Jump to content

trebåtprosjektet


sjøulv

Recommended Posts

jeg har selv restaurert en 31`trebåt som måtte taes helt fra bunnen av.jeg reiste rundt i båt havner,slipper og steder der de drev med bygging/restaurering av båter.der snakket jeg med masse forskjellige mennesker,alt fra vitsnipper til gamle skrubbelurer,og fikk enorme mengder med tips derfra.så var det bare til å sette seg ned å luke ut hva som var praktisk gjennomførbart og ikke. en ting er helt sikkert;det finnes en løsning for alt,det er bare om å gjøre å finne den og ta seg tid til å tenke nøye gjennom opgaven ned til minste detalj. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ser at Perlen anbefalte deg å ikke bruke eksentersliper for at det blir synelige rundinger. En eksentrisk slipemaskin lager ikke synelige ringer hvis den brukes rett. roundellen skal ikke ga rundt i full fart, den skal ha ha et vist trykk slik at den ikke går fort rundt, den skal gå sakte rundt. Dette er det mange som ikke er klar over. Eksentrisk slipemaskin er nok det beste du kan bruke når du skal slipe ned skroget.

Link to post
Share on other sites

Er skroget lakket ville jeg ha hold en knapp på varmluft pisol og skrape, ved synlig søm spesielt hvis denne er av galvanisert type betyr vel egentlig at sliping er FY da du tar bort galvaniseringen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

jeg kan bare si tusen takk for alle gode råd jeg får fra dere. Samtidig viser dere meg muligheten for å ta en del av arbeidet etter at båten er på vannet, og det synes jeg er en god ide.Man prøver

jo å mobilisere mot og nok tid til å få gjort "mest mulig" på en gang, og det er kanskje ikke så

klokt.

Er veldig glad for at det er mulig å legge i nytt tre der råten i kjølen er. Den biten har vært

en bør å tenke på.

Har jo båten i hagen for tia, så jeg vil jo gjerne få gjort det som er verst og mest nødvendig

da, for her har jeg all mulighet for å påbegynne/fortsette arbeidet etter behov.

Når det gjelder råte i akterstavnen, så er det bare de aller øverste 6-7 cm som er tørr og

råtten.

Vil prøve metoden med innfelling av ny "topp" på denne. :wink:

Link to post
Share on other sites

prøv å felle inn nytt tre verk i toppen av akterstevnen ja.i boken TREBÅTEN finner du skisser over forskjellige typer av sammenføyning(skjære metoder) og hvilken styrke og bruks områder de har.dette er ganske viktig å merke seg,da de forskjellige typer har forskjellige bruks områder i en båt,alt etter hvilken påvirkningskraft de utsettes for. og det er helt rett at du fint kan bruke en roterende slipemaskin,en skal uansett gå over med fint papir til slutt og vil da fjerne evevtuelle sirkler som måtte oppstå ved grovere papir.men det er også rett at du ikke skal slipe naglene,men slip rundt dem og gjør finpussen rundt naglen manuellt. :seeya:

Link to post
Share on other sites

ja, jeg har jo bestillt denne boka, og er veldig spent på den. Høres ut som det er den jeg trenger!

Har, som tidl. nevnt lånt bok på biblioteket, og jeg vet at han som har skrevet den er en troll-

mann med båt,(-TREBÅTEN- av Ole J. Broch), men boka er mye en innføring, en lærebok

i båtbygging, og ikke så mye om restaurering osv. blir spennende! :fishing:

Link to post
Share on other sites

Hei og lykke til Bløggern.

 

Jeg har også trebåt og er rimelig fersk så jeg følger godt med på det som ekspertene skriver her :smiley: Er også enig med deg i at motorfeste burde gå over flere spant, uten at jeg kan si dette sikkert.

 

Det er ingen som har nevnt boracol her, tror jeg. Det er et godt middel å smøre på spesielt der du tar vekk råte og ellers i det hele tatt før annen behandling. Det skal stoppe råte, mugg og andre uhumske greier. Du kan lese mer om det på west system sine sider. Har sett på trebåtsakuten at en kan blande dette selv. Noen som har prøvd dette her?

 

En annen ting som jeg synes er greit å gjøre som fersking.... Jeg kopierer alle tips og annet interessant som jeg finner på her og ellers på nett over i et dokument på dataen. (med innholdsfortegnelse) da har jeg alt på en plass.

