glalaks Startet 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 11.Oktober.2013 Jeg tenkte å kjøpe 10w40 olje fra Biltema, semisyntetisk. Men da jeg var innom suzukiverkstedet i dag så sa de jeg måtte ha en spesiell motorolje for båtmotorer.. Stemmer det? Ble litt usikker her og skal ta oljeskift i helga.. Og en ting til. Hvor selges bensinfilter? Mvh glalaks Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
tkb Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Det stemmer nok det, da oljen for outboard har tilsetninger for det klima de jobber under, merket FC-w mener jeg å huske.Men Biltema har slik olje. Yamaha har noen oljer som de godkjenner til maritimt bruk, f,eks Valvoline Durablend. Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Det stemmer.Enig med tkb. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 (redigert) Det er jo ikke noe spesiellt som skiller DF140 fra en hvilken som helst bilmotor, annet enn at den går på generelt høy belastning i forhold til en lignende bilmotor. Så god oljekvalitet og jevnlige skift er vel viktig, men spesiell marinemotorlje ? Neppe strengt nødvendig men kanskje greit nok. Men her er iallefall en lang tråd om emnet fra i fjor https://baatplassen.no/i/topic/96389-olje-til-firetakts-pahengs-hvilken-type/ Men Biltema har jo forøvrig denne til kun 75 kroner literen http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/4-takts-utenbordsolje-10W-30-36882/ "Oppfyller markedets strengeste krav i samsvar med normer fra NMMA FC-W og API SG.Dokumentert rustbeskyttelse.Designet for å tåle høy slitasje.Forbedrede egenskaper for antioksidasjon gir motoren lengre levetid." Får prøve den neste gang. Har kjørt to skift med siste rest av ei 25-liters kanne Royal Purple helsynt på min Honda 90 og det liker den iallefall godt, uten at jeg tror den har noen marinesertifisering. Redigert 11.Oktober.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
glalaks Svart 11.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Biltema stengte 20.00.. Æsj.. Ingen andre har fc-w specen.. Blir Biltema i morra da... Hva er forskjell på 5w 40 og 10 w 40? Står 10w40 i instruksjonsboka.. Her er de jeg fant Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 (redigert) 5W-40 er vel for vinterbruk, men bruker du ikke båten i streng kulde (hvem gjør vel det?) så er det 10W-40 (eller 10W-30 er vel vanligst). Min Honda 90 skal ha 10W-30 men har kjørt på 10W-40 siden det var det jeg hadde. Biltema sin er 10W-30. Redigert 11.Oktober.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
glalaks Svart 11.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 hva er forskjell på 10w 30 og 10w 40? ser de har bare 10w30 med fc-w spec.. er vell ikke farlig for motoren kanskje med 10w 30? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 10W-30 er vel litt mere tyntflytende enn 10W-40 ved driftstemperatur. Var det ikke slik tro? Jo høyere tall jo mere tyktflytende = tåler høyere temperaturer. men smører dårligere ved lavere temperaturer (som singelgrade men dette er jo multigrade). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
mah Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Etter at min df15 hadde en uke på 3 meters dybde har jeg brukt 4-takts utenbordsolje 10W-30 fra biltema. Har ca 250 timer uten problem. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 11.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Er bare på Biltema jeg finner fcw olje.. Og ingen har 10w40 fcw.. Bestmarin har b4 olje.. Hva betyr det da? De burde jo ha olje for båtmotorer..? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 (redigert) Suzuki-olje ? http://www.telmo.no/ søk på 18-9551-3 10W-40 FC-W Semi-synthetic engine oilDirect Suzuki replacement oil. Redigert 11.Oktober.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ibizafan Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 den brukte jeg på ny motoren df 140a Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
glalaks Svart 11.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 se der ja:) takk.. får håpe noen i trondheim har den da.. tenkte å skifte olje i helga... var billig også den.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Vbunn Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Det er nå bare å bruke helt vanlig olje. Det har jeg gjort bestandig uten problemer. Kjører samtlige suzukier i eie på 10W-40 mineral biltema DF(70-30-15A) bytt til semisyntetisk hvis det hjelper på nattesøvnen, utslitt blir olja uansett ikke! Det er en vesentlig menge tilsetnings stoffer for å hindre korrosjon av lagre osv etter avfallstoffer av forbrenning. Det er likt på marine og auto. Jeg tar sjansen og regner med at jeg skal holde saltvann ute av sumpa ;) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 12.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Merkeverksted Lundamo auto hadde bare 0w 30 mineralolje. Mente det var bra nok.. Da er det vel bedre å kjøpe 10w 30 delsyntetisk på Biltema for halve prisen selv om de hadde valvoline på LA.. Håper de har den nå! