ashfirelate Svart 13.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2013 Dette må enten være lastebilkran eller veldig mange år siden. De mobilkranene som brukes i dag har en elektronikk som gjør at kranfører ikke får løftet på den måten du beskriver, da stopper krana automatisk og kranfører får ikke utført løftet. Elektronikken må re-settes og båten settes ned for deretter å flytte kranen slik at den kommer nærmere båten i henhold til vektstangprinsippet. Mange av disse kranene har faktisk et grønt/gult/rødt lys i forkant på toppen av kranhytta slik at også de på utsiden kan se om løftet blir for tungt. Dette stemmer nok ikke. Alle kraner kan overstyres. De fleste kraner kan overstyres bare ved å vri en nøkkel, på andre må man vri en nøkkel og trykke inn en knapp samtidig. Dette for å gjøre det vanskelig å betjene funksjonene på kranen samtidig, men det lar seg gjøre. Elektronikk trenger ikke resettes, så fort man er ferdig med løftet vil momentbryteren avslutte alarmen, nøkkelen vrides tilbake i normalpossisjon, og alt virker likt som før man begynnte å kjøre med overlast. Alle nye kraner har grønnt, gult og rødt lys, men å kjøre med rødt lys er ikke ett problem, selv om det ikke er lov. Grunnen til dette er at det ved service eller rigging av bom, motvekter etc. må man kunne fravike fra kranens godkjente program, man bruker da nøkkelen til å gjøre funkjsoner med kranen som ikke er tillat fra kranprodusent å benytte med løft i kroken. Overlast er ulovlig, men meget utbredt, dette fordi kunden alltid vil bestille så liten kran som mulig (pris) og derfor opereres kranen nesten alltid i grenseland. Den typen mobilkran jeg referer til har en mulighet til å re-sette systemet om det går i "rødt". Dette er en jobb som gjøres i styrehuset til mobilkranen. Dette kan gjøres for å senke løftet, men man kan ikke slå av systemet. Typen mobilkran jeg sikter til er av typen som må stå stille ved løft, løfter gjerne 70-90 tonn på maks avhengig av motvektene som den har påmontert. Det finnes noen som kan kjøre med last, men de er det ikke så mange av. Man trenger ikke å resette systemet om dette går i overlast. Overlast vil medføre at alle funksjoner blokkeres, utenom låring. Dette for sikkertheten. Man kan altså alltid komme ned på krok, for å unngå velt. Dette gjelder alle kraner som brukes i EU da dette er en eu standard. På noen kraner kan man også toppe bommen, dette for å redusere radius, og øke løftekapasitet, nok engang for å ungå velt. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 13.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2013 Var i havna i går formiddag. Tragisk og trist for oss alle. Særlig går tankene til de etterlatte. Denne fatale ulykken skyldes nok hverken kran, kranfører eller krybbe. Menneskelig feil er såvidt vi kan forstå årsaken her. En kraftig påminnelse til oss alle om å sikre, sikre og dobbeltsikre alt vi gjør! Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
VannTro Svart 13.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2013 (redigert) Man trenger ikke å resette systemet om dette går i overlast. Overlast vil medføre at alle funksjoner blokkeres, utenom låring. Dette for sikkertheten. Man kan altså alltid komme ned på krok, for å unngå velt. Dette gjelder alle kraner som brukes i EU da dette er en eu standard. På noen kraner kan man også toppe bommen, dette for å redusere radius, og øke løftekapasitet, nok engang for å ungå velt. Jeg sitter ikke i krana slik som det virker som du gjør, men jeg merker med at med den krana vi leier tar det 2-3 minutter før kranfører kommer i gang igjen etter rødlys. Vanlig kotyme for de som har vært hos oss er at de sitter disse minuttene å "knoter" før de setter båten ned igjen. Deretter blir enten båt(om den ligger på vannet) eller kran flyttet for å kunne gjøre et løft som ikke går i rødt. Nå skal det sies at vi veldig skjelden kommer i en slik situasjon da de aller fleste kjenner vekta på sin båt og at vi forsøker å leggge til rette slik at flytting av kran gjøres færrest mulig ganger. Når man kan løfte kontinuerlig uten å flytte krana blir det god økonomi. Vi har for øvrig noen utfordringer med kran da båtforeningen er omringet av broer.......og motorveibroen går rett over opplagstomta. Redigert 13.Oktober.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
ashfirelate Svart 13.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2013 Jeg sitter ikke i krana slik som det virker som du gjør, men jeg merker med at med den krana vi leier tar det 2-3 minutter før kranfører kommer i gang igjen etter rødlys. Vanlig kotyme for de som har vært hos oss er at de sitter disse minuttene å "knoter" før de setter båten ned igjen. Deretter blir enten båt(om den ligger på vannet) eller kran flyttet for å kunne gjøre et løft som ikke går i rødt. Nå skal det sies at vi veldig skjelden kommer i en slik situasjon da de aller fleste kjenner vekta på sin båt og at vi forsøker å leggge til rette slik at flytting av kran gjøres færrest mulig ganger. Når man kan løfte kontinuerlig uten å flytte krana blir det god økonomi. Vi har for øvrig noen utfordringer med kran da båtforeningen er omringet av broer....... Det kan være flere grunner til det, kranen har forskjellig løftekapasitet etter forskejllige bomseksjoner, forskjellig lengde, eller samme lengde men andre kombinasjoner. Jeg skal ikke beskylde noen for noe, men kan vel si det slik at antall wire skjæringer og antall motvekter ikke registreres av kranen, dette er verdier kranfører plotter inn i systemet. Altså, om jeg ikke greie løftet uten motvekter og med en wireskjæring, kan jeg gå inn i systemet, angi verdier for to wierskjæringer, og fulle motvekter. Jeg kan da utføre løftet med grønnt lys, selv om jeg i realiteten kan velte når som helst.?! Uansett så er det ikke kranføreren som er skyld i denne tragiske hendelsen. Kranfører er ansvarlig for løftet og kun dette. Gjentar JanS / EIR; påminnelse til oss alle om å sikre, sikre og dobbeltsikre alt vi gjør! Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Ulykken i Børsa Båtklubb var rett og slett tragisk. Den har satt dype spor i mange og det var en sterk opplevelse å være med på minnestunden dagen etter ulykken. Tror det var omkring 60-70 fremmøtte. Ulykken blir kanskje bittelitt mindre meningsløs om vi kan lære noe av den. Jeg har nå pratet med en del folk i klubben som var tilstede mens båten veltet, og alle har pekt på menneskelig svikt som årsaken. Båten var en Sun Fast 37 med dyp kjøl og den sto allerede plassert i en god 4-beins krybbe fra OPI da den forulykkede visstnok skulle gjøre en liten justering på aktre støttebein på babord side. Krana var i gang med et annet løft så stroppene var fjernet. Han hadde løsnet og fjernet bolten som holder det tverrgående krysstaget til støttebeinet for å få vinkelen på støttebeina lik på begge sider. Det var da båten vred seg og falt over mannen. Han ble klemt mellom skutesiden og badeplattformen på en båt som sto med akterenden mot babord side på ulykkesbåten. Et par stykker av de jeg snakket med mente at den forulykkde hadde forsøkt å holde i mot med hendene da han merket at båten begynte å vri seg. Det sier seg selv at man ikke har særlig sjanser mot 7 tonn båt. Det er ingenting som tyder på at selve krybben sviktet. Hva kan man så lære av dette? De fleste jeg snakket med mente at svikten i dette tilfellet var en slags "kortslutning" der vedkommende ikke tenkte på konsekvensen av at han fjernet bolten til krysstaget. For å unngå at slike ulykker skjer igjen, bør man unngå å gjøre endringer på oppsettet av krybba etter at stroppene fra krana er fjernet. Hvis det likevel skulle være nødvendig, bør man i så fall sørge for å være flere om oppgaven slik at man får planlagt og sikret arbeidet tilstrekkelig. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Veldig fint at du oppdaterte denne tråden. Og sikkert et nyttig råd for noen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 (redigert) Tragisk ulykke. som faller inn i rekken av ,, jeg skulle bare......... Er det ikke snart på tide å ta av (legge ned) masta på seilbåter før opptak så hadde odsen blitt bedre................. Noen havner har den reglen. Redigert 11.November.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Tragisk ulykke. som faller inn i rekken av ,, jeg skulle bare......... Er det ikke snart på tide å ta av (legge ned) masta på seilbåter før opptak så hadde odsen blitt bedre................. Noen havner har den reglen. Er ikke uenig i prinsippet om at masta bør ned men det hadde vel neppe hjulpet i dette tilfellet. Løsner/fjerner man en støtte uten å støtte opp ekstra så kan det gå galt mast eller ei. Har forresten forsikring fra IF på seilbåten, de krever masta av ved opplag på land. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Hei Tragiskt med den ulykken, uansett årsak. Jeg kjøpte i år to nye bukker til å ha under min båt. Etter en ukes tid så jeg at den ene bukken ( fremme på stb side) var sprukket mer eller mindre i to biter på den 2x4" som båten hviler på. Utfallet hadde ikke vært bra om jeg bare hadde hatt en bukk på hver side. Vil oppfordre dere andre båteiere til å ta en ekstra inspeksjon av opplagringsutstyret deres bare sånn for sikkerhets skyld! larss Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 (redigert) Er det en som på bildet under? Etter å sett på diverse båter i opplag ser jeg mange som legger en planke mellom platen og båten. Men mange legger ikke planken langs med stålbjelken under platen, men på tvers. Siden platene ofte er av laminat skal det ikke mange årene til før platen har lett for å sprekke, og bukken mister grepet. Om spennet på planken er feil vil planken og platen også sprekke veldig lett, siden all kraften blir sentrert på midten. Redigert 11.November.2013 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Marwin Svart 11.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 ....Hva kan man så lære av dette? De fleste jeg snakket med mente at svikten i dette tilfellet var en slags "kortslutning" der vedkommende ikke tenkte på konsekvensen av at han fjernet bolten til krysstaget. For å unngå at slike ulykker skjer igjen, bør man unngå å gjøre endringer på oppsettet av krybba etter at stroppene fra krana er fjernet. Hvis det likevel skulle være nødvendig, bør man i så fall sørge for å være flere om oppgaven slik at man får planlagt og sikret arbeidet tilstrekkelig. Kjente forløpet da jeg startet strengen, men unnlot å nevne enkelthetene i all sin forferdelighet. Vil rette litt på kopierte utsagn: "For å unngå at slike ulykker skjer igjen, bør man unngå å gjøre endringer på oppsettet av krybba etter at stroppene fra krana er fjernet" til: "For å unngå at slike ulykker skjer igjen, skal man aldri gjøre endringer på oppsettet av krybba etter at stroppene fra krana er fjernet" Og: "Hvis det likevel skulle være nødvendig, skal man i så fall sørge for å være flere om oppgaven slik at man får planlagt og sikret arbeidet tilstrekkelig." Slike stunt ER risikabelt. Med en kryppe som den omtalt i innlegg #11, ville en slik ulykke kanskje vært unngått. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
tor_ef Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Enig med deg Marwin. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.