 

Jeg prøvde også laste ned den West system håndboka som bastard anbefalte. Det ble seende slik ut på dataen min;

 

%PDF-1.3 %⣏Ӎ 342 0 obj << /Linearized 1 /O 344 /H [ 807 838 ] /L 561551 /E 11384 /N 50 /T 554592 >> endobj xref 342 19 0000000016 00000 n 0000000731 00000 n 0000001645 00000 n 0000001803 00000 n 0000002003 00000 n 0000002184 00000 n 0000002223 00000 n 0000002246....osv

 

Er det noe jeg kan gjøre for å få det oversatt til leselig igjen?

 

Lestl

Link to post
Share on other sites

:cheers: har nettopp lastet ned bok om rep. av båt, og det gikk greit!Her var det KJEMPEMYE

som helt sikkert vil komme til god hjelp ja.

Varm takk!

 

synes ellers det var veldig godt råd å få en ordentlig oversikt og plan over båtpussinga.

Det tror jeg må være av det mest viktige når det er så mye å ta fatt i, ellers blir det

nok fort uoversiktelig.

Link to post
Share on other sites

Og et verktøy som er uvurderlig når man skal felle inn i kjøl etc er en Fein sag som denneBilde den heter Fein Multimaster og finnes med diverse tilbehør som sager, trekantsliper etc

 

Fred Ivar

<{POST_SNAPBACK}>

Den kunne jeg tenkt meg i dag!

Plundra som rakkern med hammer og hoggjern (stemjern)

Men jeg kjøper meg vel en snart uansett, veldig smart sak det der

Link to post
Share on other sites

Og et verktøy som er uvurderlig når man skal felle inn i kjøl etc er en Fein sag som denneBilde den heter Fein Multimaster og finnes med diverse tilbehør som sager, trekantsliper etc

 

Fred Ivar

<{POST_SNAPBACK}>

Og for de som ikke har 2 laken eller mer å betale for denne, så kan de gå enten på Bygger`n eller andre byggeleverandører og kjøpe en helt identisk maskin (kun fargen som er forskjell, lisensiert fra Fein til billigprodukt) til kr 500 inklusive samme utstyr. Jeg har brukt begge deler, ingen forskjell !!!

 

Jeg bruker denne maskin til alt fra kutting av skapdøråpninger, vanskelige kuttinger, fjerne natemasse på dekk, pussearbeider etc. En av de absolutt beste maskiner som er kommet på markedet !!!!

Link to post
Share on other sites

Og for de som ikke har 2 laken eller mer å betale for denne, så kan de gå enten på Bygger`n eller andre byggeleverandører og kjøpe en helt identisk maskin (kun fargen som er forskjell, lisensiert fra Fein til billigprodukt) til kr 500 inklusive samme utstyr. Jeg har brukt begge deler, ingen forskjell !!!

 

Jeg bruker denne maskin til alt fra kutting av skapdøråpninger, vanskelige kuttinger, fjerne natemasse på dekk, pussearbeider etc. En av de absolutt beste maskiner som er kommet på markedet !!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Har du greie på hvor disse "billig" utgavene blir solgt nå? Nettbutikk?

Må bare ha en sånn!

Link to post
Share on other sites

Blir litt att og fram i påska, men nå er jeg HER!

Ja en sånn fein-sag skal sjekkes ut nå etter påske. Høres ut som ett smart verktøy. Takk for tips!

Håper å komme i gang med båten med det første, men her i Tr.lag er det tidlig enda, og været skifter fort, så jeg ser det litt an. Denne akterstavn-toppen som så råtten ut, har jeg studert litt nærmere, og faktisk ser det egentlig bare tørt og sprukket ut i toppen. Vil derfor vurdere å prøve å olje/lakke og se om det hele trutner til igjen. Har derimot et mysterium jeg ikke skjønner bæra av. I skroget, utvendig under vannlinja, omtrent der boltene til motor går gjennom, er det ett "ekstra" bord på begge sider av båten, str. ca 20X50 cm. På den ene sida går motorbolter gjennom, men ikke på den andre sida, derimot er det hull for en gammel krane der. Kan det likevel være en form for avstiving pga. vibrasjon fra motor? Har lyst å bare rive disse vekk, for de kan da umulig være originale, og hvem vet hvordan det er under der? Er det noen som vet hva dette kan være?

