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Skift toppakning,skift alle frostpluggene til syrefaste sett over mariniseringsutstyret og forgasserene,mulig det også egen annen kam på marinemotorene så da kan du sette over den også.(Aq130 er Vanligvis IKKE ferskvannskjølt).dette er vel det som må gjøres i grove trekk. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 (redigert) Først hadde det vært greit å vite hva som er defekt, og hva slags motor det er snakk om, AQ130 kom i A, B, C og D ? De fleste bilmotorer er nettopp det, bilmotorer, og kom som regel med A kam, mens noen sport modeller hadde C kam, som er samme kammen som jeg mener å huske satt i de første AQ130 motorene. De senere modellene (C og D) hadde vel P kam ? Når det kommer til selve motoren, så hadde noen få bilmotorer 405 toppen, mens alle Penta motorene hadde 405 topp. Det er uttak for pumpe på registerdekselet, og registeret har ståldrev på marinemotoren, mens bilmotoren har bakelitt. Toppen til marinemotoren har gjerne noen ekstra uttak til kjøling, ett i bakkant og ett foran som går til termostathuset, som også er annerledes på marinemotoren. Temperaturføleren står på et annet sted, fordeleren er annerledes, det samme er selvfølgelig starter, dynamo osv. Bensinpumpen er ikke lik, og marinemotorene hadde 44mm ventiler, som bare noen av bilmotorene hadde. De første marinemotorene (A og B) kom med Stromberg forgassere, mens de senere (C og D) hadde Solex. Det ble brukt litt forskjellige toppakninger, A og B hadde en veldig tynn pakning for å øke kompresjonen, mens C og D hadde litt tykkere pakning, og ingen av de er like som på bilmotoren, Det er alltid andre frostplugger på marinemotorene uansett om de ikke er saltvannskjølt, og det er en fordel å sette inn messingplugger (eller rustfritt som det nevnes i tråden her, dersom det er å få tak i ?). Det er ikke umulig å bruke en B20 fra en bil som emne, men å kjøpe en bilmotor og stappe rett ned i motorrommet på båten vil nok fungere dårlig i lengden. Redigert 9.Oktober.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 9.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Har prøvd å finne ut hva for type det er vet at det ikke er en A type, kjøpte stift til A modellen, men den var speilvent av den jeg hadde. Tror muligens det er en C siden den har enkel solex forgasser!? Min motor er saltvannskjølt. Båten var ubrukt fra midt august. skulle ta den opp sent september, da ville den ikke starte. Så på olja, og den var en grå grøt. Fikk båten opp. Sugd ut gugga, hadde på ny olje turna litt på motoren, sugde ut gugga igjen. Fyllte opp med olje igjen. Har ikke mulighet til å få gjort stort med motoren før til væren. Vet ikke om d er toppakning, oljekjøler eller hvor vannet kommer inn i olja. Hadde også litt vannlekasjer i nærheten av oljekjøleren. ikke selve kjølern, men vet ikke helt hvor det kom fra. Er vel ikke superoptimistisk om motorn er bruklig når våren kommer..... Sitér dette innlegget Link to post
Polarbeer Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Jeg har ikke særlig erfaring med AQ 130, men AQ 170 ( B 30 ) derimot har i tillegg til det som Magnat nevner også større eksosventiler med en annen legering enn de som satt i bilmotoren. Samt annerledes kamaksel og kjølekanalene i toppen. Dette er fordi en marinemotor må tåle hardere belastninger enn en bilmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 10.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Først hadde det vært greit å vite hva som er defekt, og hva slags motor det er snakk om, AQ130 kom i A, B, C og D ? De fleste bilmotorer er nettopp det, bilmotorer, og kom som regel med A kam, mens noen sport modeller hadde C kam, som er samme kammen som jeg mener å huske satt i de første AQ130 motorene. De senere modellene (C og D) hadde vel P kam ? Når det kommer til selve motoren, så hadde noen få bilmotorer 405 toppen, mens alle Penta motorene hadde 405 topp. Det er uttak for pumpe på registerdekselet, og registeret har ståldrev på marinemotoren, mens bilmotoren har bakelitt. Toppen til marinemotoren har gjerne noen ekstra uttak til kjøling, ett i bakkant og ett foran som går til termostathuset, som også er annerledes på marinemotoren. Temperaturføleren står på et annet sted, fordeleren er annerledes, det samme er selvfølgelig starter, dynamo osv. Bensinpumpen er ikke lik, og marinemotorene hadde 44mm ventiler, som bare noen av bilmotorene hadde. De første marinemotorene (A og B) kom med Stromberg forgassere, mens de senere (C og D) hadde Solex. Det ble brukt litt forskjellige toppakninger, A og B hadde en veldig tynn pakning for å øke kompresjonen, mens C og D hadde litt tykkere pakning, og ingen av de er like som på bilmotoren, Det er alltid andre frostplugger på marinemotorene uansett om de ikke er saltvannskjølt, og det er en fordel å sette inn messingplugger (eller rustfritt som det nevnes i tråden her, dersom det er å få tak i ?). Det er ikke umulig å bruke en B20 fra en bil som emne, men å kjøpe en bilmotor og stappe rett ned i motorrommet på båten vil nok fungere dårlig i lengden. Har prøvd å finne ut hva for type det er vet at det ikke er en A type, kjøpte stift til A modellen, men den var speilvent av den jeg hadde. Tror muligens det er en C siden den har enkel solex forgasser!? Min motor er saltvannskjølt. Båten var ubrukt fra midt august. skulle ta den opp sent september, da ville den ikke starte. Så på olja, og den var en grå grøt. Fikk båten opp. Sugd ut gugga, hadde på ny olje turna litt på motoren, sugde ut gugga igjen. Fyllte opp med olje igjen. Har ikke mulighet til å få gjort stort med motoren før til væren. Vet ikke om d er toppakning, oljekjøler eller hvor vannet kommer inn i olja. Hadde også litt vannlekasjer i nærheten av oljekjøleren. ikke selve kjølern, men vet ikke helt hvor det kom fra. Er vel ikke superoptimistisk om motorn er bruklig når våren kommer..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.