Jump to content

Begivenhetsrik hentetur med Nidelv 24


Pequod

Recommended Posts

Det ble en noe mer begivenhetsrik tur for å hente båt i dag enn det som var planlagt. :smiley:


Det endte opp med både motorstopp og nattnavigering, men vi kom da helskinnet fra til den nye hjemmehavna til båten, og lærte endel av det hele.


Motoren stoppet når vi var nesten midtveis mellom Ormøya og Lindøya (der jeg hadde planlagt å tanke før vi satte kursen mot Oksval), og jeg regnet med en gang med at det skyldtes tom tank. Det er nemlig ingen tankmåler installert (sto allerede før denne turen på min liste over prioritert utstyr som skal inn i båten).


Tok derfor reservekanna og fylte på, men motoren ville ikke starte. Prøvde noen ganger og fant ut at jeg ville vente litt. Imens tok jeg fram manualen (Yanmar 3GMD 22,5 HK) og prøvde å finne ut noe der. Så trakk jeg fram min nyinnkjøpte bok «Dieselmotoren» og leste litt der. Prøvde så å starte igjen uten hell, og ringte da til tidligere eier, som ble noe stresset, men som egentlig ikke hadde så mye å bidra med, bortsett fra å finne en manual på engelsk på nettet som nevnte noe om en ventil på motoren som kunne skrus opp for å fjerne lufttrykk i tanken (eller noe slikt i den dur…). Fant aldri den ventilen, men så prøvde jeg på nytt rundt 40 minutter etter stoppen, og da startet motoren på sekundet!


Deretter fortsatte jeg til Lindøya, la til uten å knuse hverken båt eller brygge, og tanket mer diesel der (og fylte reservekanna). Motoren startet nå også på første forsøk og vi kunne begynne på hjemturen med lanternene på, ettersom det allerede begynte å mørkne. Vel halvveis mot Oksval var det omtrent helt mørkt, og da var det jo greit at lanternene funket. Farvannet rett mot Oksval er fullstendig ukomplisert med god dybde og uten noen ulumskheter, så det var bare å kjøre på! Med Navida-appen på iPaden gikk det knirkefritt, men vi var ikke i havn før rundt 19.30! Møtte litt vind på slutten og noen bølger, men både jeg og Victoria synes det bare var gøy! Og 13-åringen virket ikke nervøs en eneste gang, tror nok hun stolte på pappaen sin! Hun vil ut igjen i morgen, og siden jeg har fri er ikke det umulig!


Spørsmålet mitt er om det er noen rutiner for start av motoren etter at den er gått tom? Er det slik at man må vente en stund før man prøver? Dette kan vel kategoriseres som en nybegynnertabbe, og jeg er litt irritert på meg selv, fordi jeg opprinnelig tenkte at jeg skulle fylle på med reservekanna før vi startet, nettopp for å være sikker på at det holdt. Tidligere eier mente imidlertid at det skulle være nok igjen, men det stemte ikke! Kommer nok til å følge min egen magefølelse heretter!


Det hele var svært så udramatisk, men må innrømme at jeg begynte å lure på hva jeg hadde rotet meg opp i når motoren ikke ville starte igjen! Den gikk jo prikkfritt resten av turen, så det må være ett eller annet jeg gjorde galt når jeg fylte på?

Link to post

Det høres ut som om denne motoren er selvluftende.Dersom den ikke hadde vært det,hadde den aldri startet om en hadde aldri så mye diesel på tanken,eller ventet i 40 min. Ettersom jeg forstår deg ble den ikke luftet før du fikk start på den ?

Ikke hvis jeg ikke uforvarende kom borti noe på motoren mens jeg rotet nedi der... :giggle:

Link to post

Hehe vanskelig å lufte en motor uten å vite at du gjør det, men lett å gjøre når man vet hvordan. Tviler litt på at denne motoren er selvluftende(?) men det vet jeg jo egentlig ingenting om, det kan sikkert noen her fasitsvaret på. Uansett skal det stå i manualen(og i boka di om dieselmotoren kanskje) fremgangsmåten for lufting: Først filter, så brenstoffpumpe, så brennstoffventil(er). En blære slik som man har på bensinslangen til utenbordsmotoren montert på dieselslangen gjør lufting litt lettere/raskere(høyere kapasitet enn pumpehendelen som står på motoren).

