Jump to content

trebåtprosjektet


sjøulv

Recommended Posts

Til orientering :

 

Jo tørrere tre, jo større sprekker.

Jo våtere ved, jo mindre sprekker.

 

Det synes da forunderlig at sprekkene skal være mindre nå som det er tørt   :eek:  :eek:

 

Sikker på at der ikke ligger vann i kjølen/er det kaldt (kuldegrader) hos deg ???

<{POST_SNAPBACK}>

 

Helt sikker! knusktørt. Hadde i tillegg skikkelig opprensking i kjølen i fjor da det var svært

gjengrodd med fuktig boss.

Kaldt, vel alt er relativt men 9 minus i morres, 9,4 i kveld. vi har hatt mye vær, og mye

fuktig vær i vinter så det kan kanskje være grunnen? Ellers virker det som det ligger

igjen mye fukt i selve kjølstokk/nedre del av skrog. Menn innvendig i båten er den

helt tørr.

Redigert av bløggern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt sikker! knusktørt. Hadde i tillegg skikkelig opprensking i kjølen i fjor da det var svært

gjengrodd med fuktig boss.

Kaldt, vel alt er relativt men 9 minus i morres, 9,4 i kveld. vi har hatt mye vær, og mye

fuktig vær i vinter så det kan kanskje være grunnen? Ellers virker det som det ligger

igjen mye fukt i selve kjølstokk/nedre del av skrog. Menn innvendig i båten er den

helt tørr.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du tok opp båten ifjor høst så har det nok ikke vært varmt nok ennå til at den har tørket ennå. Den snekka som du så var luset på bildene mine, ble tatt inn i hus og sto der i 14 dager før sprekkene kom til syne. Grunnen til at den ble luset var at sprekkene var så lange, og at de på flere av bordene gikk i nesten hele bordets lengde. Ifjor så luset jeg på et par andre båter og dette ble gjort i mai da sprekkene kommer til syne. Det er lurt å skrape vekk bunnstoff på utsiden og lakk/olje på innsiden på de stedene man vil luse noen dager i forveien man vil frese opp. Listen bør limes inn så raskt som mulig etter at det er freset opp(Ikke vent flere uker) fordi da vil sprekken bli ennå større, og listen vil ikke passe lenger.

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

Listen bør limes inn så raskt som mulig etter at det er freset opp(Ikke vent flere uker) fordi da vil sprekken bli ennå større, og listen vil ikke passe lenger.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Fred Ivar, dette har du mye bedre peiling på enn deg jeg har. Jeg har aldri bedrevet lusing og kan derfor lite om emnet, men i mitt hue er det noe som roper varsku.

 

Hvis jeg forstår deg rett, tørker båten før lusing. Da oppstår større sprekk i trevirket. Når du har foretatt lusing, og båten kommer på vannet igjen, så trutner båten. Når du da har lagt i kiler der hvor du ikke har hatt noe tidligere, skaper dette konflikt i og med at bordgangene får langt mindre plass å "bevege seg på". Det er på samme måte som at man ikke bruker sikaflex som tetningsmiddel da sikaflex ikke "tyter" ut ved trutning, slik som eksempelvis Farm 80/100 gjør.

 

Jeg håper jo at jeg tar feil, men er det noe i dette ?????

 

(Jeg er klar over at du ripper bort tre, og legger kile/lusing i sporet, men er du garantert å kun bruke samme bredde på lusingen som den flisa du har skjært bort (du legger jo tross alt lusing også der hvor sprekken har oppstått ???))

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg forstår deg rett, tørker båten før lusing. Da oppstår større sprekk i trevirket. Når du har foretatt lusing, og båten kommer på vannet igjen, så trutner båten. Når du da har lagt i kiler der hvor du ikke har hatt noe tidligere, skaper dette konflikt i og med at bordgangene får langt mindre plass å "bevege seg på". Det er på samme måte som at man ikke bruker sikaflex som tetningsmiddel da sikaflex ikke "tyter" ut ved trutning, slik som eksempelvis Farm 80/100 gjør.

 

Jeg håper jo at jeg tar feil, men er det noe i dette ?????

 

(Jeg er klar over at du ripper bort tre, og legger kile/lusing i sporet, men er du garantert å kun bruke samme bredde på lusingen som den flisa du har skjært bort (du legger jo tross alt lusing også der hvor sprekken har oppstått ???))

<{POST_SNAPBACK}>

Bilde Viser en forenklet tegning av hvordan Lusen blir når den er limt inn. Det som er markert med blått indikerer hvor det brukt epoxy. Jo, det er riktig at sprekken utvider seg når det tørker og at det blir mindre plass å utvide seg på når den trutner igjen. Men hvorfor oppstår det sprekker i trebåter? Når man bygger en trebåt, bruker man selvfølgelig tørre bord. I løpet av årene vil bordene trutne og tørke mange ganger, og hvis bordene krymper mer enn det spant og klink tillater, vil bordet sprekke opp. Da er man kommet til det punktet at bordet er blitt mindre enn det opprinnelig var og dermed har man også noe plass til å få på plass en lus. Husk på at det ofte kun er snakk om en sprekk på 2-5 mm bredde. Når man freser og legger inn en lus får man limflater på tre sider. Da er også den lusen man legger inn forhåpentligvis like tørr som resten av treverket i bordet og dermed vil den trutne/krympe på samme måte som resten av bordet. Hvis man bruker sikaflex til å tette en sprekk, vil ikke denne ha mulighet til å "trutne" som en lus vil gjøre.