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Vbunn Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Så du velger å fravike viskositetsanbefalingen ved varm motor?? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 12.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Boka sier 10w40... Verksted bruker 0w30 Kunne også bruke 10w30 sa de.. Hva er da galt med 10w30 som jeg kjøpte på Biltema? Delsyntetisk, som er spesifikt lagd for 4takt utenbords.. Satser på at det går fint! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Vbunn Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 (redigert) Det gjør det garantert. Stiller meg bare tvilende til "spesifikt" for marine. Jeg kommer ihvertfall ikke til å begynne å kjøpe marine olje til annet en 2 takt. Når det er sagt ser jeg heller ikke poenget med delsyntetisk olje heller, da olja uansett skiftes svært ofte. Det er klart at olja du har valgt er mer en god nok så er det sagt. Redigert 12.Oktober.2013 av Vbunn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 12.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 For alt jeg vet er det mulig det funker med olivenolje også, men for oss som IKKE kan sånne ting er det jo greit å kjøpe en olje som vi vet funker.. Det er tydeligvis veldig mange oljer som kan fungere på båtmotorer;) Var ikke spesielt dyr heller:) Du vet kanskje hvor billige oljefilter også selges? Synes 150kr pluss 18 for en tettering virket dyrt;) Hva er forresten normal pris på service på sånn motor.. De sku ha 6800 på min.. Pluss Evt impellerskifte.... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 (redigert) 6800 for service ? det må da være med ventilsjekk/justering eller lignende ? Impellerskifte er piece of cake, så sant man får alt fra hverandre uten å ødelegge noe All motorolje vil mer eller mindre funke på en 4-takts bensinmotor, men viskositet og kvalitet er jo viktig for en motor som går på høy belastning i forhold til en bilmotor. F-CW sertifisering er naturligvis en fordel men det er jo ikke sikkert det utgjøre noen forskjell i praksis på enhver motor og ethvert bruk. På min Honda med V-tec er det ikke sikkert all motorolje vil funke så godt uansett viskositet og kvalitet, da oljen styrer inn og utkobling av ventilstyringen, og dermed også brukes som en slags hydraulikkolje. Redigert 12.Oktober.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
glalaks Svart 12.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Vet han sa plugger, olje, filter og impellersjekk.. Synes det hørtes dyrt ut jeg.. Får se om jeg får sjekket impeller.. Aldri gjort det før.. Den fungerer bra.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 (redigert) ja min 2008-mod fungerer også bra, aldri vært byttet impeller men kun gått drøyt 100 timer da (ikke brukt i 2011-2012). Men til neste sesong blir det bytte. Best å være på den sikre siden, et impellerhavari ute på havet er sikkert ikke noe gøy. Kostnaden om man gjør det selv er jo marginal. Og skulle den gamle se fin ut vet jeg at den nye ikke trenger å byttes på nytt før om mange år. Plugger, olje, oljefilter + evt. bensinfilter har vel en kostnad på godt under tusenlappen så det var forøvrig en noe stiv pris. Men de tar vel høyde for at impellersjekk kan ta noe tid om ting sitter fast. Men antar giroljeskift også var inkludert men allikevel, det tar jo ikke mange minuttene. Redigert 12.Oktober.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Folk I Båt Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 (redigert) Impellersjekk? En impeller er såpass rimelig at om man først tar jobben med å dele av, så bytter man impeller også. Etter mitt syn i alle fall. Selv om impelleren tilsynelatende er hel kan den likevel være moden for utskifting. Plugger er uforholdsmessig dyre å kjøpe i Norge. Gudene vet hvorfor. Så om du skal spare, så gjør det ved å handle plugger annetstedshen enn over disk i Norge. Bare vær obs på kopier om du handler på ebay. Bruk storselgerne med mye feedback. De tør ikke risikere noe. Ikke spar penger på oljefilter ihvertfall. 180 kroner er ei pølse, ei brus og ei 20 pakning røyk/en puck med snus. Redigert 12.Oktober.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 (redigert) jeg kjøper det mest av båtmotordeler fra boats.net, hamstrer inn litt som jeg vet jeg får bruk for framover av servicedeler og ting og tang. Sparte mye bare på pluggene, selv om de ikke skal skiftes før på 3-400 timer (spesialplugger). Filter, impellerkit osv. koster vel godt under halvparten sammenlignet med norske listepriser. Selv inkl. frakt fra USA. Koster $40 til min (impeller + pakninger). Impellerhus er vel sjelden nødvendig å bytte om det ikke er skader der. Oljefilter $6, plugger $18 pr stk. (koster vel kr 250-300 i Norge). Naturligvis bytter man impeller når man først tar av girhuset. Noe annet ville jo være bak mål. Redigert 12.Oktober.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
glalaks Svart 20.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Boats.net var en grei side ja! Lett og finne fram. Plugg til min koster 13 kr!! Får bestille litt der i vinter! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.