Jump to content

Overvektig Scand baltic

FWB

Recommended Posts

Ble nylig eier av en Scand baltic 2002 mod med kad 43 motor.
Ifb med ilandsetting så ble båten veid, og den veide hele 5.4 tonn. Båten var tømt for alt utstyr. Har endevendt båten uten å finne noe som tyder på denne overvekten. Noen som har noen tips til hva som kan være årsaken til det?

Kommentar fra moderator: Slått sammen 2 emner, tråden ble postet på nytt med ok tittel, var "Scand baltic"

Du bør endre tittelen på tråden før moderator stenger den. Tittelen skal være så beskrivende som mulig. F.eks Er min Scand Baltic overvektig? eller noe lignende.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Har hørt at en båt tiltrekker seg en betydelig mengde vann etter en sesong på vannet, men jeg vet ikke om det stemmer.

Ja noen påstår det. Jeg må flire litt hver gang - av alle disse "tonnene". Hvor er dette vannet tro, er skroget blitt tykkere? Tror ikke det gitt. En plastbåt er ikke en svamp og skulle det være noe fuktig treverk er det vel ikke all verden.

Er ny her inne! Prøver å endre tittelen men finner ikke ut hvordan. Båten ble veid med truck som har vekt måler. Har en kompis med tilsvarende båt, og den veide 4,7 tonn med samme truck. Så jeg regner med at den er korrekt!

Har hørt at en båt tiltrekker seg en betydelig mengde vann etter en sesong på vannet, men jeg vet ikke om det stemmer.

Hvordan var toppfarten da du tok den opp? Var den mye redusert i forhold til hva den skal ha?

topp farten er ikke mye å skryte av! 16 knop er Max foreløpig. Får for høyt turtall så jeg regner med at propellen er for liten.

Prøver på nytt! Ble nylig eier av en Scand baltic som har en betydelig overvekt. Den veier ca 5.4 tonn. Det er en2002 mod med kad 43 motor. Har en kompis med samme båt som veier 4.7 tonn, disse båtene ble veid på samme vekt. Har endevendt båten uten å finne forklaring på dette. Kan skroget være forsterket, blyinnlegg som er støpt inn eller lignende? Tviler på at skroget har trekt til seg så mye vann. Noen som har vært borti tilsvarende?

Kan jo informere at min Atlantic, som nok er endel tyngre har en toppfart på 19-20 knop med en kamd43. Så du mangler mye fart ja.Land et være så enkelt som fulle vs tomme tanker, eller rett og slett unøyaktighet på vektmåleren?

Har ca halvfulle diesel tanker, men vann og septik tanker er tomme. Er jo uansett snakk om flere hundre kg for mye. Det ble også samtidig veid en Scand atlantic 1983 mod, denne veide 5.7 tonn.

okok.. jeg har hørt at som flere nevner her at kranvekter ikke er til å stole på. Han jeg bruker hadde veid en atlantic til 7,8 tonn. Så veit ikke om jeg hadde vært for bekymra for at noe "er galt" :smiley:

kan hende du har rett! Kan jo være at vekta er på "bærtur"!! Får ta en titt på propellen å se om den er riktig. Turtallet fyker langt over 4000. Har ikke tatt sjansen på å se hvor langt nåla går.

Ja noen påstår det. Jeg må flire litt hver gang - av alle disse "tonnene". Hvor er dette vannet tro, er skroget blitt tykkere? Tror ikke det gitt. En plastbåt er ikke en svamp og skulle det være noe fuktig treverk er det vel ikke all verden.

Greit nok at en plastbåt ikke er en svamp, men gelcoaten er ikke helt tett heller. Selv ikke to-komp epoxy (antipest) er helt tett. Så ja, noe vann tiltrekker den seg, men hvor mye vet jeg ikke.

Men i forhold til turtallet du nevner så bør du nok søke hjelp f eks hos Olle Terjesen på Winrace.

Ja

Da er vel båten min veid på samme truck tenker jeg! Har båten liggende på nøtterøy båtsenter.

Jeg har en 85-mod med KAMD43 motor. Gjør ca 23 knop på 3900rpm med følgende propell:Skewback Radice S-8 19*18 RH propell fra 2007, kon ISO 40

Jeg har en 85-mod med KAMD43 motor. Gjør ca 23 knop på 3900rpm med følgende propell:Skewback Radice S-8 19*18 RH propell fra 2007, kon ISO 40

Flott! da skal sjekke det opp mot propellen jeg har.

Greit nok at en plastbåt ikke er en svamp, men gelcoaten er ikke helt tett heller. Selv ikke to-komp epoxy (antipest) er helt tett.

Litt fukt i mikroskopiske mengder kan muligens måles men er ubetydelig for vekt. For å ta helt av - regn på vekten av 1 mm økning av skrogtykkelse fyllt med vann (ødelagt båt spør du meg) på en kvadratmeter, gang dette med antall kvadratmeter som båten utgjør (under vannlinja)! - tipper du er enig i at dette er ubetydelig. Selv om du tar med hele båten over vannlinja vil ikke vekten utgjøre noe særlig.

Greit nok at en plastbåt ikke er en svamp, men gelcoaten er ikke helt tett heller. Selv ikke to-komp epoxy (antipest) er helt tett. Så ja, noe vann tiltrekker den seg, men hvor mye vet jeg ikke.

Men i forhold til turtallet du nevner så bør du nok søke hjelp f eks hos Olle Terjesen på Winrace.

Uansett så gikk det en tråd her tidligere om vanntrukket skrog.. teoretisk går det ikke an at et skrog trekker mere vann enn noen få liter.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Lå båten dypt i vannet kontra andre balticer? Plukket ut over 200 kg bly av min båt. Lå litt lettere i vannet da.

Jeg synes den ligger relativt likt samenlignet med andre balticer! Jeg kan ikke se at den har en betydelig overvekt når den ligger på vannet.

Begynner å lure på om det ligger bly en eller annen plass i båten, kan ikke skjønne annet!

Med så mye overvekt kontra andre balticer burde den ha ligget dypere i vannet. Vil tro at vekten er der den skal være. En kammerat med samme båt som meg dødlaster sin hver sommer. Det synest godt når vi ligger på siden av hverandre ( men 880 er jo noe smalere enn Baltic).

Uansett hvis du ikke finner noe skjult ballast noe sted så burde vekten være grei, litt variasjon i fra båt til båt blir det alltid.

Vil tro at med rett propell blir farten noen og tyve knop. Forrige eier må være rimelig nedsnødd som har kjørt rundt med så feil oppsett på propell.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...