Jump to content

Service VP 2020, hva trengs å gjøres?

Bitteliten

Recommended Posts

Av litt urannsakelige grunner har jeg blitt utnevnt til teknisk delegert på pappas VP motor. 3 sylindra VP med 120 drev. Motoren mener jeg å huske er en 2020 fra 1999.

Jeg skal ta service på denne. Motoren har normal oppførsel under drift. Er det noe annet enn det vanlige med olje, oljefilter, dieselfilter som skal byttes? Jeg tenker på litt tips om anoder og annet som dere av erfraing vet bør gjøres.

• 2 uker senere...

Har samme motor selv:

• Varmkjøre
  • Tømme gammel olje (via dedikert sugerør fra undersiden av bunnpanna)
  • Bytte oljefilter (trenger ikke fylle det nye, da det står horisontalt nede på blokken og fylles ved påfylling av olje)
  • Fylle på olje
  • Bytte diesel finfilter
  • Bytte diesel grovfilter
  • Åpne lufteskruen på finfilteret
  • Pumpe frem diesel med håndpumpen
  • Lukke lufteskruen
  • Starte motoren
  • Sjekke impeller (husk ny papirpakkning)
  • Ta ut peilepinne for olje på drevet
  • Tappe drevet fra undersiden
  • Bytte kobberpakning
  • Fylle opp drevet. Samme olje på morot og drev nå - var ikke det i tidligere spec.

Jeg gjør jobben på en time max.

Det er ingen sinkanoder på denne motoren

På 2020 står vel oljefilteret vannrett, da blir det vel litt søl om en skal fylle det opp først.. imidlertid er det greit å smøre o-ringen på toppen av filtret før man montere filteret.. Men generelt er den god regel å fylle opp både olje og dieselfilter før montering om det er praktisk mulig

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

overraskende mye blåskjell som kan gro på disse og tette igjen systemet.

I Kornelia står det også en 2030. Jeg har aldri opplevd så mye som et bittelite skjell i varmeveksleren. Til nød bittelitt slim. Jeg har ikke noe annen filtrering av sjøvannet enn grovsila på selve skrogjennomføringen.

Enkelte år kan det gro ganske godt på propell og skrog, men altså ingen ting i VV.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jobbet noen timer på motoren og båten i dag. Tok batterisjekk og fant et servicebatteri pappa ikke visste om. Det var nok originalt fra 1999 og relativt tørt.... Så det ble bytta.

Bytta dieselfilter. Finfilter på motor ok. Men vannutskilleren med glass lurer jeg på. Hvordan skal jeg få fylt det med diesel etter filterbytte? Ser ikke helt for meg å pumpe frem så mye diesel med håndpumpa. Filteret har hull gjennom, og glasset er åpent å bunnen og tetter mot metallbunnlokket

bilde

"Vært smart. Bruk vest!"

(Ps dette er en signatur via tapatalk som kommer på alle mine innlegg)

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Tror det der er montert så lavt at det fyller seg selv om du løsner lufteskruen(den innerst mot monteringsplata)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Om det er likt som på 2030 tar ikke håndpumpen før svinghjulet står i en viss stilling, prøv å dreie litt på dette mens du pumper. Når du først får pumpa til å ta går det relativt fort å fylle filteret (du må åpne luftingen på finfilteret, det er her du ser når du har fått ut luften). Det er også merking på hvor svinghjulet skal stå, men denne er vanskelig å lese.

I Kornelia står det også en 2030. Jeg har aldri opplevd så mye som et bittelite skjell i varmeveksleren. Til nød bittelitt slim. Jeg har ikke noe annen filtrering av sjøvannet enn grovsila på selve skrogjennomføringen.

Enkelte år kan det gro ganske godt på propell og skrog, men altså ingen ting i VV.

Hm, dette skjer med begge mine. Jeg får inn kjølevannet gjennom s-drevene mine (120S-E), kanskje det ikke er noe filter i det hele tatt..

Men vannutskilleren med glass lurer jeg på. Hvordan skal jeg få fylt det med diesel etter filterbytte? Ser ikke helt for meg å pumpe frem så mye diesel med håndpumpa.

Har en ekstra nippel til de to pluggede hullene liggende (så sant jeg ikke bommer på størrelsen), mener denne har en eller annen sær dimensjon. Gi et hint på PM om du vil ha den. Å pumpe grovfilteret fullt med pumpa motoren høres ut som mer slit enn det som kan være sunt.

• 6 måneder senere...

Fikk starta motoren i dag. Enkelt å pumpe frem fiesel når jeg fikk flyttet på nippelen til dieselslangen som var feilmontert fra fabrikk i 1999....

Har en tanke om å bytte kjølevæske og åpne varmeveksleren til høsten. Hvordan tappes kjølevæsken? Noe stor jobb å fikse dette? Er det grønn standard VP kjølevæske? Hvor mange liter væske?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Innmaten i varmeveksleren skal stå ca like langt ut i begge ender slik at den svarte gummikappen får tak i både innsats og utsiden av varmeveksleren (årsaken til at det er to slangeklemmer) på begge sider. Ingen stor heksekunst. Men det er viktig at kappen tetter godt mot innsatsen. Hvis ikke fyller du kjølevannet med saltvann. Been there - done that! :blush:

Du merker det hvis den ytterste slangeklemmen ikke "får tak".

Ferskvannstanken blir rimelig fort full ja. Selvfølgelig avhengig av hvordan mottrykket i eksosen er, og hvordan den er montert feil.

Jeg ser at jeg skrev "kjølevann" når jeg mente "kjølevæske" i innlegg 21

Redigert av Herman (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...