bjornas Startet 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 10.Oktober.2013 Skal i morgen for første gang rigge ned masten på min Maxi 77 "singlehanded", men ved hjelp av mastekran. Er det kutymen at man slakker alle strekkfiskene FØR man går inn til brygga med mastekrana? Eller kan man vente med det til man ligger parat? Ellers tenker jeg meg følgende prosedyre: 1) Frigjøre alle fall og skjøter 2) Plugge ut alle dekkskontakter 3) Slakke alle strekkfisker 4) Gå inn til brygga 5) Feste kranslynga under salingshornene, stramme til. En mann betjener krana. 6) Løsne for- og akterstag helt opp 7) Løsne overvant begge sider helt opp 8) Løsne babystag helt opp 9) Løsne undervant helt opp 10) Sette en stor strikk rundt alle vant/stag, slik at disse festes rundt masta 11) Heise masta opp og inn på land 12) Vente 6 måneder, og så gjenta hele prosessen i motsatt rekkefølge Andre innspill? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Ser greit ut det Hvor mye du trenger å gjøre før du går inn til krana avhenger vel av hvor mange som ligger i kø bak deg. Husker ikke hvor mye over midten av masta salingen sitter på Maxi 77, men feste av vant og stag inntil masta er viktig så den ikke kan tippe rundt hvis den skulle helle litt mye over når du drar den inn over brygga. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Rolf Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 - et styretau nederst i masta? Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
bjornas Svart 10.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Jeg må holde den nede ja, for at den ikke skal tippe. Det er ikke helt sant at jeg må gjøre det helt alene; jeg får med meg guttungen, men må gjøre alt grovarbeidet selv og dessuten passe på sikkerheten. @Rolf: Godt innspill! Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
littmild Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Høres sånn ca. ut som samme prosedyre som jeg bruker. Tar ikke så lang tid å slakke strekkfiskene, om det er mange i kø bak deg kan du jo gjøre det, om ikke ville jeg ventet. Om det er mange i kø får du nok litt hjelp også :) Kjekt å se video fra "fagfolk" før man hiver seg ut i det selv Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
pacuare Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Ikke noe problem å slakke alt i forkant. Kan også ta av babystag og undervant hvis det er stille ved mastekrana. Kjøp en rull el-tape, tape alle fall og undervant til masta så er du sikker på at ingenting er i veien eller faller av. Når du kommer til krana er det bare å plukke av forsag og overvant (akterstag også hvis det ikke er bakovervente salinger) og heise. Strekkfiskene kan være slakke nok til at du kan ta av vant uten å skru. Er alt striglet og tapet før du kommer frem blir det mye mindre stress når du kommer til krana. Ha alltid kontroll over mastefoten. Kjenner ikke balansepunktet på maxi, men veldig dumt hvis masta vipper rundt. Skru av vindex som det første du gjør og legg den på en trygg plass. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 14.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2013 Da ble masten tatt ned på lørdag med hjelp av konemor, og det gikk som en drøm. Ville bare føye til en lite moment til egen og kanskje andres læring: Jeg ba om at mastekranen ble strammet maksimalt, slik at det ble holdt et kontinuerlig løft på masten mens jeg gikk rundt og løsnet strakkfiskene. Tanken var selvfølgelig at det ikke skulle være noen risiko for at masten deiset i bakken. Imidlertid vanskeliggjorde det jobben, ettersom det jo da var press på strekkfiskene - de ble rett og slett tyngre å løsne. Da jeg gløttet bakover på masta, hadde jo den rett og slett løftet seg ut av mastefoten sin. Lærepengen er derfor: Stram opp mastekranen, men det kan godt være noe slakk i den. Masten vil ikke deise ned i hodet på han som jobber med strekkfiskene, med mindre man har festet slyngen nederst i masten, da... Nytt spørsmål: De med to salingshorn; hvordan fester de slyngen ovenfor nederste saling? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2013 Ikke at jeg har gjort det men jeg ville kastet et tau over nederste saling. Gått foran/bak og kastet det tilbake over den andre, så knyte. Da er det vel "bare" å heise opp så kommer den under øverste saling? Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 14.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2013 (redigert) Ikke at jeg har gjort det men jeg ville kastet et tau over nederste saling. Gått foran/bak og kastet det tilbake over den andre, så knyte. Da er det vel "bare" å heise opp så kommer den under øverste saling? Hehe. Problemet er da ofte at siden tauet ligger over 1. saling og man står på dekk og knyter, så blir løkka veldig lang. Når man heiser denne opp til 2. saling, så kan man lett gå tom for kranhøyde. Vice versa når masta skal opp. Man lager da en passende løkke og heiser under 2. saling. Når man er ferdig og skal knyte opp løkka så rekker man ikke opp til knuten. Disse gjelder bare ved første nedtak og oppsett. Forutsatt at man har litt hukommelse så får man det til ved 2. forsøk :-) Redigert 14.Oktober.2013 av NOR_Gandsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
