Jump to content

Prosedyre ved nedrigging av mast

bjornas

Recommended Posts

Skal i morgen for første gang rigge ned masten på min Maxi 77 "singlehanded", men ved hjelp av mastekran.

Er det kutymen at man slakker alle strekkfiskene FØR man går inn til brygga med mastekrana? Eller kan man vente med det til man ligger parat?

Ellers tenker jeg meg følgende prosedyre:

1) Frigjøre alle fall og skjøter

2) Plugge ut alle dekkskontakter

3) Slakke alle strekkfisker

4) Gå inn til brygga

5) Feste kranslynga under salingshornene, stramme til. En mann betjener krana.

6) Løsne for- og akterstag helt opp

7) Løsne overvant begge sider helt opp

8) Løsne babystag helt opp

9) Løsne undervant helt opp

10) Sette en stor strikk rundt alle vant/stag, slik at disse festes rundt masta

11) Heise masta opp og inn på land

12) Vente 6 måneder, og så gjenta hele prosessen i motsatt rekkefølge

Andre innspill?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Ser greit ut det :smiley:

Hvor mye du trenger å gjøre før du går inn til krana avhenger vel av hvor mange som ligger i kø bak deg.

Husker ikke hvor mye over midten av masta salingen sitter på Maxi 77, men feste av vant og stag inntil masta er viktig så den ikke kan tippe rundt hvis den skulle helle litt mye over når du drar den inn over brygga.

S/Y Surprise

Høres sånn ca. ut som samme prosedyre som jeg bruker. Tar ikke så lang tid å slakke strekkfiskene, om det er mange i kø bak deg kan du jo gjøre det, om ikke ville jeg ventet. Om det er mange i kø får du nok litt hjelp også :)

Kjekt å se video fra "fagfolk" før man hiver seg ut i det selv :lol:

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Ikke noe problem å slakke alt i forkant. Kan også ta av babystag og undervant hvis det er stille ved mastekrana. Kjøp en rull el-tape, tape alle fall og undervant til masta så er du sikker på at ingenting er i veien eller faller av. Når du kommer til krana er det bare å plukke av forsag og overvant (akterstag også hvis det ikke er bakovervente salinger) og heise. Strekkfiskene kan være slakke nok til at du kan ta av vant uten å skru. Er alt striglet og tapet før du kommer frem blir det mye mindre stress når du kommer til krana. Ha alltid kontroll over mastefoten. Kjenner ikke balansepunktet på maxi, men veldig dumt hvis masta vipper rundt. Skru av vindex som det første du gjør og legg den på en trygg plass.

Da ble masten tatt ned på lørdag med hjelp av konemor, og det gikk som en drøm.

Ville bare føye til en lite moment til egen og kanskje andres læring: Jeg ba om at mastekranen ble strammet maksimalt, slik at det ble holdt et kontinuerlig løft på masten mens jeg gikk rundt og løsnet strakkfiskene. Tanken var selvfølgelig at det ikke skulle være noen risiko for at masten deiset i bakken.

Imidlertid vanskeliggjorde det jobben, ettersom det jo da var press på strekkfiskene - de ble rett og slett tyngre å løsne. Da jeg gløttet bakover på masta, hadde jo den rett og slett løftet seg ut av mastefoten sin.

Lærepengen er derfor: Stram opp mastekranen, men det kan godt være noe slakk i den. Masten vil ikke deise ned i hodet på han som jobber med strekkfiskene, med mindre man har festet slyngen nederst i masten, da...

Nytt spørsmål: De med to salingshorn; hvordan fester de slyngen ovenfor nederste saling?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Ikke at jeg har gjort det men jeg ville kastet et tau over nederste saling. Gått foran/bak og kastet det tilbake over den andre, så knyte. Da er det vel "bare" å heise opp så kommer den under øverste saling?

Hehe. Problemet er da ofte at siden tauet ligger over 1. saling og man står på dekk og knyter, så blir løkka veldig lang. Når man heiser denne opp til 2. saling, så kan man lett gå tom for kranhøyde.

Vice versa når masta skal opp. Man lager da en passende løkke og heiser under 2. saling. Når man er ferdig og skal knyte opp løkka så rekker man ikke opp til knuten.

