Marwin Startet 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 12.Oktober.2013 Stygg ulykke i Børsa Bpthavn i ettermiddag. http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article8428755.ece Er DIN båtvågge sikker nok? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Teerex Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 (redigert) tragisk. er seilbåter kanskje litt mere krevende å sikre enn ordinære motorbåter. høy kjøl og høy mast gir høyt tyngde/vippepunkt. Samt at det kreves høyere støtter, som dermed i seg selv kanskje blir mindre trygge. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10144122 Bare 1 mnd siden noe lignende skjedde http://www.nordlys.no/nyheter/article6862853.ece Redigert 12.Oktober.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sigurd Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 JA, men jeg betaler en proff for å sikre den biten. Det er nesten latterlig å se alle innlegg om sikkerhet i hue og ræva her på baatplassen angående båt og samtidig se hvordan mange av oss totalt misser ut i 6 mnd+ når båten ligger på land. Dette bare for å spare noen kroner på opplag i ei hjemmesnekra krybbe i en billig båtforening! Gjengangeren her på bp er Billlig, Billig og Billig. Søk og se! Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Selve språket ditt tiltaler meg ikke Sigurd, men innholdet er som jeg skulle sagt det selv. Like,Like,Like Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Så du synes at Baatplassen preges av innlegg om dårlig opplagsutstyr, Sigurd? Vis meg disse, takk, for nå er du rimelig langt ute! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Sigurd Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Så du synes at Baatplassen preges av innlegg om dårlig opplagsutstyr, Sigurd? Vis meg disse, takk, for nå er du rimelig langt ute! Nei, men fellesnevner for det meste er at alt skal være billig! Båtplassen preges av all verdens sikkerhet så lenge båten er på vannet... Ca halvparten av året! Joda du, jeg har vært i opplag på Muusøya noen år. Ta deg en runde til vinteren og sjekk kvaliteten.Jeg har sett krana stått å vippe mange ganger ved opptak av stor båt og kranføreren sjekker aldri kvaliteten på det han setter i fra seg på. Det opplevde ikke jeg i hvertfall, men det var billig. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Håper at noen med tiden får oversikt over hva slags støtter/krybbe det er snakk om, og hva som har skjedd. Saken er tragisk, og en påminner om å være varsom. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 (redigert) Joda du, jeg har vært i opplag på Muusøya noen år. Ta deg en runde til vinteren og sjekk kvaliteten.Jeg har sett krana stått å vippe mange ganger ved opptak av stor båt og kranføreren sjekker aldri kvaliteten på det han setter i fra seg på. Det opplevde ikke jeg i hvertfall, men det var billig.Det er da ikke kranførers ansvar at opplagsmaterialet er i orden.Jeg har aldri sett at krana har stått og vippet, men jeg har hørt om at det har skjedd. Og i slike tilfeller er det kranfører som gjør feil. Har ingenting med billig opplag å gjøre. Redigert 12.Oktober.2013 av Key Freak (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
-morten- Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 For en tragisk ulykke! Dette skjedde bare 10 min med bil fra min hjemplass.. Føler med dem som er rammet! La oss ikke begynne å være etterpåkloke her nå! jeg jobber i oljebrangsjen og når vi instalerer ting på Nordsjøen lager vi prossedyrer beregninger og sekvenserer hver minste detalj når det gjelder løfting og montering. Likevel kan det oppstå menneskelig feil. Ulykka i Børsa har lite å gjøre med å velge enkle billige løsninger.uhell forekommer desverre fra tid til annen.. jeg synes det er mange her på BP som er sikkelig ansvarsfulle folk med veldig god kunskap om alt som har med båt og båtliv å gjøre! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Gespen Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Enig i at det blir brukt mye dårlige/ gamle krybber osv, jeg fikk med en alu krybbe til min båt, skal ta ned mast og sikre denne krybben med ekstra støtter på sidene og baug/akter. Har også kjøpt nye strekkfisker og kjetting til krybben det gjorde jeg i vår da jeg tok båten opp , drit nervøs da jeg så båten min på den spinkle krybben som skal være beregnet opp til 35 fot da min er bare 28. Ser enkelte som har både mast og pressening oppe med samme krybber uten andre støtter mens de står oppi båten og spyler, får frysninger på ryggen av og se dette, ellers er mye ut av de hjemmelagde krybber veldig sikre, iallefall dem i stål. