Jump to content

Oljeskift Suzuki df140 2005. Hvilken olje?


glalaks

Recommended Posts

Jeg tenkte å kjøpe 10w40 olje fra Biltema, semisyntetisk.

 

Men da jeg var innom suzukiverkstedet i dag så sa de jeg måtte ha en spesiell motorolje for båtmotorer.. Stemmer det? Ble litt usikker her og skal ta oljeskift i helga..

 

 

Og en ting til. Hvor selges bensinfilter?

 

Mvh glalaks

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Det er jo ikke noe spesiellt som skiller DF140 fra en hvilken som helst bilmotor, annet enn at den går på generelt høy belastning i forhold til en lignende bilmotor.

Så god oljekvalitet og jevnlige skift er vel viktig, men spesiell marinemotorlje ? Neppe strengt nødvendig men kanskje greit nok.

 

Men her er iallefall en lang tråd om emnet fra i fjor https://baatplassen.no/i/topic/96389-olje-til-firetakts-pahengs-hvilken-type/

 

Men Biltema har jo forøvrig denne til kun 75 kroner literen http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/4-takts-utenbordsolje-10W-30-36882/

 

"Oppfyller markedets strengeste krav i samsvar med normer fra NMMA FC-W og API SG.
Dokumentert rustbeskyttelse.
Designet for å tåle høy slitasje.
Forbedrede egenskaper for antioksidasjon gir motoren lengre levetid."

 

Får prøve den neste gang. Har kjørt to skift med siste rest av ei 25-liters kanne Royal Purple helsynt på min Honda 90 og det liker den iallefall godt, uten at jeg tror den har noen marinesertifisering.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Biltema stengte 20.00.. Æsj.. Ingen andre har fc-w specen..

 

Blir Biltema i morra da...

 

Hva er forskjell på 5w 40 og 10 w 40?

 

Står 10w40 i instruksjonsboka..

 

Her er de jeg fant

bilde

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

5W-40 er vel for vinterbruk, men bruker du ikke båten i streng kulde (hvem gjør vel det?) så er det 10W-40 (eller 10W-30 er vel vanligst).

Min Honda 90 skal ha 10W-30 men har kjørt på 10W-40 siden det var det jeg hadde. Biltema sin er 10W-30.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

10W-30 er vel litt mere tyntflytende enn 10W-40 ved driftstemperatur. Var det ikke slik tro?

Jo høyere tall jo mere tyktflytende = tåler høyere temperaturer. men smører dårligere ved lavere temperaturer (som singelgrade men dette er jo multigrade).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Suzuki-olje ? http://www.telmo.no/ søk på 18-9551-3

 

 

10W-40 FC-W Semi-synthetic engine oil
Direct Suzuki replacement oil.

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er nå bare å bruke helt vanlig olje. Det har jeg gjort bestandig uten problemer. Kjører samtlige suzukier i eie på 10W-40 mineral biltema DF(70-30-15A) bytt til semisyntetisk hvis det hjelper på nattesøvnen, utslitt blir olja uansett ikke! Det er en vesentlig menge tilsetnings stoffer for å hindre korrosjon av lagre osv etter avfallstoffer av forbrenning. Det er likt på marine og auto. Jeg tar sjansen og regner med at jeg skal holde saltvann ute av sumpa ;)

Link to post

Merkeverksted Lundamo auto hadde bare 0w 30 mineralolje. Mente det var bra nok..

 

Da er det vel bedre å kjøpe 10w 30 delsyntetisk på Biltema for halve prisen selv om de hadde valvoline på LA.. Håper de har den nå!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Boka sier 10w40...

Verksted bruker 0w30

Kunne også bruke 10w30 sa de..

 

Hva er da galt med 10w30 som jeg kjøpte på Biltema? Delsyntetisk, som er spesifikt lagd for 4takt utenbords.. Satser på at det går fint!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Det gjør det garantert. Stiller meg bare tvilende til "spesifikt" for marine. Jeg kommer ihvertfall ikke til å begynne å kjøpe marine olje til annet en 2 takt. Når det er sagt ser jeg heller ikke poenget med delsyntetisk olje heller, da olja uansett skiftes svært ofte. Det er klart at olja du har valgt er mer en god nok så er det sagt.

