Jump to content

trebåtprosjektet


sjøulv

Recommended Posts

Kjøpte gammel tresjark m.luftavkjølt sabb diesel i fjor. Har stått i hagen i vinter. Tok ut motor

for overhaling og skrella vekk alt løst/dårlig innvendig i båten så jeg får restaurert den helt fra

grunn.

Har i den forbindelse mange flere spørsmål enn noen vis noen gang klarer å svare, men ser jo

jeg har funnet den riktige sida for hjelp. Utvilsomt mange dyktige og erfarne båtfolk her.

Må jo bare begynne ett sted. Første spørsmål:Er det lurt å få tatt skroget utvendig først?

Er det mulig å få nytt liv til mørknet, lakkert skrog.

Har vært lekasje i skrog, fremme. Her er bunnstokk sprukket.

Vil gjerne fornye galv.naglene, bør de nye være større? Hvor mye bør jeg gjøre ut av

nyklinking.

Da jeg tok ut motor, viste det deg at tre av fire bolter til motorfeste var tvers av. Dette må da

ha ført til lekasjer?

Motoren går som en gud, men rister noe j... på visse turtall. Har misstanke om at motorfeste

er gjort allt for kort, bare så vidt inn på nærmeste bunnstokker.Bør vel være lurt å for-

dele vekt og belastning over flere bunnstokker?

Ja, jeg kan jo gi meg her. Er spent på om noen kan gi meg gode råd på disse viktige

spørsmål i livet!

Om ønskelig kan jeg ta bilder av detaljer. ( glemte å si at båten har lite råte i skrog, og

er ca 20 fot. )

Link to post
Share on other sites

Er det mulig å få nytt liv til mørknet, lakkert skrog.

Om ønskelig kan jeg ta bilder av detaljer. ( glemte å si at båten har lite råte i skrog, og

er ca 20 fot. )

<{POST_SNAPBACK}>

Mange påfører Ferro-bet eller hydrogenperoksyd for å fjerne "blåved" i skroget. Har ikke prøvd dette selv, men skal visst funke bra. Hydrogenperoksyd er etter det jeg har skjønt sterkere og bør brukes varsomt.

 

Link til tidligere innlegg

Og en link til...

 

Bilder? Ja takk! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet :flag:

 

Her vil du oppleve at du vil få svar på alt du lurer på innen båt. Jeg vil begynne med å tipse i første omgang. Oppe i høyre hjørne, vil du finne emneregister (om du ikke allerede har sett på dette). Andreas her på forumet katalogiserer alle emner innunder naturlige emner. Du vil her finne svar på mesteparten av det som angår trebåter.

 

Mørknet lakkert skrog er ikke problem å få til å "lyse" igjen. Puss ned, har du blåved, bruker du vannstoffhyporoksid og ammoniakksyre (forsiktighet utbes!!) for å "rense" veden. En forsiktig måte, kan også være å bruke terpentin, smør på, la det trekke, smør på, la det trekke etc., til du er fornøyd.

 

Skrog innvendig kan du sette inn med terpentin, iblandet remedier eksempelvis antiparasitt.

 

Sprekte bunnsviller kan du utbedre med å luse (hvis små sprekker), fremgangsmåte står forklart på emneregisteret, eller felle inn nye biter.

 

Har du mulighet for å fordele vekt fra motor bedre, så er det bra, men du er sikker på at det ikke er propellaksling som er i ubalanse ??

 

Fremgangsmåte for klinking står også forklart på emneregister.

 

Dersom du trenger hjelp til å finne det du lurer på, si i fra, skal skal vi hjelpe deg.

 

Du vil oppleve at her på forumet er der mange ihuga trebåtfrelste !!!!

Link to post
Share on other sites

Kjøpte gammel tresjark m.luftavkjølt sabb diesel i fjor. .......

<{POST_SNAPBACK}>

Trenger ikke å vite mer, bløggern! :smiley:Tresjark og Sabb-motor, du har kommet til rett sted! :seeya: Og, velkommen til baatplass.no skal du være! Her er det flusst med trebåtfolk og motorkunnskapene er de aller beste her! Og vi liker bilder, sammen med spørsmålene, masse bilder. Da får vi fulgt med på en helt annen måte.