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

Og alt dette hadde man sansynligvis ikke behøvd og bekymre seg over om båten kunne fått ligge på vannet året rundt!

 

Jeg lurte også på dette med lusing av skroget mitt, men jeg drevet det i stedet! (over vannlinje)

Er det mye jobb og luse hele skroget?

 

Bare spør, men det er ikke aktuelt i år med mindre det er noen her som har god arbeidslyst :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg lurte også på dette med lusing av skroget mitt, men jeg drevet det i stedet! (over vannlinje)

Er det mye jobb og luse hele skroget?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg regner med at når du sier hele skroget, mener du under vannlinjen? Jeg har ikke luset noe over vannlinjen annet enn på bord som er både over/under vann avhengig av om du ligger stille eller kjører. Ofte er det disse bordene som det sprekker lettest i, fordi de tørker når båten ligger stille og blir våte hver gang du kjører. Hvis sprekken ikke er større enn at den går samme når det trutner og at den ikke er for lang, ville jeg ikke luse. Bilde er eksempel på sprekk jeg ikke ville luse. Bildeer eksempel på sprekk som kansje bør luses hvis den er for stor/lang til å trutnes skikkelig eller at bordet er svekket pga. sprekken.

Bilde Viser hvordan man kan bruke en list som man skrur utenpå et bord som styring for en overfres. Jeg kjøpte bare en fres på Europris til 398 kr + et fresesett til 198 kr og det har fungert utmerket for mitt bruk. Jeg pleier å frese halve dybden først (ca 6 m), og derettet hele dybden (ca 12mm) hvis bordets tykkelse er 18-20 mm. Det vil variere hvordan man lager anlegg for overfres avhengig av hvor nær sprekken er bordet over. Hvis det er nær bordet over, må det bygges opp med en list, så fresesporet blir vinkelrett. Når listen er lagt i med epoxy, skrur jeg det inn med små skruer fra innsiden, med store skiver på for å holde det i posisjon til limet er tørket.

Redigert av fredivar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oops. glemte og nevne at jeg har kravellbygd båt!

Lusing melleom bordganger er da som  er intressant for min del!

 

Under vannlinja er den bra!

<{POST_SNAPBACK}>

Kravellbygd har jeg ikke luset, men hvis du går inn på Gokstad Kystlag på "Publikasjoner" ->"Kystvakt" og velger blad "nr1" fra 2002, kan du lese om restaureringen av "Titania" som er en kravellbygget Klipperkutter bygget av Colin Archer. Her er det brukt "sirkelsag med slingreutstyr" Bilde
Link to post
Share on other sites

BildeBilde

 

Her ser dere motorfestet på min trebåt. Jeg mener dette er gjort feil, og at motorfestene burde avlastes over flere bunnstokker/spant.

"Spantet" som er sprukket, sitter i bakre motorfeste. Håper noen har gode tips om utbedring!

 

BildeBilde

 

Her er det sprekk i bunnstokk (eller er det spantet?). Denne bunnstokken er straks innenfor lugardøra.

Ønsker forslag til reparasjon! Er det mulig å reparere den som er der?

 

BildeBilde

 

Her er bildene av kjøl, og en bordskjøt framme i baugpartiet. Kjølen har litt råte, og den vil gjerne ha tips om utbedring. Bordskjøten sitter innenfor det sprukne spantet, i lugaren. Har mistanke om at det er her lekkasjen i skroget har vært. :confused:

Link to post
Share on other sites

:eek: Hei alle båtinteresserte!

På side ni har jeg nå lagt ut noen bilder som viser detaljer av båten min som trenger

reparasjon.

Håper folk som kan litt om dette kan ta seg tid til å se på de og gi litt råd.

Har masse bilder av detaljer i båten som jeg tenkte å bruke etter hvert som

arbeidet skrider frem.

Vårværet begynner så smått å vise seg her i trøndelag nå, så det blir ikke lenge

før jeg begynner.

Ett stort spørsmål er jo: hvor er det lurt å begynne? Skrog , rorhus, motorfeste, bunnstokk/

spant, begynnende råte i kjøl/akterstavn osv.

Ha en fin påske, alle sammen! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Ett stort spørsmål er jo: hvor er det lurt å begynne? Skrog , rorhus, motorfeste, bunnstokk/

spant, begynnende råte i kjøl/akterstavn osv.

Skroget er en fin plass å begynne, få det tett og godt før du starter "inne." Sammen med skroget henger jo også kjøl og akterstavn så slike ting bør vel tas rede på i samme slengen.