Redigert av Vbunn (see edit history)
Link to post

For alt jeg vet er det mulig det funker med olivenolje også, men for oss som IKKE kan sånne ting er det jo greit å kjøpe en olje som vi vet funker.. Det er tydeligvis veldig mange oljer som kan fungere på båtmotorer;)

 

Var ikke spesielt dyr heller:)

 

Du vet kanskje hvor billige oljefilter også selges? Synes 150kr pluss 18 for en tettering virket dyrt;)

 

Hva er forresten normal pris på service på sånn motor.. De sku ha 6800 på min.. Pluss Evt impellerskifte....

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

6800 for service ? det må da være med ventilsjekk/justering eller lignende ?

Impellerskifte er piece of cake, så sant man får alt fra hverandre uten å ødelegge noe :smiley:

 

All motorolje vil mer eller mindre funke på en 4-takts bensinmotor, men viskositet og kvalitet er jo viktig for en motor som går på høy belastning i forhold til en bilmotor.

F-CW sertifisering er naturligvis en fordel men det er jo ikke sikkert det utgjøre noen forskjell i praksis på enhver motor og ethvert bruk.

 

På min Honda med V-tec er det ikke sikkert all motorolje vil funke så godt uansett viskositet og kvalitet, da oljen styrer inn og utkobling av ventilstyringen, og dermed også brukes som en slags hydraulikkolje.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Vet han sa plugger, olje, filter og impellersjekk.. Synes det hørtes dyrt ut jeg..

 

Får se om jeg får sjekket impeller.. Aldri gjort det før.. Den fungerer bra..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

ja min 2008-mod fungerer også bra, aldri vært byttet impeller men kun gått drøyt 100 timer da (ikke brukt i 2011-2012). Men til neste sesong blir det bytte.

Best å være på den sikre siden, et impellerhavari ute på havet er sikkert ikke noe gøy. Kostnaden om man gjør det selv er jo marginal.

Og skulle den gamle se fin ut vet jeg at den nye ikke trenger å byttes på nytt før om mange år.

 

Plugger, olje, oljefilter + evt. bensinfilter har vel en kostnad på godt under tusenlappen så det var forøvrig en noe stiv pris. Men de tar vel høyde for at impellersjekk kan ta noe tid om ting sitter fast.

Men antar giroljeskift også var inkludert men allikevel, det tar jo ikke mange minuttene.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Impellersjekk?

En impeller er såpass rimelig at om man først tar jobben med å dele av, så bytter man impeller også. Etter mitt syn i alle fall.

Selv om impelleren tilsynelatende er hel kan den likevel være moden for utskifting.

 

Plugger er uforholdsmessig dyre å kjøpe i Norge. Gudene vet hvorfor. Så om du skal spare, så gjør det ved å handle plugger annetstedshen enn over disk i Norge. Bare vær obs på kopier om du handler på ebay. Bruk storselgerne med mye feedback. De tør ikke risikere noe.

 

Ikke spar penger på oljefilter ihvertfall. 180 kroner er ei pølse, ei brus og ei 20 pakning røyk/en puck med snus.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post

jeg kjøper det mest av båtmotordeler fra boats.net, hamstrer inn litt som jeg vet jeg får bruk for framover av servicedeler og ting og tang. Sparte mye bare på pluggene, selv om de ikke skal skiftes før på 3-400 timer (spesialplugger).

Filter, impellerkit osv. koster vel godt under halvparten sammenlignet med norske listepriser. Selv inkl. frakt fra USA.

Koster $40 til min (impeller + pakninger). Impellerhus er vel sjelden nødvendig å bytte om det ikke er skader der.

Oljefilter $6, plugger $18 pr stk. (koster vel kr 250-300 i Norge).

 

Naturligvis bytter man impeller når man først tar av girhuset. Noe annet ville jo være bak mål.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...