bjornas Svart 14.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2013 @NOR_Gandsfjord: Fikk ikke helt tak i ditt forslag til løsning...? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
pacuare Svart 14.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2013 Man står ikke på dekk å knyter, men oppå bommen. Det hjelper mye på løkkestørrelsen. Bare en har festet toppen av masta med 4 vant / stag kan en fint klatre opp til første saling. Husk også at ved to salinger må festepunktet være mellom yttervant og mellomvant. Hvis ikke sklir tauet opp under mellomvantet, og kan knekke terminalen på vantet. Å kaste ett tau frem og tilbake er en rask tilnærming, men det blir ofte noen forsøk for å komme riktig mellom yttervant og mellomvant. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 15.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2013 På Kornelia er det doble salinger og faste mastetrinn. Jeg klatrer alltid opp med klatresele og sikring i et fall. Ingen mulighet å "skli" en løkke oppover. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Gunga Din Svart 15.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2013 Skal i morgen for første gang rigge ned masten på min Maxi 77 "singlehanded", men ved hjelp av mastekran 1) Frigjøre alle fall og skjøter 2) Plugge ut alle dekkskontakter 3) Slakke alle strekkfisker 4) Gå inn til brygga 5) Feste kranslynga under salingshornene, stramme til. En mann betjener krana. 6) Løsne for- og akterstag helt opp 7) Løsne overvant begge sider helt opp 8) Løsne babystag helt opp 9) Løsne undervant helt opp 10) Sette en stor strikk rundt alle vant/stag, slik at disse festes rundt masta 11) Heise masta opp og inn på land 12) Vente 6 måneder, og så gjenta hele prosessen i motsatt rekkefølge Andre innspill? helt OK ! masten til en Maxi 77 står. bare med undervanten og babystaget ! På Kornelia er det doble salinger og faste mastetrinn. Jeg klatrer alltid opp med klatresele og sikring i et fall. Ingen mulighet å "skli" en løkke oppover. samme gjør jeg.....fester mellom salinger litt over tyngdepunktet........ tar ned 300 Kg mast hvert år o setter på samme mast på våren..... (hvorfor; jo klubben min har regler: att vi ikke får stå med masten på på land !!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sniglan3 Svart 19.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2013 Bruker denne tråden til å lufte ett spm vedr nedrigg av mast på en Beneteau First 30e fra 1983. På førstkommende mandag skal riggen ned før båten løftes tirsdag. Det er første gang vi skal gjøre dette, så de tidligere tipsene her på selve prosedyren er strålende hjelp, men det det ikke nevnes noe om er det elekstriske. Det er jo lanterne og navigasjonslys i masta, og dette har jo en inngang via mastfoten. Aner ikke hvordan dette er koblet, og evt hvordan det kobles fra. Noen som har erfaring, evt også med samme båt? Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 19.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2013 Nytt spørsmål: De med to salingshorn; hvordan fester de slyngen ovenfor nederste saling? Jeg bruker en helt vanlig stige til å komme opp. Jeg bruker ikke løkke men legger stroppen i en U rundt masten under salingshornene. Jeg har mellomvantene festet i masten under andre saling. For å slippe å ha stroppen mellom innfestingen og salingshornet bruker jeg et tau ned til bomfestet for å hindre stroppen i å gli helt opp. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Gunga Din Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 men det det ikke nevnes noe om er det elekstriske. Det er jo lanterne og navigasjonslys i masta, og dette har jo en inngang via mastfoten. Aner ikke hvordan dette er koblet, og evt hvordan det kobles fra. Noen som har erfaring, evt også med samme båt? vet ikke på din båt, men står masten på dekk så enten sitter det skru-kontakter i dekket eller går kablane gjennom dekk og kontakterne sitter under dekk......dette finner du ! har du gjennomgående mast da kommer ofte kablene ut i bunn under durken inne i båten, men det finns sikkert undantak her også Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kristian_H Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 På rigger med doble salingshorn klatrer vi opp med stige og slenger slynga rundt. Så har vi dynematau ned til bunnen av masten for å feste slynga midt på. Stige opp masta uten sikring er kanskje litt risky, og man må iallefall ha noen som holder stigen. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 På rigger med doble salingshorn klatrer vi opp med stige og slenger slynga rundt. Så har vi dynematau ned til bunnen av masten for å feste slynga midt på. Stige opp masta uten sikring er kanskje litt risky, og man må iallefall ha noen som holder stigen. jeg gjør samme, men har mastetrinn......har markert 'balansepunktet' på masten, så 'slynga' skall ett par dm oven det punktet og straffes ned mot winschen..........så blir det ganske enkelt nede ved masteroten ved avmastningen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.