kointa Startet 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 10.Oktober.2013 En nydelig kveld med behagelig temperatur og stille vann men våknet i morges til sterk vind og øsregn, etter at jeg hadde sjekket mine fortøyninger og forevist meg at båten lå trygt og godt (i le), men i le lå ikke den som hadde lagt sin 35 fots seilbåt, og en mindre skjærgårds jeep. De lå longside mot været, jeepen hadde for sikkerhetskyld ingen fendere ute og slakk fortøyning slik at den truet med å komme opp på brygga. I tillegg lå den og smalt inn i hekken på seilbåten som hadde fått mange svært dype sår i hekken. <seilbåten hadde riktignok fendere men de hang altfor langt ned, med det resultat at seilbåten gnisset og slo mot jernbeslaget på brygga med en slik kraft at brygga hadde nærmest et lag av plastbiter fra seilbåt og jeep Med millionverdier på vannet vitner dette om total mangel på kunnskap, og skjødesløshet. Ble rederen overrasket av vind i Oktober? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 (redigert) Hvor var dette? Vi lå og sov i båten i Son i hjemmehavnen i natt og merket ikke noe til vind og vær. Men nordover fjorden i morges, blåste det godt opp mot 10m/s med, og med en meters sjø i mot i mot i regnværet, men med en Saga27 var det en fin tur til Oscarsborg der vi nå ligger. Lars H. webcam fra båten her Redigert 10.Oktober.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
S/Y Emma Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 (redigert) Fatter ikke at folk er så bevisstløse når de forlater båten. Vi har alltid minst to blåser og to fendre ute (naturligvis justert for bryggehøyde), i tillegg til solide brest med strekkavlastere og spring. Det er ikke så mye arbeid å sikre båten såpass. Redigert 10.Oktober.2013 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
olpi Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 (redigert) Har blåst kuling stort sett hele dag i ytre Oslofjord. Nordavind så du merker den nok mye mindre på sjøen på din ferd enn f.eks sørvest Lars. https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2402/screenshot_2013-10-10-18-07-57.jpg Redigert 10.Oktober.2013 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 En nydelig kveld med behagelig temperatur og stille vann men våknet i morges til sterk vind og øsregn, etter at jeg hadde sjekket mine fortøyninger og forevist meg at båten lå trygt og godt (i le), men i le lå ikke den som hadde lagt sin 35 fots seilbåt, og en mindre skjærgårds jeep. De lå longside mot været, jeepen hadde for sikkerhetskyld ingen fendere ute og slakk fortøyning slik at den truet med å komme opp på brygga. I tillegg lå den og smalt inn i hekken på seilbåten som hadde fått mange svært dype sår i hekken. <seilbåten hadde riktignok fendere men de hang altfor langt ned, med det resultat at seilbåten gnisset og slo mot jernbeslaget på brygga med en slik kraft at brygga hadde nærmest et lag av plastbiter fra seilbåt og jeep I kjøkøysundet? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
kointa Svart 11.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 jepp, I kjøkøysundet Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Ja passerte der et par ganger forrige dagen og så det selv. Siste gangen sto det et par der og bakset med noen fortøyninger Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
-morten- Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Kom på trøndelagskysten å lær dere å fortøye! her har vi dårlig vær året rundt når som helst, samt 2,5m forskjell på flo og fjære.. Om vinteren er stort sett båtene på land eller ligger i naust eller andre lagringsplasser innendørs! Å fortøye en båt sikkert er jo egentlig noe de fleste bør kunne! Det kan jo faktisk blåse langt inni oslofjorden også, selv om ikke det blir den helt store sjøen ut av det! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Ikke for å være frekk eller noe men jeg håper TS brukte 3-5 minutter på å ordne opp litt på fendere og fortøyning hvis han hadde anledning eller mulighet til det? Nå kan en jo ikke hive seg over og være redningsmann på alt man ser om man feks går i en stor havn eller noe men slike enkeltepisoder hvor ørlite egeninnsats kan redde store verdier er jo bryet verdt. Iallefall håper jeg noen andre tenker sånn den dagen det er min båt eller utstyr eller noe som holder på å bli ødelagt og det kun skal ørlite til for å redde det. -------- Skal ikke gjøre meg til noen helt men jeg nøler ikke med å hoppe ombord i en tom båt for å stramme en fortøyning eller flytte en fender hvis jeg ser at båten blir ødelagt slik den ligger. Det kan jo tenkes at det er omstendigheter rundt det at en båt ikke får tilsyn... tror det er for enkelt å tenke at det kun er slaurer og slabedasker som kommer i en slik situasjon. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Helt enig Pinkvin.. har flere ganger etterknytt og stramma tau hos andre båter! jeg fikk fast en gang båten til en kjendt Musiker/skuespiller fra Trondheim.. han hadde surra et lite tau i rundt åregaffelen som var surra til brygga.. hehe Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