 

Luftavkjølt Sabb er nok noe sjeldnere - har den sittet i en livbåt? Går ut i fra at det er den 1-sylindrete 10-hesters motor du snakker om? Den som heter G-modell?

 

Fortell, fortell........

:smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet  :flag:

 

Her vil du oppleve at du vil få svar på alt du lurer på innen båt. Jeg vil begynne med å tipse i første omgang. Oppe i høyre hjørne, vil du finne emneregister (om du ikke allerede har sett på dette). Andreas her på forumet katalogiserer alle emner innunder naturlige emner. Du vil her finne svar på mesteparten av det som angår trebåter.

 

Mørknet lakkert skrog er ikke problem å få til å "lyse" igjen. Puss ned, har du blåved, bruker du vannstoffhyporoksid og ammoniakksyre (forsiktighet utbes!!) for å "rense" veden. En forsiktig måte, kan også være å bruke terpentin, smør på, la det trekke, smør på, la det trekke etc., til du er fornøyd.

 

Skrog innvendig kan du sette inn med terpentin, iblandet remedier eksempelvis antiparasitt.

 

Sprekte bunnsviller kan du utbedre med å luse (hvis små sprekker), fremgangsmåte står forklart på emneregisteret, eller felle inn nye biter.

 

Har du mulighet for å fordele vekt fra motor bedre, så er det bra, men du er sikker på at det ikke er propellaksling som er i ubalanse ??

 

Fremgangsmåte for klinking står også forklart på emneregister.

 

Dersom du trenger hjelp til å finne det du lurer på, si i fra, skal skal vi hjelpe deg.

 

Du vil oppleve at her på forumet er der mange ihuga trebåtfrelste !!!!

<{POST_SNAPBACK}>

 

 

Først må jeg få si jeg er overveldet over all den gode vilje folk viser til å hjelpe. Sånt varmer!

Ikke farlig å ha gammal båt når folk er så hjelpsom.

Takk for tips om behandling av skrog.Når dere sier puss ned, mener dere da HELT NED til

bart tre?Bør jeg også gjøre det under vannlinja?

( nå er det gammen bunnsmurning der).

Bilder skal bli så fort som mulig!

Når det gjelder båten. den sto på land tett ved sjøen da jeg kjøpte den. Den hadde da hatt

denne lekasjen forut, uten at eier helt klarte å lokalisere den.Båten hadde gått ned ved kai

da lensepumpe sviktet.

Derfor, det første jeg gjorde da jeg fikk doningen hjem, var å ta ut motor for om mulig

overhaling. Skifta nytt stempel, ellers bare vanlig ettersyn og rengjøring, sjekking om

alt virket. Så etter en hel sommer/høst, grep jeg sveiva og dro i gang.Sleit litt til å

begynne med, men så sa det PUFF-PANG, og dermed gikk den som bare det.Veldig givende

og motiverende.Starter opp en gang i blandt og lar den gå seg litt varm.Starter alltid på

første draget.(den står skrudd fast til bjelker oppå en palle).

Takk for tips hvor jeg kan lese om det jeg lurer på!

Link to post
Share on other sites

Det fineste resultat blir du ved å skrape helt ned ja. Bruk (avhengig av lakken/bestandheten av denne) enten en veldig god skrape, deretter plansliper (ikke eksenter, rundinger blir synlige), eller varmluft for deretter pussing, eller bare pussing.

 

Før du påfører ny lakk, kan du gjerne tilsette skroget impregnering : "Impex", koster ikke mange kronene ekstra.

 

Under vannlinje må du nesten vurdere selv. Ser bunnstoffet noenlunde hel ut, kan du enten påføre ny, eller flekke der det er nødvendig. Flere og flere bare flekker etter behov nå.

 

Dersom du har sprekker mellom bordganger, og er bekymret for mye lekasjer når båten skal i sitt rette element, kan du smøre enten fett, eller kjøpe Farm 80 eller 100 (avhengig av størrelsen på sprekkene). Ikke bruk Sika !!! Farm/fett tyter ut når trevirke trutner, det gjør ikke sika, slik at du i verste fall ødelegger bordgangene med dette...

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke å vite mer, bløggern!  :smiley:  Tresjark og Sabb-motor, du har kommet til rett sted!  :seeya:  Og, velkommen til baatplass.no skal du være! Her er det flusst med trebåtfolk og motorkunnskapene er de aller beste her! Og vi liker bilder, sammen med spørsmålene, masse bilder. Da får vi fulgt med på en helt annen måte.

