Jump to content

Drypper olje fra propellaksel / hylse. Normalt?

Terje_F

Recommended Posts

Har "ny" båt for året, Scand Atlantic 3500, 1999 modell.

Hylsa eller pakkboksen (er ikke helt inne i terminologien) er oljesmurt. Det er en liten oljebeholder med slange som går ned på hylsa/pakkboksen. Etter å ha ligget på land noen uker ser jeg at det har dryppet olje utvendig og ned på flyndra. Har bare erfaring med vannsmurt volvo-hylse. Den skulle bare luftes på våren og så var det tut og kjør.

Spørsmålet er: er det normalt med litt oljelekkasje når det ikke står vann og trykker fra utsiden?

Er det noe jeg skulle ha gjort (stengt/tømt for olje e.l.)?

Eller må jeg bytte lager/pakninger?

Takknemlig for alle tips?

Er det en lufterutine her som skal utføres til våren?

Slike oljesmurte pakkbokser skal jo være helt tette. Har hatt min nå i tre sesonger, og det har ikke minket en millimeter med olje. Nå har jeg en noe "forenklet utgave" uten olje-beholder, men kun en halv meter slange med fall som det står olje i, så jeg kan jo greit følge med på eventuellt forbruk. Ellers vil man jo se om det lekker olje inn i båten , eller at olja blir grå og dermed lekkasje på sjøvannsiden.Slitte simringer er jo et tegn på lekkasjer. Veldig nøye med lufting etter sjøsetting på våren , ellers får man fort varmgang i pakkboksen som skader simringene

Redigert av LM 605 (see edit history)

Meg bekjent trengs det ikke å luftes noe.

Om det er den boksen/ hylsa jeg tror, så er det egentlig bare en bronsehylse med simmerringer i frem og bakkant med olje mellom.

Er det en gummibelg bak med slangeklemmer som tetter mellom pakkboks og skrog/ hylserør?

Var det noen av disse som hadde 2 stk bakre ringer montert mot hverandre tro? Hsker ikke helt.

Om du først får ut boksen, så er det ikke noen stor sak og bytte simmerringene.

Gikk på en sjappe som solgte o-ringer og s-ringer bl.a og fikk tak i nye på mål.

Mvh. SAP

Vil absolutt anbefale å lufte hylsa mot pakkboksen etter sjøsetting, så man unngår varmgang med fare for ødelagte simringer.Da unngår man at ikke det blir stående luft helt inne mot pakkboksen slik at sjøvannet ikke trenger helt inn. Det er jo vannet som kjøler ned pakkboksen. Blir jo pressisert veldig nøye i fra produsent/forhandlere av slike, bl. a. Sleipner. Hvis det er en Sleipner pakkboks (m/oljetank) trådstarter har, så har jo den en egen lufteskrue på toppen, ellers må man løsne litt på slangeklemmene som sitter mellom hylserøret og pakkboksen så man får ut lufta til sjøvannet pipler inn. Dette er gjort på to minutter.

På båten vår er det Sleipner oljefylt pakkboks: http://sleipner.no/kategori/1731/oljesmurt-sleipner/

På bildet i linken ser du lufteskruen (unbrako) på toppen.

Pakkboksen i båten vår rundet 13 sesonger nå i år, og jeg har aldri sett noen oljelekkasje fra fra bakkant av hylsa.

NB! Hvis du skal bytte simmerringene, så vær obs på at du kjøper ringer med rustfrie fjærer!

Redigert av Arvid_A (see edit history)
  • 4 måneder senere...

Hei, løfter denne tråden nå som jeg har forsøkt å lese meg opp på temaet.

Innser at jeg ikke har luftet hylsa etter at jeg hadde båten på land rett etter kjøpet i fjor vår. Kan være at dette har ødelagt simmeringene i pakkboksen.

Noen tekniske spørsmål til innretningen:

• Står det olje bare i selve pakkboksen og gummiflensen inn mot hylserøret eller står det olje fra pakkboks og i hele hylserøret tilbake til stevnbeslaget?
  • Litt avhengig av svaret over, hva er det som smører mellom propellaksel og hylserøret (inni hylserør)? Oljen?
  • Dersom det ikke er for å tilføre olje til hylserøret, hvilken funksjon har da pakkboksen? Er det for å stoppe vann fra hylserøret?

På en nettbutikk-side fant jeg at "...hylserøret har til oppgave å holde vannet ute. Hylserøret går gjennom båtens kjølsvin, og er skrudd sammen med stevnlageret..." mens på i en annen artikkel på nettet står det at "...i stevnlageret finnes nemlig to små ører som fører vann inn i hylserøret og frem til pakkboksen. Dette vannet skal frem til pakkboksen og er en del av kjølingen av hylserør og aksling. Blant annet blir gummihylselageret i stevlageret smurt av vann...". Hva er korrekt?

Betyr det at min oljelekkasje ut av stevnbeslaget utvendig på båten skyldes en defekt pakning/lager i selve stevnbeslaget...?

Håper det er noen som kan bære over og være litt pedagogiske med meg.

Jeg har som sagt oljelekkasje ut av stevnbeslag og ingenting inni båten.

Krysse alle fingre og tær for at det er pakkboks som skal byttes og ikke lagre eller simmeringer i selve stevnbeslaget/hylserør. Det høres uoverkommelig ut å demontere, men er kanskje ikke det for noen som kan det...?

Hilsen en som sover litt dårlig og er litt engstelig for at båtsesongen starter sent i år...

Takk for svar Index.

Da har jeg umiddelbart et oppfølgingsspørsmål:

Dersom det står vann i hylserøret og olje bare står i pakkboksen og gummiringen på pakkboksen går inn på hylserøret/innerflensen; hvordan i all verden kan det da dryppe olje ut av stevnbeslaget (oljen følger aksel og drypper ned på "flyndra" som holder roret) på UTSIDEN av båten?

Er det rett og slett slik at nå som båten står på land så er hylserøret tomt for vann, bakre simmering i pakkboksen slipper olje ut av pakkboks og inn i hylsrøret og dette kommer naturlig nok ut ved stevnbeslaget???

Traff jeg blink der ? :pray:

Om du skulle ha fått slitespor i akselen er det bare og flytte den en cm eller to frem eller tilbake, man har som regel litt slingringsmonn mellom propell & cutlesslager.

Slike lekkasjer går seg ikke til, men det kan gå flere år før lekkasjen blir prekær og noe må gjøres.

Siden båter er på land hadde jeg tatt jobben i vår. Med litt varme slipper propellen som regel greit. Resten er grei skuring. Kontroller samtidig opprettingen av motoren og cutlesslageret for slark.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...