 

I tillegg til å skifte brennoljefilter og impeller er lufting et minimum av kunnskap man bør ha om motoren sin mener jeg, glimrende ting å lese seg opp på i dvalemånedene vi har foran oss nå. Ta også vinterkonservering/service selv, da lærer du motoren din å kjenne, da er du bedre forberedt om noe skulle skje.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Dette er vanligvis nokså lik framgangsmåte for de fleste motorer, selv om lufteskrue og håndpumpe for diesel kan være plassert litt forskjellig. Her fra Båtmagasinet: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/slik-lufter-du-dieselmotoren

 

P.S: Jeg synes du taklet dette på en flott måte og gratulerer med ny båt!

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post

Hehe vanskelig å lufte en motor uten å vite at du gjør det, men lett å gjøre når man vet hvordan. Tviler litt på at denne motoren er selvluftende(?) men det vet jeg jo egentlig ingenting om, det kan sikkert noen her fasitsvaret på. Uansett skal det stå i manualen(og i boka di om dieselmotoren kanskje) fremgangsmåten for lufting: Først filter, så brenstoffpumpe, så brennstoffventil(er). En blære slik som man har på bensinslangen til utenbordsmotoren montert på dieselslangen gjør lufting litt lettere/raskere(høyere kapasitet enn pumpehendelen som står på motoren).

 

I tillegg til å skifte brennoljefilter og impeller er lufting et minimum av kunnskap man bør ha om motoren sin mener jeg, glimrende ting å lese seg opp på i dvalemånedene vi har foran oss nå. Ta også vinterkonservering/service selv, da lærer du motoren din å kjenne, da er du bedre forberedt om noe skulle skje.

Jepp, skjønte etterhvert at det var noe med lufting, men fant egentlig aldri fram til de riktige duppedittene å trykke på. Skal ned i båten i dag og kanskje få meg en tur (har fri) og da skal jeg gå nøye gjennom motoren og finne ut hvor ting sitter og hav som er hva. Har allerede kjøpt inn passende lektyre for vinteren (Vedlikehold av fritidsbåten, Dieselmotoren, Strøm om bord m.m.) og skal selvsagt ta vinterkonserveringen! Men først skal jeg benytte sjansen til noen dager på sjøen før vinteren setter inn! :-D

Dette er vanligvis nokså lik framgangsmåte for de fleste motorer, selv om lufteskrue og håndpumpe for diesel kan være plassert litt forskjellig. Her fra Båtmagasinet: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/slik-lufter-du-dieselmotoren

 

P.S: Jeg synes du taklet dette på en flott måte og gratulerer med ny båt!

Takk for tips, skal sjekke ut den linken!

Ellers er det vel ingen grunn til panikk før man blir våt på bena... :smiley: Det var jo en fin tur og været var tåelig bra, samt at vi drev i retning kaia ved Sjursøya, så på land hadde vi endt på en eller annen måte uansett! :lol:

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post

Jeg tipper at motoren din IKKE er selvluftende og at det derfor tok såpass lang tid før du fikk start. I praksis går det på mange motorer fint å starte de opp uten å lufte, selv om de i utgangspunktet ikke er selvluftende, men lær deg hvordan det skal gjøres på din motor så slipper du trøbbel i fremtiden. På endel motorer hvor det ikke er veldig lange strekk til dieseltanken er det ofte tilstrekkelig å gi full gass og kinne motoren på starteren 10-20 sekunder så er alt i orden igjen, men lufte-prosedyren er noe du bør kunne unansett.

Link to post

Har selv hatt en slik motor, den er ikke selvluftende.