Disse gjelder bare ved første nedtak og oppsett. Forutsatt at man har litt hukommelse så får man det til ved 2. forsøk :-)

Redigert av NOR_Gandsfjord (see edit history)

S/Y Surprise

Man står ikke på dekk å knyter, men oppå bommen. Det hjelper mye på løkkestørrelsen. Bare en har festet toppen av masta med 4 vant / stag kan en fint klatre opp til første saling. Husk også at ved to salinger må festepunktet være mellom yttervant og mellomvant. Hvis ikke sklir tauet opp under mellomvantet, og kan knekke terminalen på vantet. Å kaste ett tau frem og tilbake er en rask tilnærming, men det blir ofte noen forsøk for å komme riktig mellom yttervant og mellomvant.

Skal i morgen for første gang rigge ned masten på min Maxi 77 "singlehanded", men ved hjelp av mastekran

1) Frigjøre alle fall og skjøter

2) Plugge ut alle dekkskontakter

3) Slakke alle strekkfisker

4) Gå inn til brygga

5) Feste kranslynga under salingshornene, stramme til. En mann betjener krana.

6) Løsne for- og akterstag helt opp

7) Løsne overvant begge sider helt opp

8) Løsne babystag helt opp

9) Løsne undervant helt opp

10) Sette en stor strikk rundt alle vant/stag, slik at disse festes rundt masta

11) Heise masta opp og inn på land

12) Vente 6 måneder, og så gjenta hele prosessen i motsatt rekkefølge

Andre innspill?

helt OK ! masten til en Maxi 77 står. bare med undervanten og babystaget !

På Kornelia er det doble salinger og faste mastetrinn. Jeg klatrer alltid opp med klatresele og sikring i et fall. Ingen mulighet å "skli" en løkke oppover.

samme gjør jeg.....fester mellom salinger litt over tyngdepunktet........

tar ned 300 Kg mast hvert år o setter på samme mast på våren.....

(hvorfor; jo klubben min har regler: att vi ikke får stå med masten på på land !!)

S/Y Gunga Din

Bruker denne tråden til å lufte ett spm vedr nedrigg av mast på en Beneteau First 30e fra 1983.

På førstkommende mandag skal riggen ned før båten løftes tirsdag. Det er første gang vi skal gjøre dette, så de tidligere tipsene her på selve prosedyren er strålende hjelp, men det det ikke nevnes noe om er det elekstriske. Det er jo lanterne og navigasjonslys i masta, og dette har jo en inngang via mastfoten.

Aner ikke hvordan dette er koblet, og evt hvordan det kobles fra. Noen som har erfaring, evt også med samme båt?

Nytt spørsmål: De med to salingshorn; hvordan fester de slyngen ovenfor nederste saling?

Jeg bruker en helt vanlig stige til å komme opp. Jeg bruker ikke løkke men legger stroppen i en U rundt masten under salingshornene. Jeg har mellomvantene festet i masten under andre saling. For å slippe å ha stroppen mellom innfestingen og salingshornet bruker jeg et tau ned til bomfestet for å hindre stroppen i å gli helt opp.

men det det ikke nevnes noe om er det elekstriske. Det er jo lanterne og navigasjonslys i masta, og dette har jo en inngang via mastfoten.

Aner ikke hvordan dette er koblet, og evt hvordan det kobles fra. Noen som har erfaring, evt også med samme båt?

vet ikke på din båt, men står masten på dekk så enten sitter det skru-kontakter i dekket eller går kablane gjennom dekk

og kontakterne sitter under dekk......dette finner du !

har du gjennomgående mast da kommer ofte kablene ut i bunn under durken inne i båten, men det finns sikkert undantak her også

S/Y Gunga Din

På rigger med doble salingshorn klatrer vi opp med stige og slenger slynga rundt. Så har vi dynematau ned til bunnen av masten for å feste slynga midt på. Stige opp masta uten sikring er kanskje litt risky, og man må iallefall ha noen som holder stigen.

jeg gjør samme, men har mastetrinn......har markert 'balansepunktet' på masten, så 'slynga' skall ett par dm oven det punktet og straffes ned mot winschen..........så blir det ganske enkelt nede ved masteroten ved avmastningen

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...