Jump to content

Fart på båt: Nå er det nesten helt lovløse tilstander på sjøen!

roeren

Recommended Posts

I Søgne er det generelt 5knop 50 meter fra nærmeste holme eller skjær i sommersesongen.

Det er i tillegg endel områder der det er 5 knop hele året.

Det føles urimelig at man ikke kan kjøre fortere enn 9 km/t når man er alene ved de ytterste skjærene på sommeren eller på vei inn mot havn en vinterdag når det ikke er annen trafikk.

Laveste fartsgrense man opererer med i uoversiktlige boligfelt med lekende barn er tross alt 30 km/t.

Jeg tror at en økning av grensen til 10 knop ville gjort at den ble oppfattet som fornuftsbasert og i mye større grad overholdt.

I Søgne brytes grensen av kajakkpadlere, seilbrett, jeg som seiler Colin Archer med revede seil, Uglen, kommunale båter, politiet på vanlig tur ( har målt med radaren), fastboende i skjærgården, turister og en rekke skip som må gå fortere for å klare å styre inn til kai i litt vind.

Det sier i mitt hode at 5 knop er feil grense ettersom jeg ikke klarer å se noen sikkerhetsrisiko med 10 knop

Jeg tror også en økning er på sin plass, siden en båts kurs er forutsigbar selv om den kjører 10 knop. Det er forutsigbarheten som er det viktigste her; dette med bølger rammes av andre bestemmelser (vise hensyn, ikke være til ulempe for andre). Dette handler om rettsfølelsen.

hanto1 skrev:

"mitt inntrykk erat det er mest småbåter, rib & skjærgårdsjeeper som kjører for fort i 5 kn sonene. På den andre siden lager de ikke sjø og det er få båter ute nå. Ser ikke helt problemet. Ville mye heller ha rodd rundt nå kontra i fellesferien.

Vil påstå det er færre drittsekker på sjøen vinterstid."

Problemet er uforutsigbarheten. Selv om det er færre båter ute nå, er det like skummelt å komme padlende eller roende, og så møte en båt i 20-30 knop. Det er altså ikke dette med sjøgangen som er hovedproblemet - selv om også det er en greie. Noen slår da også ned farten når de passerer kajaker eller robåter, av og til faktisk overflødig, men hyggelig, likevel!

Joda, det er faktisk mange som legger padling og roing til høsten, for å unngå fartsgalskapen om sommeren. Men det er da vederstyggelig at noens bruk skal være et hinder for andres?

Hva er problemet ? Disse fartbøllene ser jeg bare omtalt på nettet og aldri på fjorden hverken sommer eller vinter ?

Fjorden brukes til transportformål av folk som skal fra a til b på en rask og grei måte ja og ikke bare til dorking eller soling på dekk.

Dog er det ekkelt når man ser baugen på større bobåter midt på fjorden som kommer i lav eler middels fart tilsynelatende uten fører fordi fører er under dekk for å fikse noe. En selvfølge at motorbåtførere ikke bare er synlig på førerplass, men at de også tydelig signaliserer at de har sett robåt/kajakk ved å svinge markert med en så tydelig unnamanøver at padlere vet at de er obsertvert.

Hr. Oslofjord, vi ferdes kanskje ikke så samme fjord siden vi er så langt sør at Oslo ikke eier fjorden, Unntatt hver dag på sommerstid. Da kommer det folk med baugen i været i 20-40nm/t som neppe kan se robåter eller kajakker rett forut. Dessuten kommer det endel raskere fartøy som nok ser, men som ikke tar høyde for at bølger og løsgods i vannet kvikt kan hive dem 10-20 grader ut av kurs.

Inkompetente førere i trange farvann er dessverre et problem , særlig i juli og tidlig i august.

p.

"Hva er problemet ? Disse fartbøllene ser jeg bare omtalt på nettet og aldri på fjorden hverken sommer eller vinter ?"

Utrolig! Men det er kanskje bare her på Agder det er mye villmannskjøring, året rundt!

"Fjorden brukes til transportformål av folk som skal fra a til b på en rask og grei måte ja og ikke bare til dorking eller soling på dekk."

Men deres "behov" for rask forflytning er ikke viktigere enn en rolig tur på fjorden når vinden er så svak at den ikke lager bølger.

"....men at de også tydelig signaliserer at de har sett robåt/kajakk ved å svinge markert med en så tydelig unnamanøver at padlere vet at de er obsertvert."

Ja, dette står i sjøveisreglene, og gjør med ett kursen og hensikten til en båt forutsigbar - som er avgjørende for en langsom båt i nærheten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...