Jump to content

Scand 26 HC Hvordan bli kvitt mugglukt i skrog

Kenryd

Recommended Posts

Klorin og zalo vann ble brukt hos meg etter at alt av skrogtrekk var revet av. Deretter fikk avfukteren jobben med å tørke ut alt vannet. Regner med det er umalte overflater, rett på glassfiber du snakker om?

Deretter isolerte jeg skroget med maritim sin 10 mm skrogisolasjon, som nå er på tilbud.

Skrogtrekk har jeg ikke somla meg til å montere, siden jeg jobber litt ned å få tak i en annen type plater enn finer, for å kle med trekk. Platene heter forøvrig Artboard, som brukes på en del nye båter. Lav vekt, trekker ikke vann og brenner ikke.

Bare ikke bruk blanding av klorin og salmiakk. Det blir farlig gass.

Redigert av Eureka (see edit history)

Eureka? Så du brukte Klorin og Zalo ja. Lukten er helt borte da? Har vært lekkasje fra begge sidevindu i kabin, et vindu i front og noe i tak. Lukter skikkelig. Var helt svart da jeg dro av trekket.

Børstet vekk det svarte forsiktig med en stålbørste. Er rett på glassfiber nå som du sier ja. Er noen som også anbefaler bruk av eddik. Skal visst være bra mot det meste, men er usikker...

Helst vil jeg gjerne bruke top coat for å være HELT sikker, men blir jo noe mer kostbart. Også usikker på hvordan det da er å feste trekket på igjen....Vil bare være sikker på at det forsvinner for godt, nå som jeg kommer til å legge en del penger i båten for å få den fin igjen.

Til deg Scand26 så kan du godt få bilder hvis du ønsker det. Har tatt noen som en huskeliste når jeg skal sette sammen dette puslespillet igjen :smiley:

Du nevner ozonator, vet ikke hva det er igrunn. Er det noe alla det vi bruker i bilene. Rens av klima osv.....? Fjerner det også alternativt lukt som sitter i skroget/plasten?

.. fjerner all lukt :-)

Fungerer Airsponge bra? Prøvd selv? Har brukt Biltemas variant der jeg ikke har kommet til å vaske skikkelig. Fungerer forsåvidt greit, men har en litt karakteristisk lukt.

Jeg vasker godt med sterkt avfettende såpevann, så desinfiserer jeg med klor og vasker til slutt over med grønnsåpevann uten å skylle av grønnsåpa etterpå. Har hørt at grånnsåpa legger igjen et tynt lag med såpe/voks som beskytter mot at det kommer ny lukt så fort.

Borret også opp bedre lufting her og der for å kunne tørke ut skikkelig med avfukteren. Lav luftfuktighet og sirkulasjon virker dempende på dannelse av lukt :smiley:

Kloret vil også ta bort den verste fargen av sopp og mugg, erfaringsmessig. Glassfiberen blir litt lysere... Du kan med fordel bruke en støvmaske når du jobber med slikt, mugg og sopp, da det ikke er særlig helsefremmende.

Lukt sitter nok i treverk mm også, så det vasker du også, gjerne med grønnsåpevann. Maler du overflatene, glassfiber, etterpå så er det bra. Men se nå til at alt er tørt først. Det blir fort kondens på skrogsidene på denne tiden av året. Når du jobber, svetter, og puset om bord, så blir det fort fuktig, samtidig som at det sikkert er kaldere utenfor båten enn inni. -oppskriften på kondens.

Skrogtrekk fester seg bra til nymalte overflater, så vidt jeg vet. Garantert bedre enn umalt glassfiber.

En ting er å bruke medium som kamuflerer lukt, det viktigste er å fjerne mest mulig av kilden til lukt. Jeg kan ikke garantere at all lukt forsvinner med klor og zalo, det er det bare grundig arbeid som kan gjøre. Alt vil hjelpe.

Biltema sin boks med luktfjernende medium lukter lavendel, helt svak og ok lukt. Har to slike i båten nå, i påvente av ny vaskesjau. En nede i kjølen og en inne i et stort stuverom. ( hadde en overfylling med diesel, og det rant ut luftinga, som ledet inn i cockpitbenken...

Driver nettopp på selv i min båt, om du titter på min prosjekttråd så ser du hvor det kommer lukt ifra der :smiley: , har skrudd ut alt inventar skurer ned hele skroget innvendig med jordslag fjerner, deretter vasker jeg ned alt med varmt vann og grønnsåpe :smiley:. Har gjort dette i samtlige plastbåter jeg har hatt og ikke hatt noen lukt etter å tatt denne jobben. :thumbsup:

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

• 3 uker senere...

Takker for alle svar og gode råd! :-)

Har prøvd litt forskjellig nå, men like galt er det.... vasket med klor,jordslagfjerner, eddik, også prøvd Boracol, men er ikke stort bedre.... eneste som gjenstår nå er topcoat eller hva det nå heter... begynner å bli ganske desperat og redd for at dette ikke lar seg løse, og da blir hele oppussingen forgjeves. Men lever fortsatt i håpet :-) Utrolig hvis du Celzeron har blitt helt kvitt problemet som du sier. Har kanskje ikke vært så ille som det er i min båt.... her ser det ut til at det har vært lekkasje over lang tid. Soppsporer i plast. Akkurat nå står skroget smurt inn i eddik, så får vi se, men kjenner en blandet lukt av mugg og eddik :-) Får stå slik en ukes tid mens jeg er bortreist, så får jeg prøve å "male" neste helg :-)

Guest Avmønstret#

Støtter Eureka her. Det er nok masse lurium på markedet men Klorin er rent kjemisk et stoff som både fjerner og tar livet av sopp (og all form for bakterievekst i samme slengen), pluss hindrer at det kommer nytt en god stund (selv om det viktigste selvsagt er å fjerne grunnlaget for mer sopp, dvs fukt og organisk materiale pluss varme i kombinasjon).

Tror ikke du vil finne noe som fungerer veldig mye bedre enn Klorin. Ikke særlig fancy og dyrt men det fungerer helt topp. Og det koster jo ingenting å prøve.

Jeg ville nok holdt en knapp på klorin, jeg også. Men husk at klor-forbindelser skal ha tilsatt vann for å fungere. Bruk maske, skikkelig som tar opp kjemikalier. Spray klor/vann inn i alle krinkelkroker med hagesprøyte eller tilsvarende. Slik at det virkelig blir vått. La det stå noen dager og sett inn en luftavfukter, tørk ut. Hvis det lukter mugg, så betyr vel det at det er mugg tilstede. Da har det vel ingen hensikt å fjerne lukten? Muggen er jo fremdeles der, og den trives.

Slik som dette så det ut da jeg dro av skinnet. Både her og lenger fremme, hvor det også hadde fulgt veggen mot badet og ned. Hadde det enda vært plast med topcoat på hadde det jo vært enklere, men her er det sporer som sagt i selve plasten. Jeg har vasket ned meg skikkelig kraftig klor vann, men ikke prøvd å la det stå med det på i noen dager, Akkurat nå har jeg smurt inn alt med eddik. Blir stående noen dager mens jeg er bortreist på kurs. Kanskje det gir noe resultat. Hvis ikke blir det top coat tenker jeg på de stedene som er angrepet. skal nok vel også prøve det du her sier Hulda,,

bilde

Har også idag laget en prosjekt link, (prosjekt oppussing scand 26 HC,) følg gjerne med på den. Håper å ha et flott resultat når sesongen begynner igjen neste år :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...