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Her er i alle fall en solid krybbe som jeg stod i på Bokn Maritime Senter i fjor. Skikkelig solide krybber, men koster sikkert noe mer enn de billigste..... Produsent: Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 12.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Årsaken til at jeg startet denne strengen, er den litt beklemmende følelsen jeg har hatt når jeg går mellom båtene på et opplagsområde. Spesiellt seilbåter. (Pga høyde og vekt++) Og sett hvor spinkle enkelte av slike støtter er konstruert / satt opp! OG, at dette skjedde i 'båthavna mi'. Uendelig trist, og har stor medfølelse med de pårørende! JA, men jeg betaler en proff for å sikre den biten. Det er nesten latterlig å se alle innlegg om sikkerhet i hue og ræva her på baatplassen angående båt og samtidig se hvordan mange av oss totalt misser ut i 6 mnd+ når båten ligger på land. Dette bare for å spare noen kroner på opplag i ei hjemmesnekra krybbe i en billig båtforening! Gjengangeren her på bp er Billlig, Billig og Billig. Søk og se!Synes ikke 'latterlig' passer i denne sammenhengen.Ja, takk til Bp og OT for MANGE rimelige løsningsforslag på alt mulig rart. Har løst problemer for mange av oss. Å omtale dette som 'billig X 3' synes jeg heller ikke er riktig. Kanskje dette kan være en vekker til mange av oss til å sjekke om båtstøttene er bra nok, riktig sammensatt og riktig for type båt og vekt. Samt at de må være i stand til å støtte båten selv under skikkelig styggvær. OG, at vi viser forsiktighet under opptak / utsetting med kran... Tipper at sikkerhetsforanstaltninger blir strammet inn ytterligere for ettertiden, både i 'havna mi' og i andre havner. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
sap_2000 Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Det er så mange variabler at det er umulig å si hva som kan ha gått galt. Kvalitet på støtter, riktig satt sammen, vekfordeling på kjøl kontra støtter, riktig plasert mot skroget, tyngdepunkt på båten ift anleggspunkt på kjøl, grunnforhold osv osv. En ting er sikkert, og det er at det bare er tragisk. Synes jeg ser mange båter rundt omkring som står dårlig og/ eller har dårlige støtter, så selve temaet er verdt å belyse, men her vet vi vel ikke noe så langt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Marwin Svart 12.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Nei, vi vet ikke alt enda. Men, som sagt, håper jeg at denne hendelsen kan være med på å bedre forholdene. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
nordan family 27 Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Føler med de etterlatte. Så fort kan båtlivet gå fra glede til fortvilelse. Håper færrest mulig får oppleve det Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 13.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2013 Uendelig trist dette. Det er ikke båtlivet verdt. Føler med de etterlatte. Dere som har båten i opplag: ta en tur ned i havna og ta en sikkerhetssjekk rundt båten din. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sydvesten Svart 13.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2013 (redigert) Ulykker med båter som velter i opplag er en årlig hendelse, dog ikke med slik fatal konsekvens som i denne saken.. Nå er det ikke slik at et uhell bare hender, det forårsakes av noe.. og det forårsakes i de aller fleste tilfeller av menneskelig svikt.. Så det er nok viktig at en sørger for godkjent opplagutstyr, og at det er riktig brukt.. Det siste tror jeg nok det syndes mye mot... Krybba som alidal viser til ser bra ut den, og solid.. og virker å være relativt enkel å bruke når den er justert inn mot båten Redigert 13.Oktober.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
VannTro Svart 13.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2013 (redigert) Som noen har vært inne på før så er det vanskeligere å få et stødig opplag på seil enn på motor, men som ansvarlig for opptak i en årrekke i båthavna har jeg irritert meg kraftig over hvor fantastisk dårlig mange er utstyrt. Jeg har også selv hatt forskjellige bukker i løpet av tiden, men endte opp med noen bukker i stål som både er solide, stødige og ikke minst veldig enkle å justere. De koster selvfølgelig noen kroner: http://www.maritim.no/opplag/krybber-og-bukker/motorbat/tyreso-i-bukke-bjelke-stotte-h-60-5000k http://www.maritim.no/opplag/krybber-og-bukker/seilbat/tyreso-krybbe-seil-300-cm Motorbåt Seilbåt Redigert 13.Oktober.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
