Terje_F Startet 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 12.Oktober.2013 Har "ny" båt for året, Scand Atlantic 3500, 1999 modell. Hylsa eller pakkboksen (er ikke helt inne i terminologien) er oljesmurt. Det er en liten oljebeholder med slange som går ned på hylsa/pakkboksen. Etter å ha ligget på land noen uker ser jeg at det har dryppet olje utvendig og ned på flyndra. Har bare erfaring med vannsmurt volvo-hylse. Den skulle bare luftes på våren og så var det tut og kjør. Spørsmålet er: er det normalt med litt oljelekkasje når det ikke står vann og trykker fra utsiden? Er det noe jeg skulle ha gjort (stengt/tømt for olje e.l.)? Eller må jeg bytte lager/pakninger? Takknemlig for alle tips? Er det en lufterutine her som skal utføres til våren? Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Du sier slangen går ned til hylsa. Da har du vel gravitasjonstank der det statiske trykket på oljen (høydeforskjell oljenivå-hylse/vannlinje-hylse) også på en måte tetter. Det er ikke unormalt at det kan komme litt olje i så fall. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 (redigert) Slike oljesmurte pakkbokser skal jo være helt tette. Har hatt min nå i tre sesonger, og det har ikke minket en millimeter med olje. Nå har jeg en noe "forenklet utgave" uten olje-beholder, men kun en halv meter slange med fall som det står olje i, så jeg kan jo greit følge med på eventuellt forbruk. Ellers vil man jo se om det lekker olje inn i båten , eller at olja blir grå og dermed lekkasje på sjøvannsiden.Slitte simringer er jo et tegn på lekkasjer. Veldig nøye med lufting etter sjøsetting på våren , ellers får man fort varmgang i pakkboksen som skader simringene Redigert 12.Oktober.2013 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 12.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Har ikke sett noe olje i båten. Og olja i beholderen vil vel ikke bli grå siden olja ikke sirkulerer. Hva bør jeg gjøre? Kontakte verksted? Skal dette systemet luftes på noen måte ved sjøsetting? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Kan tyde på at den bakre simmerringen er slitt. Oljen ligger mellom fremre og bakre ring og tanken skal ligge i -eller høyere enn vannlinjen. Simmerringene kan ofte byttes selv om du løsner akselen fra klemflensen og trekker den litt tilbake slik at boksen/ hylsa kan tas ut. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Terje_F Svart 12.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Takk sap. Da blir det å sjekke med fagfolk. Har fulgt trådene dine og du virker å ha greie på det du skriver. Skal dette systemet luftes eller gjøres noe annet før sjøsetting? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Meg bekjent trengs det ikke å luftes noe. Om det er den boksen/ hylsa jeg tror, så er det egentlig bare en bronsehylse med simmerringer i frem og bakkant med olje mellom. Er det en gummibelg bak med slangeklemmer som tetter mellom pakkboks og skrog/ hylserør? Var det noen av disse som hadde 2 stk bakre ringer montert mot hverandre tro? Hsker ikke helt. Om du først får ut boksen, så er det ikke noen stor sak og bytte simmerringene. Gikk på en sjappe som solgte o-ringer og s-ringer bl.a og fikk tak i nye på mål. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
LM 605 Svart 13.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2013 Vil absolutt anbefale å lufte hylsa mot pakkboksen etter sjøsetting, så man unngår varmgang med fare for ødelagte simringer.Da unngår man at ikke det blir stående luft helt inne mot pakkboksen slik at sjøvannet ikke trenger helt inn. Det er jo vannet som kjøler ned pakkboksen. Blir jo pressisert veldig nøye i fra produsent/forhandlere av slike, bl. a. Sleipner. Hvis det er en Sleipner pakkboks (m/oljetank) trådstarter har, så har jo den en egen lufteskrue på toppen, ellers må man løsne litt på slangeklemmene som sitter mellom hylserøret og pakkboksen så man får ut lufta til sjøvannet pipler inn. Dette er gjort på to minutter. Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 13.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2013 Takk for info. Skal sjekke dette til våren Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 13.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2013 (redigert) På båten vår er det Sleipner oljefylt pakkboks: http://sleipner.no/kategori/1731/oljesmurt-sleipner/ På bildet i linken ser du lufteskruen (unbrako) på toppen. Pakkboksen i båten vår rundet 13 sesonger nå i år, og jeg har aldri sett noen oljelekkasje fra fra bakkant av hylsa. NB! Hvis du skal bytte simmerringene, så vær obs på at du kjøper ringer med rustfrie fjærer! Redigert 13.Oktober.2013 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 13.