lgboat Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Og brest bruker vi ikke annet enn for å ta folk ombord eller i land. Lange for- og akterfotøyninger kombinert med ditto spring gjør susen i allslags vær. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Det kan medføre et betydelig ansvar å hoppe ombord i en tom båt og forandre på fortøyninger.....i ytterste konsekvens. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 (redigert) Jeg er også enig med Pinkvin, og har også ved flere anledninger "tuklet" med andres fortøyninger fordi jeg har sett det nødvendig. Går dette under selvtekt eller nødrett? ;-) Forøvrig pussig å høre at det er dårlig vær i ytre Oslofjord. Jeg landet på Gardermoen tidligere i dag, og da var det fortsatt sommerlig - og fortsatt godt vær i Groruddalen :-) Redigert 11.Oktober.2013 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Det kan medføre et betydelig ansvar å hoppe ombord i en tom båt og forandre på fortøyninger.....i ytterste konsekvens. Snikksnakk. Sånt tror jeg ikke på . Kom med ett konkret eksempel der det å stramme en fortøyning eller flytte en fender for å avverge skade har ført til betydelig ansvar. Føler det er en dårlig unnskyldning for å gi f.... og om det er sånn så driter jeg i det, kan ikke bare stå og se på at betydlig skade blir gjort fordi en ikke gidder å bruke noen få minutter av livet for å avverge det. Det kan medføre et betydelig ansvar å hoppe ombord i en tom båt og forandre på fortøyninger.....i ytterste konsekvens. Snikksnakk. Sånt tror jeg ikke på . Kom med ett konkret eksempel der det å stramme en fortøyning eller flytte en fender for å avverge skade har ført til betydelig ansvar. Føler det er en dårlig unnskyldning for å gi f.... og om det er sånn så driter jeg i det, kan ikke bare stå og se på at betydlig skade blir gjort fordi en ikke gidder å bruke noen få minutter av livet for å avverge det. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Hva man driter i, og hva som kan..medføre ansvar er dessverre ofte forskjellige ting. Men...jeg gjør også som du Pinkvin ! Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 I fjor høst lå det en Baltic alt for dårlig fortøyd i Sandefjord. lå delvis å slo i brygga og fendrene var på vei opp på bryggen. Sjekket og fant ut at det var for lite både avfendere og tauverk. Tok med ett par fenderer og to fortøyningstau og fortøyde båten bedre. Eier kom senere på ettermiddagen og takket for at jeg fortøyd båten hans bedre. Neste dag var båten dratt, hadde selvfølgelig tatt med seg mine fendre og tauverk. Ikke at det var den store kostnadden han stakk med, men irriterende. Men ser jeg en båt som ligger å slår gjør jeg det samme igjen. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
tobixen Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 han hadde surra et lite tau i rundt åregaffelen som var surra til brygga.. hehe Holder sikkert i godt vær :-) Det har mer enn en gang skjedd at jeg har vært litt uoppmerksom og fortøyningstauene havner på feil side av rekka o.l. - men som regel ser jeg det jo og får rettet opp. Det vil jo i værste fall medføre at rekketauet ryker - men på avstand ser det ganske så dumt ut. Jeg besøkte en kamerat i Finnmark, og vi fikk ikke lov å bruke brygga da den var forbeholdt rutebåten - men det var vel et femtitalls fortøyningsbøyer ute, og bare fire fastboende igjen i bygda, så vi kunne bruke hvilken som helst av dem, fikk vi beskjed om. Det gikk ikke lange tiden før vår venn ble varslet av en nabo ... "byfolkene har jo fortøyd etter rekka jo!". :-) "Fortøy for storm" heter det - uansett. Jeg må innrømme at jeg sjeldent er konsekvent på dét, er det snakk om korttidsopphold i godt vær, så slenger jeg sjeldent ut mer enn to fortøyningstau - men jeg er nok litt mer nøye når det er snakk om nattopphold, uansett vær og værmelding, og uansett om jeg sover i båten eller ikke :-) Jeg har hatt noen ubehagelige episoder ifht tidevann, så jeg pleier å bruke mye tau - jo lengre fortøyningstau, jo mer tilgivelig vil fortøyninga være til tidevannssvingninger. Fendere som plutselig befinner seg på helt feil sted, det skjer fort, særlig med tidevannsendringer. Jeg er skeptisk til brest, for det første må de justeres frekvent etter tidevannet, og for det andre vil bølgeslag kunne føre til store rykk og belastninger. Dersom jeg føler at jeg har behov for brest, pleier jeg å strekke tauet over til "gal" side av båten, samt bruke dempere. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
kointa Svart 12.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Regnet med at den kom.................................... joda jeg prøvde men jeg risikerer ikke lemmer for å sikre en båt, , å "hoppe" oppi en 15 fots skjærgårds jeep som truer med å gå rundt er lite respekt for kreftene. Hadde det bare vært vind å litt bølger men sånn situasjonen var så var jeg egentlig hjelpeløs. Og en 35 fots båt har krefter, Og mellom båt og brygge var det vel plass til en avis på det meste, ellers lå båten klin inni brygga, så noen fender fikk jeg ikke imellom.,men jeg prøvde og ga opp. prøvde å finne et vakt nr.el lignende for havna, sjekka om naboene var hjemme, snakket med en forbipasserende og fikk navnet på formannen, som selvfølgelig ikke sto reg. med telefon, men til Fredrikstad Seilforening som ikke var tilgjengelig på telefonen. Så ringte jeg 02800, oppgav adr. og reg nr på båten og de anmodet meg til å IKKE prøve mer på noen heltmodig redning. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 joda jeg prøvde men jeg risikerer ikke lemmer for å sikre en båt, , å "hoppe" oppi en 15 fots skjærgårds jeep som truer med å gå rundt er lite respekt for kreftene. Helt enig og en fornuftig vurdering. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Hva man driter i, og hva som kan..medføre ansvar er dessverre ofte forskjellige ting. Men...jeg gjør også som du Pinkvin ! :-) Regnet med det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.