nordan family 27 Startet 12.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2013 Jeg har dieseltanker av det som vel kalles "mild steel" - det er i alle fall noe som ruster. Jeg har dessverre ikke avtapningsmulighet for vann, og jeg har ikke mannlokk, og ingen adkomst til tankens punkt hvor eventuelt vann samler seg (bakerst). Påfyllingen er det nok ikke så lett å få tredd noe ned i, og den kommer ned i tanken relativt langt fremme. Jeg har derfor benyttet Hammerdown for å sørge for at det ikke er vann på tanken. Nå er jeg veldig klar over diskusjonene om hvor skadelig emulgert vann er for dyser og dieselpumper og motoren generelt, men jeg har nå likevel valgt å tro at det er bedre enn vann i tank, dieseldyr som tetter år det passer minst og unødvendige rusthull i dieseltanken. Men som det fremkommer i en annen tråd viser det seg altså at noen forum-medlemmer her etter testing ikke får emugulert noe vann inn når det testes med Hammerdown. Og jeg måtte selvfølgelig prøve selv, og konstaterer at den flasken jeg har med det jeg trodde inneholdt hammerdown ikke emugulerer vann. Har vært i kontakt med Motorconsult som selger det, som virker overrasket over testresultatet, men bekrefter at mitt blandingsforhold mellom diesel, vann og HD skulle ha medført emulusjon Men det betyr at det jeg har helt på tanken ikke har oppfylt sin misjon, og jeg lurer derfor på hvilke alternativer som finnes og som skal bidra til det samme. Kunne nok ha tenkt meg å helle noe på tanken nå i vinter mens båten står i opplag. Noen har sagt at Omega 903 tilsetningen skal gjøre det, men det ser ikke slik på reklamesiden. Så finnes det sikkert mange andre alternativer også - men hvilke finnes, og har noen prøvd dem? Sitér dette innlegget Link to post
Figen Svart 12.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2013 Hei. Biltemas kondensfjerner er faktisk en av de bedre på markedet. Har selv brukt den i flere år både på bil og båt. Regner med at du har vannskiller og at det bare er snakk om kondens og da er denne grei nok til emulsjon av kondens. Den Har også andre egenskaper som; renser dyser, senker forbruk, etc. Dersom du er i tvil, snakk med motorimportør/leverandør, eventuelt adekvat motorverksted. Selv har jeg gode erfaringer. Bruker min båt hele vinteren og fyller da selvfølgelig vinterdisel, og tilsetter kondensfjerner på ca. hver fjerde fylling dersom utetemp. tangerer + grader innimellom. Kondens oppstår jo kun ved veksling mellom kaldt og varmt vær. Det kan også være en ide og isolere tanken for å redusere kondensdannelse, men normalt skal dette ikke være nødvendig. Viktig å holde tanken full dersom båten ligger ubrukt over lang tid ved lave temperaturer. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 12.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2013 Jeg har vært i dialog med Motorconsult om Hd og har nok misforstått hvordan den skal virke. Sjekket akkurat eposten: Vannet emuleres inn i dieselen ved bevegelse, og skilles ut igjen når det er stille. At vann da samler seg igjen når testflaskene blir stående stille er slik sett riktig. Etter 15-30 sekunder med ro vil store deler allerede være skilt ut igjen. Men jeg er da fremdeles interessert i alternativene - selv om min HD virker som den skal kan jeg altså ha vann i bunnen av tanken igjennom vinteren. Skal sjekke ut tipset over Sitér dette innlegget Link to post
Figen Svart 14.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2013 Hei. Dersom du er plaget med MYE vann på tanken, bør du kansje gjøre noe mer drastisk enn å bruke kondensfjerner. Fulle tanker gir minimale mengder kondens. Sommertid er dette normalt ikke noe problem. Landsatt båt bør stå vinteren over med full tank, da kondens dannes senhøst/vår når temperaturen svinger mellom pluss og minus. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 Fulle tanker gir minimale mengder kondens. Det gjør tomme tanker også. Og alt mellom... Faktisk er mengden kondens tanken din klarer å produsere i løpet av en vinter knapt målbar. Får du vann i dieselen skyldes det enten at du har lekkasjer eller at du har fått vann med ved tanking. Kondensering er et konstruert problem. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nordan family 27 Svart 15.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 Jeg er ikke plaget med vann, men har ønsket dette (lurium) som en forsikring mot dieseldyr, og er nå usikker på om HD gir meg denne forsikringen. Men det kan hende det er godt nok ettersom jeg aldri har sett noe vann i utskilleren, men ble litt skeptisk må jeg innrømme. Gjennom utskilleren er det vel godt med dieselstrømninger, så der vil vel HD alltid sørge for at det er vannfritt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 Jeg bruker også HD, men jeg har jur nederst på tanken for drenering av vann. I løpet av de 5-6 årrene jeg har brukt HD har det ikke vært en dråpe vann i tanken når jeg har sjekket. Og det var det definitvt før jeg begynte med HD, selv om dette sikkert hadde samlet seg opp over flere år. Forrige eier var ikke kjent med tappepunktet, så den lille halvliteren med grums jeg tappet av dengang hadde nok vært der lenge. Men nå kommer det kun ren diesel, hver gang... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nordan family 27 Svart 15.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 Godt å høre , styrker jo troen på at HD gjør en god nok jobb. Det vil vel særlig være i perioder med lite diesel på tanken (og mye skvalping) at HD bidrar mest til å få ut evt vann Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.