Her er en link til motoren og brukerhåndboka:

Håndbok Yanmar 1GM-2GM-3GM-3HM-D&F-SD20.zip

Takk for den, regnet med at det lå noe sånt her, men ettersom det var en manual i båten har jeg ikke sjekket arkivet her. Men denne er jo mye mer nøyaktig og grundigere enn den som er i båten, så denne skal printes ut og studeres! :thumbsup:

Jeg tipper at motoren din IKKE er selvluftende og at det derfor tok såpass lang tid før du fikk start. I praksis går det på mange motorer fint å starte de opp uten å lufte, selv om de i utgangspunktet ikke er selvluftende, men lær deg hvordan det skal gjøres på din motor så slipper du trøbbel i fremtiden. På endel motorer hvor det ikke er veldig lange strekk til dieseltanken er det ofte tilstrekkelig å gi full gass og kinne motoren på starteren 10-20 sekunder så er alt i orden igjen, men lufte-prosedyren er noe du bør kunne unansett.

Var litt redd for å overbelaste startmotoren siden det står at den ikke skal kjøres i mer enn 15 sekunder, ellers prøvde jeg mye av det du skrev, men det løsnet altså ikke før etter 40 minutter! Skal studere mer og lære meg hvordan motoren fungerer ja! Ellers var jeg nesten mest fornøyd med at jeg klarte å legge til brygga ved Lindøya når jeg skulle tanke nesten helt perfekt! Det var jo første gang jeg skulle legge til en brygge, og det er vel ikke akkurat noe hokus pokus, men synes det gikk veldig greit. Det var en annen båt der som også holdt på å tanke, og ingen der så rart på meg! :smiley: Den eneste kommentaren jeg fikk var "Fin båt den Nidelven" -og det kan jeg jo bare være enig i! :yesnod:

Link to post

Fint at du kom så greit ut av det uten å lufte dieselsystemet. Et fåtall av dieselmotorer ville gjort det. Lufting av systemet må du lære deg så godt at du kan gjøre det i mørke og i en båt som slingrer i bølgene. Du vet aldri når noe skjer og du blir nødt til å lufte. Men det er lurt å ha godt med diesel på tanken. Selv fyller jeg ved 1/4 tank om det er mulig.

Jeg så forresten båten din på nært hold på tirsdag. Jeg hadde vært ute ved min egen båt som ligger i Padda, og traff den forrige eieren som drev å lesset inn ting som skulle være med. Jeg syns det var noe kjent med båten fra finn.no, og spurte om han nettopp hadde kjøpt båten (trodde det var deg), men han svarte at han nettopp hadde solgt den. Da var det hele oppklart.

Til den prisen syns jeg du fikk en veldig fin båt. Jeg var en god del om bord i Nidelv 24 for ca 35 år tilbake, og husker jeg syns det var en flott båt, og hadde veldig lyst på en sånn. På tirsdag så jeg at det fortsatt var en koselig båt som man kan ha det fantastisk fint i på ferie langs kysten i Norge, Sverige og over til Danmark om man ønsker det. Følger man litt med på værmeldingen er det ikke noe problem å se seg litt rundt i verden. Jeg kan virkelig anbefale deg turen ned til Gøteborg for eksempel, som en begynnelse på et fantastisk båtliv. Med tre ukers ferie er en slik tur ikke noe problem med din nye båt. Vel fortøyd i Lilla Bommen kan du jo ta med deg Victoria en tur til Liseberg? Er du først i nærheten av Gøteborg kommer du deg lett til Læsø i løpet av noen timer i sjøen. Veldig koselig øy å utforske.

 

Jeg ønsker deg lykke til med et fantastisk fremtidig båtliv, og håper du får med deg alle de gledene et liv i båt kan gi, og at det blir et langt og fint båtliv. Du er helt i starten nå, og har utallige fine opplevelser foran deg.

 

Se på mulighetene, ikke dvel så lenge ved begrensningene (som du kanskje bare tror er der).

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Jeg syns du har fått mange nyttige erfaringer allerede og er kommet godt i gang!

Alt tyder på at båtmiljøet i Oslofjorden har blitt en skikkelig båtentusiast rikere!

