Sanztra Startet 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 10.Oktober.2013 Jeg har en lekkasje i rorgjennomføring/hylse eller hva det heter. I våres så sjekket jeg fettnivået i koppen, la inn litt ekstra fett og etterstrammet noen ganger gjennom sesongen. Nå pipler det vann inn derfra og som førstereisgutt (1. år med båt) har jeg ikke den kunnskapen til å utbedre dette uten å få noen tips og råd. Båten skal opp på land i Leangbukta på fredag så hvis den ikke synker i mellomtiden så skal dette utbedres på landligge frem til våren. Jeg er litt nevekyndig og liker å prøve meg på ting jeg ikke kan, men når det gjelder å prøve meg uten veilledning på noe som kan føre til at skuta synker er jeg litt mer forsiktig ;-) Jeg trenger tips på hva jeg bør gjøre, ev. tips på fagfolk som kan ordne dette (båten har landligge i Leangbukta) uten at jeg blir bankerott - Så tar jeg imot alle tips jeg kan få. Slik ser det ut: Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
Kweelhouse Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Kommer vannet mellom hylse/gjennomføring og pakkboks eller aksling og pakkboks? Sitér dette innlegget Link to post
Sanztra Svart 10.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Kommer vannet mellom hylse/gjennomføring og pakkboks eller aksling og pakkboks? Godt spørsmål, skal sjekke det nærmere innen 24 timer. Hvor hardt skal pakkbosken med fett skrus til på roret, samme som på propellaksel eller hardere? Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
Kweelhouse Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 skru til du kjenner motstand Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Ligger oftest oakkboks på gjennomføringen.Er forskjellige typer,noen har talgpakning som kan strammes,andre har o ring og eller simmering.Disse må skiftes.Om det er simmering husk rustfri fjør Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Ligger oftest oakkboks på gjennomføringen.Er forskjellige typer,noen har talgpakning som kan strammes,andre har o ring og eller simmering.Disse må skiftes.Om det er simmering husk rustfri fjør Bare for å kverulere litt: Pakkbokser har ikke o-ring eller simmering. Da er det en tetningsboks. Pakkboks er en som pakkes med pakningssnor. Sanztra: Fint om du kunne vise litt mer av gjennomføringen og vise hvor det lekker. Tipper dette ikke er noe stort problem. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
LM 605 Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Bare for å kverulere litt: Pakkbokser har ikke o-ring eller simmering. Da er det en tetningsboks. Pakkboks er en som pakkes med pakningssnor. Nå kaller vel alle forhandlere og båtkyndige ellers denne "tetningsboksen" for pakkboks. Til og med Sleipner sin med simringer heter jo pakkboks. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 NilsPils, nå synes jeg du kverulerer på dårlig grunnlag...... Ordet pakkboks kommer fra stempelstang tetninger i steam motorer og har ingenting med pakningssnor å gjøre. Pakkbokser brukes f.eks i bilindustrien, skipsindustrien og av rørleggere En pakkboks er pakket med et element for å holde på og fortrenge et annet element vekk.Om det er pakningssnor eller ei....så er den en pakkboks. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 (redigert) "En pakkboks er pakket med et element for å holde på og fortrenge et annet element vekk.Om det er pakningssnor eller ei....så er den en pakkboks." Nettop. Er vi ikke litt enige da? Stempelstangtetningen i gamle dager var pakket med impregnert snor, lær eller lignende i flere lag, derav pakkboks. Det fantes ikke dengang o-ringer eller simmeringer. Etter hvert kom det også i bruk stulppakninger av lær som tetningsringer. Da het det glandtetning. Senere kom det o-ringer og simmeringer og navnet pakkboks ble beholdt av mange, selv om det er litt misvisende. Jeg har vært gjennom hele denne utviklingen i vannkraftindustrien siden 1950-tallet. I båten pakker vi pakkboksen med snor, vanligvis talgimpregnet. Redigert 10.Oktober.2013 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sanztra Svart 10.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Vanngjennomtrengingen er mellom glassfiber og rorhylse, mest hvor pilen peker men blir vått rundt hele. Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
Roger jo Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 (redigert) Har du hvert på grunn og slått flyndra opp og rorstammen inn i båten? Prøv og ta bilder med å belyse med lampe og uten blitz over og under "pakkboksen / hylsa med tettting " Mulig du har denne typen http://sleipner.no/media/frontend_media/pdf/Produktmanualer/Fremdrift/Rorpakkboks.pdf Redigert 10.Oktober.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jakob T Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Ser ut som det lekker mellom hylsa og dingsen med greasekopp som er skrudd på.Kan vere at det lekker i gjengene Kan og vere at hylsa er løsna og vatnet kjem inn mellom hylsa og plasten.Om det er det siste så bør hylsa ut,er den gammel bør den sjekkes for teringer og event skiftes Sitér dette innlegget Link to post
Sanztra Svart 10.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Jeg har ikke vært på grunn, har sett slik ut helt siden jeg kjøpte den i fjor høst. Båten er en '87 modell. Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