 

Luftavkjølt Sabb er nok noe sjeldnere - har den sittet i en livbåt? Går ut i fra at det er den 1-sylindrete 10-hesters motor du snakker om? Den som heter G-modell?

 

Fortell, fortell........

:smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

 

hei igjen!

Ja, regner med at sabben har sittet i en livbåt. Det ser i alle fall lite opprinnelig ut med de motor-

festene.

Det jeg vet om disse gamle sabbene: mod. G var de 10hk-vannavkjølt m.vribar propell,finnes også flere andre med vannkjøling.

Den jeg har heter mod.GA-12hk-ensylinder,luftjkølt. Dvs at det store svingjulet fremme har

en viktig oppgave, nemmelig å tilføre kjøleluft via riller i hjulet. Kan også montere ekstra

motorvifte for å avhjelpe.

Vet ikke hvor gammel denne er, men tipper rundt 1970-75, (reg.plata er vekk)

Link to post
Share on other sites

Starter opp en gang i blandt og lar den gå seg litt varm.Starter alltid på

første draget

Fyr opp motor'n,

høyr Sabben sin song

Seksti og Solo,

No e me i gong ...

 

("Motorbåt og ein laurdagsdans" av kystens trubadur Johannes Kleppevik)

 

Misunner deg lyden og sjelefreden du får av gangen i en ekte god gammeldags Sabb! Lykke til med prosjektet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det fineste resultat blir du ved å skrape helt ned ja. Bruk (avhengig av lakken/bestandheten av denne) enten en veldig god skrape, deretter plansliper (ikke eksenter, rundinger blir synlige), eller varmluft for deretter pussing, eller bare pussing.

 

Før du påfører ny lakk, kan du gjerne tilsette skroget impregnering : "Impex", koster ikke mange kronene ekstra.

 

Under vannlinje må du nesten vurdere selv. Ser bunnstoffet noenlunde hel ut, kan du enten påføre ny, eller flekke der det er nødvendig. Flere og flere bare flekker etter behov nå.

 

Dersom du har sprekker mellom bordganger, og er bekymret for mye lekasjer når båten skal i sitt rette element, kan du smøre enten fett, eller kjøpe Farm 80 eller 100 (avhengig av størrelsen på sprekkene). Ikke bruk Sika !!! Farm/fett tyter ut når trevirke trutner, det gjør ikke sika, slik at du i verste fall ødelegger bordgangene med dette...

 

Lykke til.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Tusen takk for gode råd. Bunnstoffet er sterkt slitt og vannlinje viska ut. Den vises likevel

brukbart, så jeg håper det går greit og fornye den. Du har helt rett, jeg er livredd jeg skal

oppleve lekasjer når båten sjøsettes, ikke minst fordi jeg ikke har erfaring til å bedømme

skroget godt nok.Men det ser brukbart ut, og magefølelsen er god. Dette med å smøre fett,

vil ikke det føre til at impregn. og ny lakk fester dårlig rundt sprekkene?

er bunnstoff tettende, eller er det mest for groe osv?

Link to post
Share on other sites

Fett eller farm påføres etter at du er ferdig med lakking/stoffing, rett før du skal sette båten på vannet.

 

Mye av trutninga gjør du selv, ved bruk av hagespreder under kjølen noen dager, eller våte tepper inni båten. Fyll for all del ikke vann i kjølen for "lettvinnhetens skyld", båter er bygd for trykk utenfra, ikke innenfra.

 

Redigert :

 

Ja, bunnstoffet er hovedsaklig med tanke på groing, men er også noe tettende.

Redigert av Perlen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fyr opp motor'n,

høyr Sabben sin song

Seksti og Solo,

No e me i gong ...

 

("Motorbåt og ein laurdagsdans" av kystens trubadur Johannes Kleppevik)

 

Misunner deg lyden og sjelefreden du får av gangen i en ekte god gammeldags Sabb!  Lykke til med prosjektet.

<{POST_SNAPBACK}>

Tusen takk!

vakkert vers forresten, det skal jeg få kona til å brodere et bilde med og henge i lugaren!!! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Fett eller farm påføres etter at du er ferdig med lakking/stoffing, rett før du skal sette båten på vannet.