ashfirelate Svart 13.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2013 Jeg har sett krana stått å vippe mange ganger ved opptak av stor båt og kranføreren sjekker aldri kvaliteten på det han setter i fra seg på. Det opplevde ikke jeg i hvertfall, men det var billig. Kranfører er ikke ansvarlig for hva båteier velger å lagre båten sin på. Kranfører er annsvarlig for løftet og det er det. Om krana står å vipper, kjører kranfører med overlast. Dette er svikt av kranfører. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 13.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2013 Joda du, jeg har vært i opplag på Muusøya noen år. Ta deg en runde til vinteren og sjekk kvaliteten.Jeg har sett krana stått å vippe mange ganger ved opptak av stor båt og kranføreren sjekker aldri kvaliteten på det han setter i fra seg på. Det opplevde ikke jeg i hvertfall, men det var billig. Dette må enten være lastebilkran eller veldig mange år siden. De mobilkranene som brukes i dag har en elektronikk som gjør at kranfører ikke får løftet på den måten du beskriver, da stopper krana automatisk og kranfører får ikke utført løftet. Elektronikken må re-settes og båten settes ned for deretter å flytte kranen slik at den kommer nærmere båten i henhold til vektstangprinsippet. Mange av disse kranene har faktisk et grønt/gult/rødt lys i forkant på toppen av kranhytta slik at også de på utsiden kan se om løftet blir for tungt. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mulligan Svart 13.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2013 Seilbåt Det er den typen jeg har. Tyresøkrybbe. I en høststorm for noen år siden kom det et vindkast som flyttet hele krybba 20 cm. Men båten sto like støtt. Seilbåt med masta oppe, løse støtter og grusunderlag er en livsfarlig kombinasjon Som dessverre denne gangen endte med en dødsulykke. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 13.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2013 Vanntro: den elektronikken kan vel skrus av når alarmen for et enkelt løft har gått; kan kranfører skru av dette og fortsette videre?. Men han har i alle fall fått en advarsel og kan fortsette videre. Der jeg sto før brukte vi mobilkran, og den alarmen gikk tidt og ofte, men kunne skrus av (kranføreren gikk ut av skuret og gjorde noe for å få dette til å stoppe). Men da var han tilgjengjeld meget varsom og forsiktig etterpå, og svært så nøye på å holde meget god avstand. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 13.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2013 Før hadde vi mobilkran og det var ikke moro, den var jo ikke bygget for å kjøre med last, men etter at vi kjøpte truck ble det bra. Finnes det noe regelverk og best practice guides for krybber og seilbåtstøtter? Noen påstår forsikringsselskapene forlanger 6 seilbåtstøtter når man skal ha masta oppe og 8 stykker for båter rundt 36-38 og oppover. En ting skade på båter, det er bare å kjøpe ny, men skade på liv og helse er noe ganske annet. Hadde vært fint å ha en guide eller et regelverk å vise til. det blir bedre og bedre, flere leier eller kjøper gode seilbåtbukker, men fortsatt ser man litt tvilsomme krybber. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
VannTro Svart 13.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2013 Vanntro: den elektronikken kan vel skrus av når alarmen for et enkelt løft har gått; kan kranfører skru av dette og fortsette videre?. Den typen mobilkran jeg referer til har en mulighet til å re-sette systemet om det går i "rødt". Dette er en jobb som gjøres i styrehuset til mobilkranen. Dette kan gjøres for å senke løftet, men man kan ikke slå av systemet. Typen mobilkran jeg sikter til er av typen som må stå stille ved løft, løfter gjerne 70-90 tonn på maks avhengig av motvektene som den har påmontert. Det finnes noen som kan kjøre med last, men de er det ikke så mange av. Et lite eksempel selv om krana er til dels skjult: Her fant jeg faktisk et bilde av samme type kran vi benytter: Denne typen kran benytter vi til løft av båter fra 4,5 tonn og oppover. Det løftes også lettere båter med den, men da er grunnen bredde på båten og at åket(4x5 meter) kan ta bredere båter uten å klemme på skroget, slik man lett gjør med en truck, grunnet at gafflene skjelden er lengre enn at de tar båter opp til 3.2-3.3 meters bredde. Blir båtene bredere er en truc lite egnet(om den ikke er grandois). Vi benytter også en 10 tonn Kaldnes som løfter maks 4.5 tonn og 3.2 breddemeter. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Håp Svart 13.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2013 Så det er nok viktig at en sørger for godkjent opplagutstyr, Finnes det godkjent opplagsutstyr? Og hvem er det i så fall som godkjenner det? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.