:wink:

Takk for det! Tror nok jeg kan beskrive meg selv som entusiast ja, sitter i båten nå og går litt gjennom ting og prøver å finne ut om jeg er nødt til å demontere halve dørken for å se om jeg finner serienummeret på motoren... Det blåser dessverre litt for mye til at jeg vil dra ut, selv om jeg har veeeldig lyst, men det er en lise for sjelen å bare sitte her nede i ruffen (eller hva man skal kalle det?) og kjenne båten bevege seg og rulle litt. Jeg har fri i dag, så jeg er nesten fristet til å ta en siesta her nede! :-)

Fint at du kom så greit ut av det uten å lufte dieselsystemet. Et fåtall av dieselmotorer ville gjort det. Lufting av systemet må du lære deg så godt at du kan gjøre det i mørke og i en båt som slingrer i bølgene. Du vet aldri når noe skjer og du blir nødt til å lufte. Men det er lurt å ha godt med diesel på tanken. Selv fyller jeg ved 1/4 tank om det er mulig.

Jeg så forresten båten din på nært hold på tirsdag. Jeg hadde vært ute ved min egen båt som ligger i Padda, og traff den forrige eieren som drev å lesset inn ting som skulle være med. Jeg syns det var noe kjent med båten fra finn.no, og spurte om han nettopp hadde kjøpt båten (trodde det var deg), men han svarte at han nettopp hadde solgt den. Da var det hele oppklart.

Til den prisen syns jeg du fikk en veldig fin båt. Jeg var en god del om bord i Nidelv 24 for ca 35 år tilbake, og husker jeg syns det var en flott båt, og hadde veldig lyst på en sånn. På tirsdag så jeg at det fortsatt var en koselig båt som man kan ha det fantastisk fint i på ferie langs kysten i Norge, Sverige og over til Danmark om man ønsker det. Følger man litt med på værmeldingen er det ikke noe problem å se seg litt rundt i verden. Jeg kan virkelig anbefale deg turen ned til Gøteborg for eksempel, som en begynnelse på et fantastisk båtliv. Med tre ukers ferie er en slik tur ikke noe problem med din nye båt. Vel fortøyd i Lilla Bommen kan du jo ta med deg Victoria en tur til Liseberg? Er du først i nærheten av Gøteborg kommer du deg lett til Læsø i løpet av noen timer i sjøen. Veldig koselig øy å utforske.

 

Jeg ønsker deg lykke til med et fantastisk fremtidig båtliv, og håper du får med deg alle de gledene et liv i båt kan gi, og at det blir et langt og fint båtliv. Du er helt i starten nå, og har utallige fine opplevelser foran deg.

 

Se på mulighetene, ikke dvel så lenge ved begrensningene (som du kanskje bare tror er der).

Takk for det!

Ja, han nevnte at det hadde kommet en som hadde spurt om båten og nevnt noe om en båtentusiast fra Nesodden... :-)

Tror jeg har gjort et godt kjøp, vet ikke om det er god kotyme å nevne priser og slikt her, men jeg endte opp med å betale 40.000 akkurat, og da fikk jeg med opplagsbukker, presenning og stativ. Han hadde kjøpt båten i april fra en som hadde hatt den i 30 år og som overtok den fra båtens første eier, så den er velholdt og i fin stand. Så av forrige kontrakt at han ga mye mer for den i april, mer enn jeg ville ha gjort, så han solgte den med stort tap. Fant ut at den var litt for stor for hans behov, så derfor kvittet han seg med den.

 

Jeg og ungene har vurdert Gøteborg ja, kanskje overnatte et par netter i hotell for luksusens skyld før vi snur og setter kurs hjemover. Vi får se hva det ender opp med!

 

Begrensninger? Hvilke begrensninger? -:D

Link to post

Apropå det med diesel og lufting. Du har sikkert tenkt på det, men ha alltid ett ekstra dieselfilter liggende for hånden ombord.

 

Tur med Nidelv 24 er ikke noe problem, om du søker litt på nettet så finner du ett stykke om ett ektepar fra Hamburg, som tok turen helt opp til Svalbard med en N 24, kanskje ikke noe å satse på sommeren 2014, men 15...

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...