mons Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Hvis hylsa ikke ser ut for å ha bevegd seg oppover, den ikke har så mye rust at den kan være dårlig eller det er sprekker i glassfiberen rundt bør det være bare å tette igjen. Begynn med å gjøre den skikkelig ren og sjekk tæring. Tetting mellom glassfiberen og røret kan være vanskelig. Foreslår følgende; Stikk innom noen som forhandler Rescon (betongprodukt). Kjøp en nippel som er beregnet på vanntetting i betong. Dette er en smørenippel med samme festeprinsipp som en termoskork. Bor et hull i glassfiberen midt på hylsa - helt inn til hylsa - og sett i nippelen. (tror det er 8 mm) Bruk tetningsmassen du kjøpte på samme sted og pump den inn med en fettpresse. Tetningsmassen er tynn, men utvider seg bittelitt og stivner med en gang den kommer i kontakt med fukt. Massen vil følge alle veier vannet kan finne langs hylsen og tette der det er fukt. Hvis det senere blir bevegelse med vanninntregning vil den tetningsmassen som enda ikke har møtt fukt utvide seg litt og eksponere. Systemet brukes til å tette betong med hårfine sprekker - gjerne i damanlegg med fullt mottrykk. Her er ett av flere injeksjonsmidler fra Rescon. http://www.mapei.com/NO-NO/product-detail.asp?IDMacroLinea=0&IDProdotto=2022030021&IDTipo=1947&IDLinea=111 Jeg var forhandler for disse stoffene for 10 år siden, og det er derfor jeg kjenner dette merket. Kan godt hende at andre har tilsvarende. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Roger jo Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Det ser da ut som at noe er på vei ut av hylsa, på toppen? Mutteren er innstøpt i klumpen lenger nede mot skutebunn og forsterkning , det skal da ikke være en sprekk der pilen peker, eller er dette en boks som jeg ikke har sett før???... Hva er sprekken går den rundt hele hylsa? Er det mutteren snudd på hode?? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Arild81 Svart 13.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2013 Har også lekkasje i rorhylsa, da båten har vært på grunn før jeg overtok den, Roret er bittelitt skeivt, står en grease nippel, pumper hver vår vannfast fett til det tyter ut utvendig under båten. Fungere som fjell :) Sitér dette innlegget Link to post
Sanztra Svart 21.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2013 Nå har den stått på land i 14 dager, og plutselig var det ikke motstand når jeg prøvde å skru til smøreboksen. Jeg fikk skrudd en halv omdreining + før jeg kjente motstand. Mistenker at trykk fra vann som nåe har seget ut nå gjør at jeg kna dytte inn mere fett. Kan det være at problemet har vært hele tiden at det ikke er nok fett, og at motstanden er vanntrykk som har bygget seg opp? Selv om jeg ikke friskmelder rorhylsa enda... Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
Roger jo Svart 21.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2013 Er det mulig å få noen skarpe bilder av hylsa de over og under smørekoppen. Hvis jeg forstår deg rett kommer vannet ut av sprekken ved rød pil? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sanztra Svart 21.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2013 Har ikke noen bedre bilder, det er trangt rundt der, men vannet kommer ut fra skjøten mellom plast/glassfiber og hylse. Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
Lars H. Svart 21.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2013 Jeg skal prøve og huske å ta noen bilder av hvordan det er i min båt for deg. Men det blir ikke før på onsdag når båten taes opp. Litt langt å kjøre 7mil fra Lillestrøm til Son og tilbake for noen bilder, he he. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
mons Svart 21.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2013 Hvis vannet kommer mellom glassfiber og innestøpt rør har det ingenting med fett eller pakkboks å gjøre. Hvis vannet kommer ut igjennom veggen på røret enten i en sprekk eller gjennomrusting må røret byttes. Kommer vannet ut i toppen av røret/pakkboksen må du reparere pakkboksen eller smøre mer. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Roger jo Svart 21.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2013 Har ikke noen bedre bilder, det er trangt rundt der, men vannet kommer ut fra skjøten mellom plast/glassfiber og hylse. Så den sprekken som pila peker på er ikke moe sprekk??? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sanztra Svart 22.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2013 Nei det er ingen sprekk, men det er selve overgangen mellom plast og hylse, og vannet virker det som pipler ut fra innsiden av hylsen og ned veggen på plast/glassfiber "røret". Håper dette er forståelig, er ikke så lett å prøve å forklare noe man egentlig ikke kan noe om Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
Roger jo Svart 22.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2013 Det jeg reagerte på var at jeg forsto deg slik at vannet kom ut ved RØD pil og det ser ut som en sprekk. Og så reagerte jeg på at det ser ut som tetningen er på vei opp av pakkboksen Grønn pil. EntenP.G.A. for mye fett som er presset inn eller en grunnstøting. Overgangen mellom glassfiber og rorhylse ser ut som er ved Grønn pil er det her vannet kommer opp? Det er nedenfor det som ser ut som en sprekken du merker med Rød pil i bilde over.. Så litt rengjøring må til både utvenddig og inne hvis vannet kommer opp mellom glassfiber og rorhylsa ved Grønn pil. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 (redigert) Som lovet, tok jeg i dag noen bilder av hvordan rorgjennomføringen ser ut i min Saga27 fra 1986. Jeg har aldri hatt noeproblemer med dette, og ikke noe vanninntrengning. Jeg drar til smørekoppen kanskje en gang i året. Redigert 23.Oktober.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.