Teerex Svart 15.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2013 En god ide må det da være å innføre en miljøkvote. For hver flytur (ferie o.l.) blir det beregnet en poengsum ut i fra distanse. Kommer man over en viss poengsum blir det en fet ekstraskatt for miljøverstinger. Personer som ikke oppnår noen poeng (undertegnede har f.eks. flydd 1 gang til syden de siste 35 år) får isteden en avgiftslettelse ved kjøp av ymse produkter som det ellers er avgifter på. Bl.a. hk-avgiften. Dette høres ut som en enkel og ubyråkratisk måte å gjøre slike miljøgreier mere rettferdige på Skal sende forslaget til finansminister Siv Jensen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tobixen Svart 15.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2013 ja forsåvidt. i et miljøvennlig perspektiv bør jo dessuten avgiften fjernes. Nei? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Teerex Svart 15.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2013 Jo, for da vil utskiftningstakten til nyere og mere miljøvennlige motorer øke. Gamle 2-takts påhengsmotorer, bensinslukende V8'ere og rykende gamle dieselmotorer kan lettere byttes ut med motorer som tilfredstiller dagens krav til forbruk, utslipp og støy. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sydvesten Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 Jo, for da vil utskiftningstakten til nyere og mere miljøvennlige motorer øke. Gamle 2-takts påhengsmotorer, bensinslukende V8'ere og rykende gamle dieselmotorer kan lettere byttes ut med motorer som tilfredstiller dagens krav til forbruk, utslipp og støy. Denne argumentasjon kan også benyttes for biler, motorsykler, vannscootere osv.. Siden alle nye dingser med forbrenningsmotor er bedre med tanke på utslipp og støy enn gamle. Dermed burde også avgifter på biler, mc og vannscootere fjernes.. Strengt tatt så vil det monne mer om dette først innføres der effekten er størst.. som i bilparken.. Så kunne en også legge ned forbud mot store dingser utstyrt med alt for store motorer. Dette vil også medføre redusert forbruk, støy og utslipp .. Men et godt miljøtiltak vil være å fjerne engangsavgiften på nye biler med effektive motorer og lave utslipp.. Vil tro at de nye kostene som i dag inntar de styrende posisjoner i samfunnet vil redusere disse avgiftene kraftig... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Teerex Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 (redigert) Ja bilavgiftene er jo naturligvis i en klasse for seg. Løsningen for noen er jo å bestille seg en Tesla S eller X... MC og vannscootere blir litt søkt.. disse er stort sett ganske nye og de forbruker iallefall marginalt med drivstoff sett i forhold til bil og lystbåtflåten totalt sett. Men en særavgift fra 1978 hvis eneste hensikt var å bringe mere penger i statskassa.. det blir jo noe annet. Vekk med den. Det er jo allerede moms på motorene, og havet er relativt gratis for staten. Redigert 16.Oktober.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tobixen Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 Jo, for da vil utskiftningstakten til nyere og mere miljøvennlige motorer øke. Denne argumentasjon kan også benyttes for biler, motorsykler, vannscootere osv.. Siden alle nye dingser med forbrenningsmotor er bedre med tanke på utslipp og støy enn gamle. Dermed burde også avgifter på biler, mc og vannscootere fjernes.. Jeg tror den største effekten av en avgiftsreduksjon vil være flere motorer og sterkere motorer, ikke først og fremst utskiftning av eksisterende motorer. For bilparken er PKK (aka "EU-kontroll"), årsavgift og vrakpanten de viktigste virkemidlene for å få kassert gamle biler. Ser man ting i et globalt perspektiv, må man også ta hensyn til at produksjon av motorer og nye båter er alt annet enn "miljønøytralt". Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sydvesten Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 (redigert) Er båten laget av tre og drives frem med årer eller seil, så er de nok ganske så energinøytral sammenlignet med glassfiber og store motorer.. .Så skal en snakke miljø, så kommer en nok ikke utenom dette.. Utover dette så er miljøaspektet ved ved å fjerne hk avgiften som å pisse i havet.. Det betyr null og niks i store bildet Redigert 16.Oktober.