 

Redigert...

For å få denne siden på første side igjen kan du bare poste i den... Det er også lett å finne igjen tråder en selv har startet ved å søke. "Søkemotoren" finner du neders på siden og du kan stille inn på tråder du selv har startet og derved få de fram fra "glemselen" igjen...

Redigert av Hebbe (see edit history)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Æsj, jeg er visst ikke så flink til dette. Altså, jeg har et emne som heter "trebåtprosjektet", og på

min skjerm så er dette nå havnet på side ni i "åpent emne".Der har jeg nå lagt ut bilder.

<{POST_SNAPBACK}>

Et lite hint, så bare fortsetter du å legge til nye innlegg i din tidligere tråd, da vil den sprette fram på første side igjen og du får alt samlet på et sted.

Bastard har en slik tråd, det er vel snart baatplassens lengste tråd.

Link to post
Share on other sites

ja, du har sikkert rett, Hebbe! Men kan jo nevne at bunnstokk og spant er sprukket inne

i båten. Burde jeg ta disse først tro? og hva med nye nagler i skrog.Som du ser på bildene

er de rustne og fæle mange steder. Kanskje lurt å prøve å trekke ut en av de verste

for å se tilstanden?

Link to post
Share on other sites

Hei Bløggern...

 

Henter denne tråden fram fra glemselen (jmf. spørsmål en annen tråd).

 

Har kikka igjenomm denne tråden og jeg vet sannelig ikke hvor du skal begynne, ser ut for meg at du har en forholdsvis stor jobb på gang for å få båten i god form. Først må du i allefall få satt opp en oversikt over hva som må gjøres for å få en god å sjødyktig båt. Noen små sprekker i spant trenger ikke være kritisk, og slike ting kan repareres forholdsvis greit med lus og epoxy. Råte derimot kan være vanskeligere og må byttes ut med friskt trevirke.

 

Første bud er i allefall å få skaffet deg en sikkelig oversikt over hva som må gjøres og over hva som bør gjøres før du setter igang for fullt.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

ja, ikke tvil om at det er mye å ta fatt i på denne skuta.Men jeg er fullt bestemt på at den skal

bli en brukbar, sjødyktig båt til sommeren. jeg må prøve å finne ut om disse sprekkene

er gjennomgående, og om det er mulig å reparere. Alternativet er vel å bytte ut, vil jeg tro.

Har jo fått mange gode råd om skrog på disse sidene, så det som opptar meg mest er dette

med råten i kjøl og toppen på akterstavnen som jeg oppdaget tilfeldig her i vinter.

Det er faktisk bare øverste ti-femten cm som er tørr, sprukket og råtten. Men er det

mulig å reparere tro?

Link to post
Share on other sites

.Som du ser på bildene

er de rustne og fæle mange steder. Kanskje lurt å prøve å trekke ut en av de verste

for å se tilstanden?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei . Du snakker selvfølgelig om saumen og bandspikeren i båten , og en veldig pålitelig og gammel måte og sjekke tilstinden på disse , er å bruke en liten hammer og banke forsiktig på hodet til spikeren/saumen , og er lyden fast og god er tilstanden bra , men er lyden hul er nok tilstanden ikke bra, men selfølgelig er også det å ta ut spikeren den aller tryggeste måten å sjekke tilstanden på .

 

LYKKE TIL :yesnod:

 

Mvh trebåtentusiast

Link to post
Share on other sites

Sats på å ta det værste i år,prioriter det som er under vannlinja så at du får båten utpå i sommer så kan du heller ta den opp litt tidligere på høsten og jobbe videre da,det har både du og båten godt av :drink: ,mye kan jo kansje gjøres mens den ligger på vannet og kansje?

Link to post
Share on other sites

ang. råten i kjølen ville jeg stukket noe skarpy inn for å prøve å finne hvor dypt råten går.deretter ville jeg frest ut området som er rammet til det er frisk ved rundt det hele.så felle inn nytt trevirke som limes og skrues fast med epoxy.stykket du feller inn skal vere noe tykkere enn det som er frest ut,for dette jevner du til med pussemaskin.da får du samtidig den rette profilen i kjølen igjenn.ang.råten i akterstevnen,er det kun øverste del som er råten? i så fall er det jo bare til å skjære bort det råtne og felle inn nytt tre med en hake skjøt som limes og skrues. alt er mulig å gjøre noe med,bare entar seg tid og sjekker flere alternative løsninger. stå på,dette får du til!!! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

mye kan jo kansje gjøres mens den ligger på vannet og kansje?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er veldig mye du kan gjøre med båten mens den ligger på vannet, samtidig som det er kos det å være nede på brygga og holde på med noe, i stedet for å stå på land ....

 

Jeg synes at svaret til Flossen var meget bra, du har nok beste utgangspunkt ved å gjøre det på den måten.

 

Ellers vil jeg igjen tipse om emneregisteret, da det er mange her som har skildret deres restaureringer oppigjenom som du kan ha stor nytte av....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...