Jump to content

Dieseltankrensing kontra tilsettingsstoffer

Lotus

Recommended Posts

Har inspisert dieseltankene. Plasttanker begge to. Den ene var tom, den andre hadde 1/3 igjen.

Inspeksjon av første tankt gikk greit. Den inneholdt ingenting; ingen dritt, ingen diesel og intet vann. Tom rett og slett. (med unntak av 3 dråper vann og 4 dråper diesel) Ganske pussig egentlig. I følge forståsegpåere skulle jeg nå i alle fatt hatt masse kondensvann i bunnen. Men neida. Ingen ting. Og luftinga har selvfølgelig stått pip åpen hele vinteren.

Den andre tanken da? Den så også bra ut. Vanskelig å inspisere var det. 20 cm med farget diesel i bunnen. Lite lysten på å tappe ut noe. Først kraftig lys ned i tanken. Da så jeg klart og tydelig noe jeg trodde var bunnen, men det var bare et speilbilde av toppen. Nytt forsøk. En karftig Maglite lommelykt ble løsningen. I det lykta kom under væskenivået, var det mulig å se bunnen. Den grønne dieselen så rød ut. Alt så rødt ut. Men jeg så det jeg skulle se.

Her var det bra. Noen vanndråper nederst. Man ser det tydelig da lyset brytes. I tillegg en 30 cm lang og 1 cm bred remse med noe svarte litt hullete greier som så ut til å være veldig lett, fordi det lå ikke på laveste punkt. Det var det. Bunn og vegger ok. Dette er etter 4 års bruk. Når jeg kan regne kondensvann i milliliter, er det grunn til å være fornøyd.

Hvor mye Hammerdown bruker jeg da? Ikke mye. Veldig lite faktisk. Null.

Hadde den lille svarte greia i bunnen av tanken ikke vært der hvis jeg hadde brukt Hammerdown? Vet ikke. Det jeg vet er at dette kan jeg leve med.

Kanskje det ser verre ut etter nye 4 år? 2 remser med noe sort guffe? I så fall kan jeg godt leve med det også.

Min konklusjon er at tank/drivstoff-problematikk er betydelig overdrevet.

Lotus

PS: Fyller stort sett alltid fra tankbil. Drifstoffet garanteres rent og ferskt i utgangspunktet. Det kan stemme. En slik tankbil fyller nok tanken fra hovedanlegget veldig mange ganger i løpet av året. Og hovedanlegget fylles vel også opp mange ganger.

I bunn og grunn så er det vel slik at hvis det ikke lekker vann inn i tanken vil påfyllingen eller andre steder (eks. lufting), og man ikke får servert vann fra dieselleverandør, så blir det i praksis ikke vann på tanken i betydelige mengder. Jeg vet at jeg stikker nakken langt ut nå, men Hulda har aldri hatt vann på tanken. Jeg formoder at samme naturlover gjelder for Lotus som for Hulda. Jeg skal ikke uttale meg om andre.

Helt enig med deg Lotus med de forutsetninger du legger til grunn.

Min erfaring med dieselfylling er litt annerledes, fyller mye fra tanker som er mye brukt sommerstid og lite på vinterstid. Her kommer det en del rart ut av pistolen på pumpa på senvinter/vår.

Fyller fra tid til annen opp 25 l kanner med diesel, når de har stått et par dager så ligger det ting i bunn på denne kanna som jeg absolutt ikke vil ha i tanken på båten.

Og det var vel Walter som fylte diesel gjennom trakt med kaffefilter. Det heller var jo ikke noe pent bilde.

Min konklusjon er at tank/drivstoff-problematikk er betydelig overdrevet.

Lotus

PS: Fyller stort sett alltid fra tankbil. Drifstoffet garanteres rent og ferskt i utgangspunktet. Det kan stemme. En slik tankbil fyller nok tanken fra hovedanlegget veldig mange ganger i løpet av året. Og hovedanlegget fylles vel også opp mange ganger.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er dette som er så fint med et slikt forum som baatplassen, - alle individuelle forskjeller kommer frem både når det gjelder bruk og erfaringer av forskjellige farkoster.

