Bitteliten Startet 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 12.Oktober.2013 Av litt urannsakelige grunner har jeg blitt utnevnt til teknisk delegert på pappas VP motor. 3 sylindra VP med 120 drev. Motoren mener jeg å huske er en 2020 fra 1999. Jeg skal ta service på denne. Motoren har normal oppførsel under drift. Er det noe annet enn det vanlige med olje, oljefilter, dieselfilter som skal byttes? Jeg tenker på litt tips om anoder og annet som dere av erfraing vet bør gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 23.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2013 Oljefilter, lurt å fylle opp filteret med olje før du monterer det. olje,dieselfilter, sjekke reimer, skifte sinkanoder, hvertfall sjekke om det er mye igjen på di.inspisere sjøvannspumpe eller impeller, justere ventiler. Gjør du dette har du utført en god service :) Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 24.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2013 Har samme motor selv: Varmkjøre Tømme gammel olje (via dedikert sugerør fra undersiden av bunnpanna) Bytte oljefilter (trenger ikke fylle det nye, da det står horisontalt nede på blokken og fylles ved påfylling av olje) Fylle på olje Bytte diesel finfilter Bytte diesel grovfilter Åpne lufteskruen på finfilteret Pumpe frem diesel med håndpumpen Lukke lufteskruen Starte motoren Sjekke impeller (husk ny papirpakkning) Ta ut peilepinne for olje på drevet Tappe drevet fra undersiden Bytte kobberpakning Fylle opp drevet. Samme olje på morot og drev nå - var ikke det i tidligere spec. Jeg gjør jobben på en time max. Det er ingen sinkanoder på denne motoren Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2013 Supert. Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2013 På 2020 står vel oljefilteret vannrett, da blir det vel litt søl om en skal fylle det opp først.. imidlertid er det greit å smøre o-ringen på toppen av filtret før man montere filteret.. Men generelt er den god regel å fylle opp både olje og dieselfilter før montering om det er praktisk mulig Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Maika Svart 24.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2013 På mine 2030 demonterer jeg alltid varmevekslerne og rengjør dem, overraskende mye blåskjell som kan gro på disse og tette igjen systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 25.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2013 overraskende mye blåskjell som kan gro på disse og tette igjen systemet. I Kornelia står det også en 2030. Jeg har aldri opplevd så mye som et bittelite skjell i varmeveksleren. Til nød bittelitt slim. Jeg har ikke noe annen filtrering av sjøvannet enn grovsila på selve skrogjennomføringen. Enkelte år kan det gro ganske godt på propell og skrog, men altså ingen ting i VV. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Bitteliten Svart 26.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2013 (redigert) Jobbet noen timer på motoren og båten i dag. Tok batterisjekk og fant et servicebatteri pappa ikke visste om. Det var nok originalt fra 1999 og relativt tørt.... Så det ble bytta. Bytta dieselfilter. Finfilter på motor ok. Men vannutskilleren med glass lurer jeg på. Hvordan skal jeg få fylt det med diesel etter filterbytte? Ser ikke helt for meg å pumpe frem så mye diesel med håndpumpa. Filteret har hull gjennom, og glasset er åpent å bunnen og tetter mot metallbunnlokket "Vært smart. Bruk vest!" (Ps dette er en signatur via tapatalk som kommer på alle mine innlegg) Redigert 26.Oktober.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 26.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2013 Jeg har en sånn på tilførselen til generatoren og dieselvarmeren. Jeg tok av slangen til varmeren og sugde gjennom diesel med munnen. Virket som det var selvluftende, forresten. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
VannTro Svart 26.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2013 Tror det der er montert så lavt at det fyller seg selv om du løsner lufteskruen(den innerst mot monteringsplata) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