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Hei, løfter denne tråden nå som jeg har forsøkt å lese meg opp på temaet. Innser at jeg ikke har luftet hylsa etter at jeg hadde båten på land rett etter kjøpet i fjor vår. Kan være at dette har ødelagt simmeringene i pakkboksen. Noen tekniske spørsmål til innretningen: Står det olje bare i selve pakkboksen og gummiflensen inn mot hylserøret eller står det olje fra pakkboks og i hele hylserøret tilbake til stevnbeslaget? Litt avhengig av svaret over, hva er det som smører mellom propellaksel og hylserøret (inni hylserør)? Oljen? Dersom det ikke er for å tilføre olje til hylserøret, hvilken funksjon har da pakkboksen? Er det for å stoppe vann fra hylserøret? På en nettbutikk-side fant jeg at "...hylserøret har til oppgave å holde vannet ute. Hylserøret går gjennom båtens kjølsvin, og er skrudd sammen med stevnlageret..." mens på i en annen artikkel på nettet står det at "...i stevnlageret finnes nemlig to små ører som fører vann inn i hylserøret og frem til pakkboksen. Dette vannet skal frem til pakkboksen og er en del av kjølingen av hylserør og aksling. Blant annet blir gummihylselageret i stevlageret smurt av vann...". Hva er korrekt? Betyr det at min oljelekkasje ut av stevnbeslaget utvendig på båten skyldes en defekt pakning/lager i selve stevnbeslaget...? Håper det er noen som kan bære over og være litt pedagogiske med meg. Jeg har som sagt oljelekkasje ut av stevnbeslag og ingenting inni båten. Krysse alle fingre og tær for at det er pakkboks som skal byttes og ikke lagre eller simmeringer i selve stevnbeslaget/hylserør. Det høres uoverkommelig ut å demontere, men er kanskje ikke det for noen som kan det...? Hilsen en som sover litt dårlig og er litt engstelig for at båtsesongen starter sent i år... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Oljen skal kun stå i selve pakkboksen, ikke i hylserør og gummislangen. Hylserøret skal kun inneholde vann, dette både kjøler og smører cutlesslageret i stevnbeslaget. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 (redigert) Eneste knot med bytte av simmeringer er at roret/ propellen kanskje må demonteres for og få akselen langt nok ut til at man får av klemflensen Redigert 13.Februar.2014 av hanto1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 13.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Takk for svar Index. Da har jeg umiddelbart et oppfølgingsspørsmål: Dersom det står vann i hylserøret og olje bare står i pakkboksen og gummiringen på pakkboksen går inn på hylserøret/innerflensen; hvordan i all verden kan det da dryppe olje ut av stevnbeslaget (oljen følger aksel og drypper ned på "flyndra" som holder roret) på UTSIDEN av båten? Er det rett og slett slik at nå som båten står på land så er hylserøret tomt for vann, bakre simmering i pakkboksen slipper olje ut av pakkboks og inn i hylsrøret og dette kommer naturlig nok ut ved stevnbeslaget??? Traff jeg blink der ? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Blink! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Bullseye! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Terje_F Svart 13.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Fantastisk! Fikk nesten lyst til å forsøke å fikse det selv, så mye steg selvtilliten nå... Takk for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 16.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 Vil det lekke, når båten kommer på sjøen? Tviler på det, i tilfellet er det meget liten lekkasje. Jeg ville forsøkt en sesong uten å gjøre noe. Jeg har samme løsning og etterfyller med to-tre spiseskjeer med olje i sesongen. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Terje_F Svart 16.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 Interessant innspill Arkmarin. Kan du se oljelekkasjen / oljedrypp utvendig når båten står på land? Jeg er heller ikke veldig redd for selve lekkasjen. Mer for at aksel skal ta skade. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 Jeg har ikke sjekket, men jeg tror ikke det. Hvordan er båten oppstøttet? Om den er galt oppstøttet vil skroget ha en litt annen fasong enn om den ligger på vannet. Kan det i tilfellet medføre at akslingen presser litt på en side av simmerringen? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Nemo Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 Det enkleste er å skifte simmeringen nå når båten står på land. Det er vanlig at den bakre simmerringen lekker først, ofte på grunn av at fjæren ikke er rustfri. Du får kjøpt simmerringer mer rustfri fjær. Skift begge nå, det er ikke lurt å vente med jobben Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 ................ Jeg er heller ikke veldig redd for selve lekkasjen. Mer for at aksel skal ta skade. Den typen tetning skal være potte tett. Om den lekker er en simring mest sansynlig ødelagt. Det som videre kan skje er at fjæra kommer i kontakt med akselen og lager spor.....og da kan det bli dyrt. Mitt råd er å bytte simringer og ikke gamble. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 Om du skulle ha fått slitespor i akselen er det bare og flytte den en cm eller to frem eller tilbake, man har som regel litt slingringsmonn mellom propell & cutlesslager. Slike lekkasjer går seg ikke til, men det kan gå flere år før lekkasjen blir prekær og noe må gjøres. Siden båter er på land hadde jeg tatt jobben i vår. Med litt varme slipper propellen som regel greit. Resten er grei skuring. Kontroller samtidig opprettingen av motoren og cutlesslageret for slark. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 og husk endelig og sette simmeringene riktig veg!! Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 17.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 Båten står på henger, hviler på 2 punkter på kjølen. Blir nok å skifte ja. Takk for alle innspill Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.