 

Mye av trutninga gjør du selv, ved bruk av hagespreder under kjølen noen dager, eller våte tepper inni båten. Fyll for all del ikke vann i kjølen for "lettvinnhetens skyld", båter er bygd for trykk utenfra, ikke innenfra.

 

Redigert :

 

Ja, bunnstoffet er hovedsaklig med tanke på groing, men er også noe tettende.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ja da skjønner jeg! Lakk eller olje ja, har hørt og lest mye for og i mot begge deler.

Personlig har jeg lyst å få av den gamle lakken , og olje, ikke minst pga utsagnet

om at olje ikke flasser og bare kan påføres på nytt. Høres farlig greit ut???

 

Ang. under vannlinja, det er kanskje tryggest å slipe helt rent og behandle treet her også

før nytt bunnstoff?

Link to post
Share on other sites

Ja da skjønner jeg! Lakk eller olje ja, har hørt og lest mye for og i mot begge deler.

Personlig har jeg lyst å få av den gamle lakken , og olje, ikke minst pga utsagnet

om at olje ikke flasser og bare kan påføres på nytt. Høres farlig greit ut???

 

Ang. under vannlinja, det er kanskje tryggest å slipe helt rent og behandle treet her også

før nytt bunnstoff?

<{POST_SNAPBACK}>

Det hender, men er sjelden at man kun bruker olje på skrog utvendig. Det mest vanlige er enten å bruke Clipper I og II (I=Olje, II= lakk) eller Owatrol I og II. Her er det smak og behag som gjelder. Ta gjerne en tur i båthavna der du hører til og spør/lytt til de som har trebåter.

 

Dersom bunnstoffet er gammelt, kan det med fordel skrapes helt ned for deretter behandle dette opp ordentlig. Da får du samtidig sjekket tilstanden 100%. Dersom du har bart treverk, kan du velge (spør du 5 forskjellige, så får du 5 svar) hva du ønsker å gjøre. Det finnes alt fra priming for tre, til ingen behandling før bunnstoff av løsninger. Her igjen kan det være fordel å lytte/snakke med lokale folk i havna, men også stole på "magefølelsen". Jeg selv har smurt bunnstoff rett på bart tre.

 

Ta samtidig og sjekk skroggjennomføringer........ Bruk gjerne syl for å teste treverk rund skroggjennomføringer, for eventuelt avdekke lutråte eller oppløsning av bindeverket i tre som følge av feil bruk av anoder.

Link to post
Share on other sites

Det hender, men er sjelden at man kun bruker olje på skrog utvendig. Det mest vanlige er enten å bruke Clipper I og II (I=Olje, II= lakk) eller Owatrol I og II. Her er det smak og behag som gjelder. Ta gjerne en tur i båthavna der du hører til og spør/lytt til de som har trebåter.

 

Dersom bunnstoffet er gammelt, kan det med fordel skrapes helt ned for deretter behandle dette opp ordentlig. Da får du samtidig sjekket tilstanden 100%. Dersom du har bart treverk, kan du velge (spør du 5 forskjellige, så får du 5 svar) hva du ønsker å gjøre. Det finnes alt fra priming for tre, til ingen behandling før bunnstoff av løsninger. Her igjen kan det være fordel å lytte/snakke med lokale folk i havna, men også stole på "magefølelsen". Jeg selv har smurt bunnstoff rett på bart tre.

 

Ta samtidig og sjekk skroggjennomføringer........ Bruk gjerne syl for å teste treverk rund skroggjennomføringer, for eventuelt avdekke lutråte eller oppløsning av bindeverket i tre som følge av feil bruk av anoder.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Takk igjen!

Skal prøve å ta en sjekk med sylen!

Fremme i sida, styrbord s. er en bunnstokk sprukket på skrå, tvers av. på utsiden av

skroget er det her en bordskjøt. denne ser ikke tett ut,er klinke med tre nagler.Har

lyst til å bare fjerne naglene, legge i noe tettestoff, og nagle til ny bunnstokk

som jeg lager til den gamle malen. Høres det fornuftig, eller er det unødvendig med

tetting i bordskjøten?

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Bare et lite tips!

 

Skaff deg boken TREBÅTEN der er det en del nyttig lesestoff :yesnod:

Og på West system sine nettsider er det også mye nyttig!

 

Lykke til bløggern!