Veldig kjekt at du ikke har noen form for problemer med dristoff/tanker - det er jo slik det skal være!

NB!

Men med min nylig ervervede erfaring med tank/drivstoff-problematikk, der jeg nesten fikk motorstopp i ganske så opprørt sjøgang ute ved Ona fyr - så nøler jeg ikke med å si følgende:

SJEKK tilstanden på tanken din, hvis du ikke vet hvordan det ser ut nedpå der!

Jeg ville ikke satset på som Lotus sier at denne "tank/drivstoff-problematikken er betydelig overdrevet", og følgelig kanskje slått seg til ro med at det er bare prat, og tull og tøys, med de som får "uforutsette" problemer ute i bølgene!

Det var nemlig IKKE noen hyggelig opplevelse - og jeg har bare meg selv å takke hvis jeg slurver med fremtidig vedlikehold / sjekk / event. opprensking av tankene......, og får lignende problemer.

Og, Lotus - det hjelper ikke meg om du finner ut at dine tanker er "gullende rene" - jeg vil med de hjelpemidler jeg finner relevant, sikre at mine tanker er og forblir rene!

Ship'O'Hoi! :sailing: !

Og, Lotus - det hjelper ikke meg om du finner ut at dine tanker er "gullende rene" - jeg vil med de hjelpemidler jeg finner relevant, sikre at mine tanker er og forblir rene!

Selvfølgelig er det greit å sikre seg at tankene er rene. Spesielt når man kjøper en gammel båt er det naturlig å ta en full sjekk. Siden du fikk problemer, antar jeg at du ikke hadde sjekket på forhånd.

I dag sjekket jeg min 10-liters lampeolje drivstofftank til Wallasen. Ble skremt til sjekk av en wallas-representant på båtmessa.

«Renser du ikke tanken hvert år og heller ut de gamle restene av lampeolje?» spurte han forbauset.

«Vet du ikke at pumpestempelet er av jern og ruster fast når det kommer vann i drivstoffet?» Like ivrig fortsatte han.

«Det virker kanskje en gang, men neste gang står stempelet dønn fast.»

Oooops, tenkte jeg. Dette har jeg jo ikke sjekket siden Safe-flamen ble installert for 4 år siden.

I kveld sjekket jeg. Et par liter lampeolje var det i tanken. Forøvrig fyller jeg på en 4-liter når det trengs. På det meste er det kanskje 6 liter lampeolje i 10-liters tanken.

Lampeoljen så klar og fin ut. Ingen voksrester. Intet vann i bunnen. Ikke så mye som en eneste dråpe. Sugeslangen har et lodd og en spiral på enden. Med mindre enn en halv liter i tanken vil den uansett suge luft.

Her har vi det igjen. Skremselspropaganda fra ende til annen. Og det fra leverandøren selv. Her har jeg en tett tank som jeg fyller med ren lampeolje en gang i blandt. Hvorfor skulle dette gå galt? Nei si det. Det går ikke galt. Punktum.

Man er ikke dømt til å få problemer med drifstoff.

Man er ikke dømt til å få dieseldyr.

Man er ikke dømt til å få masse kondensvann.

Av og til er man dømt til å få dårlig drivstoff på tanken, men det er som med 12 rette i tipping. Det skjer bare av og til. Og har man en god vannutskiller og et godt filtersystem, må det ikke nødvendigvis føre til øyeblikkelig katastrofe.

Kanskje en spørreundersøkelse hadde vært på sin plass?

«Hvor ofte har du hatt drivstoffproblemer?»

Hvert år?

Hvert skuddår?

Hvert tiår?

Aldri?

:smiley:

Lotus

Problemet er nok ikke alltid fyllestasjonen, men mange tanklokk på båt ligger på dollbord eller dekk og er ikke helt tette, og dermed får man noen ekstra dråper eller desiliter vann på tanken i løpet av en sesong. Og dyra, de trives godt i vannet.

Geir

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...