Jump to content

Er det noen som har erfaring/kunnskap om P42? Lurer på å kjøpe.

Tom Rør

Recommended Posts

Princess sin bestselger. Lagd i over 300ex. Går ut i år når P43 lanseres. Er vel det sikreste flybridge kjøpet i markedet i dag

Laveres med tamd 63 eller D6 435. Tror noen er levert med D6 370 også, men det blir nok snaut

Toppfart 30 knop. Marsjer med nesa ganske høyt slik engelskmennene liker og de bak deg synes blir litt mye hekksjø.

Har ikke hørt noe negativt noen gang utover at det er engelsk båt på godt og vondt. Meste er godt. El system har vel aldri helt vært engelskmenns styrke så det bør nok sjekkes

Liker du planløsningen og lever med to kabiner er vel dette bare å kjøpe tenker jeg.

Jo, du bør være mentalt forberedt på dieselforbruket. 4,5-5litr/nautisk må du nok regne med i marsjfart. Man merker stor forskjell på 36-37 fot og 42 fot når man tanker 800-900 liter i slengen og det ikke holder så lenge. Vet hva jeg snakker om der, selvom vår nok går en del billigere

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Et fornuftig valg tror jeg. Sto også høyt oppe på lista vår da vi bytta ut P35'en for noen år siden. Var vel mere tilfeldigheter som gjorde at vi endte opp med Ph43. Samme konseper og tankegangen bak begge to. Princessen noe mer konservativ i design og linjeføring, mens Phantomen vel framstår som noe mer sporty?

Tror vel i motsettning til B'liten at de fleste fram mot 2005-6 hvor D-serien overtok ble bestykket med 74/75-motorer?

Hva forbruk gjelder tror jeg du, med ditt kjøremønster ikke trenger å bekymre deg. Det er den effekten du tar ut av motorene som bestemmer forbruket og ikke den annonserte toppeffekten.

Finish og kvalitet på interiør og valgte komponnenter er gjennomgående av høyeste kvalitet og de tekniske løsningene velprøvde og forutsigbare.

Tror dere vil kose dere glugg i hjel. Lykke til

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Kan godt være at jeg husker feil på 63 motorer. Lurer på om ikke noen er levert med D6 370(eller så var det Ph40). Men jeg tror det blir snaut med så lite hk på disse.

En del Ph 42 ble levert med 63. F.eks. denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=44094195

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hvorfor går Princess båtene med nesa i sky under marsjfart? Sikkert noe med skroget, men hvorfor vil "engelskmenna" ha det slik?

Noen går høyere enn andre, men kort fortalt har disse båtene (FB båtene fra P og F) generelt et dypt og skarpt forskip med dypeste punkt ca 2/3 fremme med bred chine og grunende og noe utflatende akterover med relativt grunne semi-proptunneller. Variable Vee skrog mener jeg det heter.

Dette kjennetegner Olesinski-designede skrog, og hvorfor Engelskmennene vil ha det slik er lettere å skjønne når man kjører på litt i stor og krapp sjø. Bunnsolid, komfortabelt og relativt tørr, men helt klart ikke det mest økonomiske å kjøre med. God tyngde bidrar også. Av båter i sammenlignbare størelse og type så er disse blandt de siste som må slakke av grunnet slag i grov sjø.

Her får man sjelden i pose og sekk.

F.eks så er P38 og 40 bygd på samme skroget og delte produksjonslinje, men skroget er forlenget akterover på P40. Denne går lavere med nesa enn sin lillebror. Mer bæring akter samt bedre tyngdepunkt i lengderetningen er nok også medvirkende.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Jeg har forelsket meg helt i Princess 42 Flybridge, og lurer på om noen her inne sitter med erfaringer eller kunnskap om akkurat denne modellen, med fordeler/ulemper osv.osv.

Setter pris på innspill ;-)

Mvh: Tom

Hei Tom

Jeg følger litt med i omtaler her på forumet rundt denne størrelsen.

Uten at jeg ønsker å grave i privatlivet ditt - kan jeg spørre deg hvorfor falt du for nettopp P42? Du har sikkert også sett på Fairline 43, Sealine 42......

Mvh

Vidar

Hei

Jeg er enig, dette er en båt med tidløst og lekkert design. Denne modellen kom vel i 2006 om jeg ikke tar feil Spesielt liker jeg flybridgen på disse modellene.

De som har inngående kjennskap til Princess, påstår at akkurat denne modellen er den best bygde med få reklamasjoner. Ikke gå for minste motoralternativ er også

et godt råd jeg har fått. Jeg er ingen stor fan av Princess, men akkurat denne modellen liker jeg godt. Det er også en båt i passe størrelse synes jeg, men det er jo smak og behag. Ser at mange av disse ligger lenge til salgs, så prisene må vel litt ned før de blir solgt.

Lykke til med jakten.

Hei

Jeg er enig, dette er en båt med tidløst og lekkert design. Denne modellen kom vel i 2006 om jeg ikke tar feil Spesielt liker jeg flybridgen på disse modellene.

De som har inngående kjennskap til Princess, påstår at akkurat denne modellen er den best bygde med få reklamasjoner. Ikke gå for minste motoralternativ er også

et godt råd jeg har fått. Jeg er ingen stor fan av Princess, men akkurat denne modellen liker jeg godt. Det er også en båt i passe størrelse synes jeg, men det er jo smak og behag. Ser at mange av disse ligger lenge til salgs, så prisene må vel litt ned før de blir solgt.

Lykke til med jakten.

Snakket med en i helgen, som hadde en 2004 mod, og det ligger 05 til salgs i Bergen.

Godt at se at der er lande, hvor krise er noget ens fodboldlandshold har..

Held og lykke med jagten. Det er en dejlig følelse. Men af egen erfaring ved jeg at der er forskel på en 10 meter båd og en 12-13 meter båd når det handler om plads i sommerhavnene. En større båd kommer til at give jer meget mere komfort, ja. Men det betyder jo også at jeres feriemønster bliver anderledes fordi det bliver noget mere kringlet at finde en plads i havnene. Men det ved jeg, at du har tænkt på. Blot et memento,

Bliver der råd til en gummibåd i en kurant farve også, måske? :wink:

Ble selv imponert over p42 etter at en i havnen byttet inn sin Viksund 340, i en p42 06 modell... Har selv en forholdsvis ny Viksund 360, og kjenner på at det frister med p42. Blir litt som å gå fra en liten koselig hytte, til en finere stue med et helt annet volum. Alt blir større og flottere. Spesielt den bredden gjør mye!

Argumentene for er jo design, plass, sjøegenskaper etc... Men dette skal veie tungt, med tanke på ulempene som er,: å gå opp fra et forbruk på ca 2,5l til 4,5l pr nm, og at vi mister flere gode uthavner grunnet plassmangel.. Båtplass er jo også en utfordring. Det samme er forsåvidt service som blir dyrere og vanskeligere å komme til for en med ti tommeltotter ;)

Kan vel si at alle utgifter med båten blir mellom 2 og tredoblet i forhold til hva vi har idag, som allerede er endel.

Men skulle kun hjertet bestemt, hadde jeg nok byttet meg opp ganske kjapt..

Men det var den fornuften da...

Da jeg kjøpet P42 så jeg først på en 2004 mod, den hadde eksosutløpet på siden av skroget. På 2006 modellen (muligens også 2005) er eksosuløpet forlenget og ført ut under badeplattformen. Denne "forlengelsen " ga bedre bæring bak slik at båten ligger bedre i vannet når jeg kjører i marsjfart. Forøvrig en båt jeg er meget godt fornøyd med

Mvh

Ben-GT

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...