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Teerex Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 (redigert) Nei i det store bildet betyr det null og niks både i den ene og andre sammenheng, men for den jevne båteier med den jevne inntekt så betyr det straks litt mere. I god borgerlig ånd bør derfor avgiften fjernes, evt. i det minste graderes og ikke gjelde fra første hestekraft i alle fall. At det f.eks. skal være særavgift på en liten 8-hester utover MVA er jo relativt latterlig. Vil foreslå avgiftsgrense på f.eks. 200 hk slik at den jevne båteier med jevn inntekt ikke blir så mye rammet av den, men derimot de som har midler til litt større farkost/motorisering enn de egentlig strengt tatt trenger for å komme seg rundt på bøljan blå. Redigert 16.Oktober.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mulligan Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 At det f.eks. skal være særavgift på en liten 8-hester utover MVA er jo relativt latterlig. Derfor er det heller ikke andre avgifter på den enn MVA. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 (redigert) Nei det har du jo faktisk rett i. Jeg mente nok egentlig 9,8 hk Takk for rettelsen. Det er avgift på alle båtmotorer med 9 hestekrefter eller mer, som blir innført til eller produsert i Norge. Det er også båtmotoravgift på: innmonterte motorer i båt, industrimotorer eller andre motorer egnet for ombygging til bruk i båt (marinisering) motorblokker til båtmotorer (nei du får ikke byttet ut din gamle defekte motorblokk uten å betale ny avgift !) båtmotorer som ikke skal bli brukt i båt ??? Redigert 16.Oktober.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mariell Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 Nå er det hk avgift fra 10hk og oppover teerex. Derfor disse 9.9 og 9.8 hk variantene i anderledes landet Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
paxo Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 Skrev denne kommentaren i "Dine Penger", men den kan vel passe her også: Det fine med hestekraftavgiften er jo at gamle motorer stadig blir overhalt og lever et nærmest evig liv.Riktignok bruker de mye drivstoff og røyklegger båthavnene ved kaldstart, men det oppveies jo av at en 40-50 biler (pr. båt) kjører med katalysator og miljøvennlige motorer. Det kunne vært interessant å se en oversikt over hvor mange av dagens fritidsbåter som fremdeles har motorer fra 70- og 80-tallet. Bytte til ny motor er, med dagens avgifter, ofte dyrere enn båten er verdt. Hestekraftavgiften er forresten på kr198,13. (Momsen må jo betales av de fleste) Dvs. for en vanlig 150hk blir det nesten 30 tusen! Hvis den blir importert som bilmotor, er det ikke hestekraftavg. i det hele tatt. Fint å vite om motoren på bilen skulle skjære seg. Trasig hvis båtmotoren gjør det samme.Åh, ja.... Den kan jo bygges opp igjen... unntatt de nye miljøvennlige motorene som ikke har løse sylinderforinger.. P.S. Er ikke sikker på det der med foringer, men jeg har fått med meg at noen nyere, populære motorer ikke kan totaloverhales slik som man gjorde før. Ref. Båtplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 (redigert) Nå er det hk avgift fra 10hk og oppover teerex. Derfor disse 9.9 og 9.8 hk variantene i anderledes landet Det er nok fra avgift fra 9 hk og oppover. 9,8 og 9,9 hk har vel med 10 hk-grensen for barn under 16 år. Redigert 16.Oktober.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sydvesten Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 (redigert) Nå er jo disse krabatene kommet i posisjon, så da er det vel bare å vente til denne hk avgiften er fjernet.. Den er nok fjernet fra 1. januar 2015.. da har de rimelig tid til å utarbeide forslaget og implementere det i statbudsjettet for 2015.. Tviler på de rekker det for 2014 Redigert 16.Oktober.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.