leopard Svart 26.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2013 Jeg har også et sånt som sitter lavt men det fyller seg ikke selv. Blir bare klin med å prøve å fylle det opp ved montasje. Det jeg gjorde byttet først grovfilter pumpet fram diesel startet motor lot den gå til den stoppet pga luft. Byttet så fin filter luftet en gang .Ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2013 Pumpet du da med håndpumpen på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 26.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2013 Ja det gjorde jeg prøvde først å lufte ved grovfilteret men det gikk ikke. Når jeg luftet ved finfilteret gikk det veldig fint. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2013 Jeg har byttet begge filtra. Opplevde at den pumpa bare sugde luft da jeg pumpet etter filterbytte. Kan vi løsne et dyserør og kinne denne motoren til vi får ren diesel? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 26.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2013 Om det er likt som på 2030 tar ikke håndpumpen før svinghjulet står i en viss stilling, prøv å dreie litt på dette mens du pumper. Når du først får pumpa til å ta går det relativt fort å fylle filteret (du må åpne luftingen på finfilteret, det er her du ser når du har fått ut luften). Det er også merking på hvor svinghjulet skal stå, men denne er vanskelig å lese. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 27.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2013 I Kornelia står det også en 2030. Jeg har aldri opplevd så mye som et bittelite skjell i varmeveksleren. Til nød bittelitt slim. Jeg har ikke noe annen filtrering av sjøvannet enn grovsila på selve skrogjennomføringen. Enkelte år kan det gro ganske godt på propell og skrog, men altså ingen ting i VV. Hm, dette skjer med begge mine. Jeg får inn kjølevannet gjennom s-drevene mine (120S-E), kanskje det ikke er noe filter i det hele tatt.. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Men vannutskilleren med glass lurer jeg på. Hvordan skal jeg få fylt det med diesel etter filterbytte? Ser ikke helt for meg å pumpe frem så mye diesel med håndpumpa. Har en ekstra nippel til de to pluggede hullene liggende (så sant jeg ikke bommer på størrelsen), mener denne har en eller annen sær dimensjon. Gi et hint på PM om du vil ha den. Å pumpe grovfilteret fullt med pumpa motoren høres ut som mer slit enn det som kan være sunt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 (redigert) Fikk starta motoren i dag. Enkelt å pumpe frem fiesel når jeg fikk flyttet på nippelen til dieselslangen som var feilmontert fra fabrikk i 1999.... Har en tanke om å bytte kjølevæske og åpne varmeveksleren til høsten. Hvordan tappes kjølevæsken? Noe stor jobb å fikse dette? Er det grønn standard VP kjølevæske? Hvor mange liter væske? Redigert 4.Mai.2014 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 (redigert) Hei! Du finner beskrivelse for bytte av kjøleveske på denne motoren her: http://www.pmi.nu/zefyros/kyl.html Enkel jobb - men det blir litt søl fordi det er vanskelig å få samlet opp det som renner ut. Jeg ville gjort som han i linken - byttet pluggen med en kran. Vanlig grønn VP frostveske ja. Redigert 5.Mai.2014 av Stein-Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Takk:-) Er det ikke bare å la det renne ut i bunnen av båten og så vaske rent etterpå? Hvor mye kjølevæske er det på motoren? et står i blogginnlegget at varmeveksleren ikke var korrekt justert i lengderetningen. Er det vanskelig å få dette rett om man tar ut veksleren? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Innmaten i varmeveksleren skal stå ca like langt ut i begge ender slik at den svarte gummikappen får tak i både innsats og utsiden av varmeveksleren (årsaken til at det er to slangeklemmer) på begge sider. Ingen stor heksekunst. Men det er viktig at kappen tetter godt mot innsatsen. Hvis ikke fyller du kjølevannet med saltvann. Been there - done that! Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Bitteliten Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 (redigert) takk! Hvordan merker man at den er feilmontert da? Blir ille fullt kanskje når saltvann kommer inn der kjølevæske er? Redigert 5.Mai.2014 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 (redigert) Du merker det hvis den ytterste slangeklemmen ikke "får tak". Ferskvannstanken blir rimelig fort full ja. Selvfølgelig avhengig av hvordan mottrykket i eksosen er, og hvordan den er montert feil. Jeg ser at jeg skrev "kjølevann" når jeg mente "kjølevæske" i innlegg 21 Redigert 5.Mai.2014 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Bitteliten Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Takk :-). Tappepluggen sitter omtrent ved oljefiltetet? Sitter den hardt? Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 (redigert) Min satt ikke hardt. Er koniske gjenger på den. Redigert 5.Mai.2014 av Stein-Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.