BildeBilde

Link to post
Share on other sites

Blir litt att og fram i påska, men nå er jeg HER!

Ja en sånn fein-sag skal sjekkes ut nå etter påske. Høres ut som ett smart verktøy. Takk for tips!

Håper å komme i gang med båten med det første, men her i Tr.lag er det tidlig enda, og været skifter fort, så jeg ser det litt an. Denne akterstavn-toppen som så råtten ut, har jeg studert litt nærmere, og faktisk ser det egentlig bare tørt og sprukket ut i toppen. Vil derfor vurdere å prøve å olje/lakke og se om det hele trutner til igjen. Har derimot et mysterium jeg ikke skjønner bæra av. I skroget, utvendig under vannlinja, omtrent der boltene til motor går gjennom, er det ett "ekstra" bord på begge sider av båten, str. ca 20X50 cm. På den ene sida går motorbolter gjennom, men ikke på den andre sida, derimot er det hull for en gammel krane der. Kan det likevel være en form for avstiving pga. vibrasjon fra motor? Har lyst å bare rive disse vekk, for de kan da umulig være originale, og hvem vet hvordan det er under der? Er det noen som vet hva dette kan være?

Bilde  Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Det hullet hvor det ikke er noen bolt kan være vanninntaket, men det er litt rart at det ikke er en liten metallsil forran hullet, men den kan jo være fjernet.

 

Tror forresten ikke det er så lurt å fjerne disse platene, hvertfall hvis de har sittet der en stund, for da vet du ikke hva som finnes under.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hmmm, nei du sier noe. Jeg aner ikke hvor lenge disse platene har sittet, og det er jo ikke så

godt å vite hvordan det er under disse. Men det hadde vært fint å få svineriet bort hvis det

ikke har noen funksjon, så kunne jeg behandlet skroget som en enhet.

Får se det an når jeg skal til å skrape/pusse skrog. Innvendig er i alle fall skroget inntakt og

fint, så vidt jeg kan bedømme.

Været er skiftende, og kuldegradene kommer fort om natta enda her i Tr.lag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

:smash: !

Ja nå har jeg så smått kommet i gang med trebåten, og det jeg har gjort først er å skrape bunnstoff

og gammel lakk. Gikk til innkjøp av varmluftpistol, og med denne var det en grei sak å fjerne lakk

med. Nå skal skroget få tørke slik at det blir gunstigere å legge ny inpreg., lakk/bunnstoff. Særlig

nedre del i skrog/kjøl holder godt på vann. Samtidig vil nok ev.elle sprekker/skader avsløre seg

når det får tørke, og disse får jeg ta etter hvert. Nå er det bakre del av kjøl, som har litt råte som

skal utbedres. Skal fjerne råttent treverk, (bare "overflateråte" heldigvis), og så forsterke kjølhæl

med stålplater og gjennomgående bolter.Høres proft ut, og det er selvfølgelig fordi jeg har fått gode

råd!

Har ellers trukket ut noen få nagler, og noen var helt bortrustet, mens andre er hele, (muligens

bytta i seinere tid).Får ta det etter hvert.

Har fjerna "lapperiet" av plater i skrog, (se bilder), og der var treet helt og fint. Må ha vært en form for

forsterkning.Under platene er det en eller annen form for "svartstoff", og jeg er usikker på hvor mye av dette jeg bør fjerne for at bunnstoff vil sitte som det skal???????

Videre er det lagt ei utvendig list der to bord overlapper hverandre, sikkert for å tette en lekkasje.

Har revet svineriet bort. tilbake står flere boltehull som jeg må få tetta på noe vis. Det er kanskje ikke

værre enn at de kan plugges igjen, og bruke låsebolter for å lukke stedet ordentlig???

Legger inn bilder snart! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Har ellers trukket ut noen få nagler, og noen var helt bortrustet, mens andre er hele, (muligens

bytta i seinere tid).Får ta det etter hvert.

 

 

 

Jeg har nettopp gjort samme jobben selv på tresjekta mi. Jeg fant ut at der de rustne stiftene sto var treverket råttent. Det jeg gjorde da var og luse,( frese ut et spor og tilpasse en list, og lime den med west system). Lykke til :smash:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...