 

Hilsen en som skal sjøsette trebåt som har stått tre år på land :diving:

<{POST_SNAPBACK}>

 

SKIPOHOII!!

Betryggende å vite at det er flere der ute med spennende båtprosjekter!

Har lånt ei bok på biblioteket MANGE GANGER allerede som heter Trebåten. Den

jeg lånte tok for seg det meste, men var samtidig FRYKTELIG vanskelig å skjønne

enkelte ganger, den ble rett og slett for avansert for meg.

Har, i dag, bestilt bok om rep av trebåt fra W.system. Blir spennende.

Takk for tips og lykke til med sjøsetting!!

Link to post
Share on other sites

hei. jeg vil absolutt anbefale deg å bruke owatrol d1 og d2 olje på skroget.har selv prøvd bade owatrol og klipper oljene,og owatrol gir en mykere/mer elastisk overflate som varer.og du kan enkelt reparere små skader ved å dyppe våtslipe papir(300) i d1 olje,matte ned skade sted og påføre noen nye lag med d2 olje etterpå.under vannlinjen trenger en somregel ikke slipe ned til bart treverk,men skrap hele overflaten,puss lett over med 80 papir,legg to strøk med primer og så bunnstoff før siste strøk primer er tørr.dette gir meget god vedheft for bunnsmøringen.og ved sjøsetting kan det lønne seg å ha et såpestykke i nerheten;dersom du får noen uventede lekkasjer gnir du bare såpestykket i lekkasje området,og vipps så har du "bek" i såret,og ingen lekkasje. :seeya:

Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/bildearkiv/5/5070/108-0864_IMG.JPG

 

Ja, i dag kom endelig sola til trøndelag igjen, og da bars det ut å ta av pressenningen på

båten. Den så helt grei ut, tørr og fin innvendig. Overraskende nok var alle småsprekker

som dukket opp utover sommeren i fjor trutnet igjen. Tok mange bilder, men har

problemer å få innstalert alle enda. Blir så fort som mulig.

Tok bilder av mange detaljer, bl a bunnstokken, det er faktisk to bunnstokker som

er sprukket. Håper det greit lar seg gjøre å fikse det.

Blir ikke noe båtarbeide, i alle fall utvendig, og der det kreves overflatebeh., liming osv

før været blir mer vårlig her i tr.lag. Men det kribler fælt, så jeg skal nå til etter hvert med ting

jeg kan ta fatt på.

Redigert av bløggern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du har store sprekker, kan du vurdere å bruke Lusing med epoxy som jeg gjorde med min båt som vist i denne trådenLusing med epoxy Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

 

Takk for rådet, fredivar!

Fant ikke noen av de sprekkene i dag som var i fjor sommer. Men nå er det jo en tørr

årstid, så det er vel sjanse for at de vil åpne seg igjen. Får se det an. Så jo veldig greit

ut med denne måten å luse. Kanskje metoden kan brukes på treverk foran ror, der var det

nemmelig råte på gang. Ikke noe dyp råte, men i ytterste laget i kjøl, foran ror. Bilder

kommer etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Hei, har du mulighet for å ta bilde av bunnstokken med sprekken, slik at lusing kan vurderes å være nok tiltak for denne ???

 

Jeg tror hvis jeg var deg at jeg ville vurdere litt større rorblad, for meg ser dette litt underdimensjonert ut ????

<{POST_SNAPBACK}>

 

Bilder av bunnstokkene som er sprukket, (to stk.) er på veg. Har problemer med å innstalere.

Det er mulig roret er underdim., men nå står det ganske mye på skrå på bildet. Det blir

kanskje lettere å se på neste bilder. Tok nærmere femti bilder i dag, og håper jeg kan

få lagt ut de som er nødvendige, og at dere kan få sett dem.

Link to post
Share on other sites

Fant ikke noen av de sprekkene i dag som var i fjor sommer. Men nå er det jo en tørr

årstid, så det er vel sjanse for at de vil åpne seg igjen.

<{POST_SNAPBACK}>

Til orientering :

 

Jo tørrere tre, jo større sprekker.

Jo våtere ved, jo mindre sprekker.

 

Det synes da forunderlig at sprekkene skal være mindre nå som det er tørt :eek::eek:

 

Sikker på at der ikke ligger vann i kjølen/er det kaldt (kuldegrader) hos deg ???

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...