Jump to content

Sinkanoder tæres fortere enn normalt. Hva kan gjøres?

Security

Recommended Posts

Det første du må gjøre er å identifisere hvorfor slitasjen er unormal stor.

Ligger du med landstrøm?

Da kan det skyldes

- Eget strømmopplegg om bord

- Anlegget på bryggen

- Andre båter på samme brygge

Når du har identifisert dette er det lettere å gjøre tiltak.

I fjor lå jeg på det som heter Bukta (gamle delen av anlegget i leangbukta. Spiste noe vanvittig med sink.

I år lå jeg på Tangen, den nye delen og zinkforbruket var tilnærmet lik ikke noe.

Begge sesongene med landstrøm hele tiden. I båten monterte jeg en slik zinksaver på jordledningen ved inntaksstrømmen.

Forening har reparert masse på strømmen ved det gamle anlegget, så hva som er årsaken er jeg ikke sikker på. Men alt er hvertfall ok nå.

Lykke til

N.B. jeg hadde lagt varme i båten utenom båtens anlegg i vinter, hvis det spiser så mye sink. Koblet opp en egen batterilader utenom båtens anlegg for å ivareta ladding av batteriene. Da kan 12 volts vakter stå på

Ja jeg ligger på landstrøm i en havn med nytt el anlegg. Ønsker å ha noe varme og en avfukter på i vinter. Er helt ny i dette faget og alle råd mottas med takk. Har klart å lest meg til at en skilletrafo kan være en løsning, men disse var både tunge og dyre. El opplegget om bord regner jeg med er som det skal da båten var helt ny.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...