Jump to content

Vanngjennomtrenging i rorgjennomføring på Saga 27, hvordan utbedre


Sanztra

Recommended Posts

Jeg har en lekkasje i rorgjennomføring/hylse eller hva det heter. I våres så sjekket jeg fettnivået i koppen, la inn litt ekstra fett og etterstrammet noen ganger gjennom sesongen.

 

Nå pipler det vann inn derfra og som førstereisgutt (1. år med båt) har jeg ikke den kunnskapen til å utbedre dette uten å få noen tips og råd.

 

Båten skal opp på land i Leangbukta på fredag så hvis den ikke synker i mellomtiden så skal dette utbedres på landligge frem til våren.

 

Jeg er litt nevekyndig og liker å prøve meg på ting jeg ikke kan, men når det gjelder å prøve meg uten veilledning på noe som kan føre til at skuta synker er jeg litt mer forsiktig ;-)

 

Jeg trenger tips på hva jeg bør gjøre, ev. tips på fagfolk som kan ordne dette (båten har landligge i Leangbukta) uten at jeg blir bankerott - Så tar jeg imot alle tips jeg kan få.

 

Slik ser det ut:

 

bilde

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Link to post

Ligger oftest oakkboks på gjennomføringen.Er forskjellige typer,noen har talgpakning som kan strammes,andre har o ring og eller simmering.Disse må skiftes.Om det er simmering husk rustfri fjør

Bare for å kverulere litt: Pakkbokser har ikke o-ring eller simmering. Da er det en tetningsboks. Pakkboks er en som pakkes med pakningssnor.

 

Sanztra: Fint om du kunne vise litt mer av gjennomføringen og vise hvor det lekker. Tipper dette ikke er noe stort problem.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

NilsPils, nå synes jeg du kverulerer på dårlig grunnlag......

Ordet pakkboks kommer fra stempelstang tetninger i steam motorer og har ingenting med pakningssnor å gjøre. Pakkbokser brukes f.eks i bilindustrien, skipsindustrien og av rørleggere

En pakkboks er pakket med et element for å holde på og fortrenge et annet element vekk.Om det er pakningssnor eller ei....så er den en pakkboks.

Link to post

"En pakkboks er pakket med et element for å holde på og fortrenge et annet element vekk.Om det er pakningssnor eller ei....så er den en pakkboks." Nettop.

 

Er vi ikke litt enige da? Stempelstangtetningen i gamle dager var pakket med impregnert snor, lær eller lignende i flere lag, derav pakkboks. Det fantes ikke dengang o-ringer eller simmeringer. Etter hvert kom det også i bruk stulppakninger av lær som tetningsringer. Da het det glandtetning. Senere kom det o-ringer og simmeringer og navnet pakkboks ble beholdt av mange, selv om det er litt misvisende. Jeg har vært gjennom hele denne utviklingen i vannkraftindustrien siden 1950-tallet. I båten pakker vi pakkboksen med snor, vanligvis talgimpregnet.

:wflag:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Har du hvert på grunn og slått flyndra opp og rorstammen inn i båten?

 

Prøv og ta bilder med å belyse med lampe og uten blitz over og under "pakkboksen / hylsa med tettting " :rolleyes:

 

Mulig du har denne typen

http://sleipner.no/media/frontend_media/pdf/Produktmanualer/Fremdrift/Rorpakkboks.pdf

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Hvis hylsa ikke ser ut for å ha bevegd seg oppover, den ikke har så mye rust at den kan være dårlig eller det er sprekker i glassfiberen rundt bør det være bare å tette igjen.

Begynn med å gjøre den skikkelig ren og sjekk tæring.

 

Tetting mellom glassfiberen og røret kan være vanskelig. Foreslår følgende;

Stikk innom noen som forhandler Rescon (betongprodukt). Kjøp en nippel som er beregnet på vanntetting i betong. Dette er en smørenippel med samme festeprinsipp som en termoskork.

Bor et hull i glassfiberen midt på hylsa - helt inn til hylsa - og sett i nippelen. (tror det er 8 mm)

Bruk tetningsmassen du kjøpte på samme sted og pump den inn med en fettpresse.

Tetningsmassen er tynn, men utvider seg bittelitt og stivner med en gang den kommer i kontakt med fukt.

 

Massen vil følge alle veier vannet kan finne langs hylsen og tette der det er fukt. Hvis det senere blir bevegelse med vanninntregning vil den tetningsmassen som enda ikke har møtt fukt utvide seg litt og eksponere.

 

Systemet brukes til å tette betong med hårfine sprekker - gjerne i damanlegg med fullt mottrykk.

 

Her er ett av flere injeksjonsmidler fra Rescon.

 

http://www.mapei.com/NO-NO/product-detail.asp?IDMacroLinea=0&IDProdotto=2022030021&IDTipo=1947&IDLinea=111

 

Jeg var forhandler for disse stoffene for 10 år siden, og det er derfor jeg kjenner dette merket. Kan godt hende at andre har tilsvarende.

 

Mons

Mons

Link to post

Det ser da ut som at noe er på vei ut av hylsa, på toppen?

 

Mutteren er innstøpt i klumpen lenger nede mot skutebunn og forsterkning , det skal da ikke være en sprekk der pilen peker, eller er dette en boks

som jeg ikke har sett før???...

Hva er sprekken går den rundt hele hylsa?

Er det mutteren snudd på hode??

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
  • 2 uker senere...

Nå har den stått på land i 14 dager, og plutselig var det ikke motstand når jeg prøvde å skru til smøreboksen. Jeg fikk skrudd en halv omdreining + før jeg kjente motstand. Mistenker at trykk fra vann som nåe har seget ut nå gjør at jeg kna dytte inn mere fett. Kan det være at problemet har vært hele tiden at det ikke er nok fett, og at motstanden er vanntrykk som har bygget seg opp?

 

Selv om jeg ikke friskmelder rorhylsa enda...

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Link to post

Jeg skal prøve og huske å ta noen bilder av hvordan det er i min båt for deg. Men det blir ikke før på onsdag når båten taes opp. Litt langt å kjøre 7mil fra Lillestrøm til Son og tilbake for noen bilder, he he.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det jeg reagerte på var at jeg forsto deg slik at vannet kom ut ved RØD pil og det ser ut som en sprekk.

Og så reagerte jeg på at det ser ut som tetningen er på vei opp av pakkboksen Grønn pil.

EntenP.G.A. for mye fett som er presset inn eller en grunnstøting.

bilde

 

Overgangen mellom glassfiber og rorhylse ser ut som er ved Grønn pil er det her vannet kommer opp?

Det er nedenfor det som ser ut som en sprekken du merker med Rød pil i bilde over..

Så litt rengjøring må til både utvenddig og inne hvis vannet kommer opp mellom glassfiber og rorhylsa ved Grønn pil.

 

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Som lovet, tok jeg i dag noen bilder av hvordan rorgjennomføringen ser ut i min Saga27 fra 1986. Jeg har aldri hatt noe
problemer med dette, og ikke noe vanninntrengning. Jeg drar til smørekoppen kanskje en gang i året.

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...