Security Startet 14.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 14.Oktober.2013 Kjøpte helt ny båt i år som ble sjøsatt for første gang i Mars. Tok båten på land i dag for førstegangsservice og oppdaget at samtlige anoder var godt tæret. Hva kan grunnen være og hva kan jeg gjøre for å begrense dette. Har tenkt å ha båten liggende på vannet i vinter. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 14.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2013 Det er vel ikke helt unormalt heller da. Det kommer jo ann på hvor mange gram, kg vi snakker om. Mars til nå er jo en lang sesong egentlig. Har du landstrøm?Har bygget båter av størrelse 42-44 fot og der monterte vi ca 10 kg zink. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 14.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2013 Det første du må gjøre er å identifisere hvorfor slitasjen er unormal stor. Ligger du med landstrøm? Da kan det skyldes - Eget strømmopplegg om bord - Anlegget på bryggen - Andre båter på samme brygge Når du har identifisert dette er det lettere å gjøre tiltak. I fjor lå jeg på det som heter Bukta (gamle delen av anlegget i leangbukta. Spiste noe vanvittig med sink. I år lå jeg på Tangen, den nye delen og zinkforbruket var tilnærmet lik ikke noe. Begge sesongene med landstrøm hele tiden. I båten monterte jeg en slik zinksaver på jordledningen ved inntaksstrømmen. Forening har reparert masse på strømmen ved det gamle anlegget, så hva som er årsaken er jeg ikke sikker på. Men alt er hvertfall ok nå. Lykke til N.B. jeg hadde lagt varme i båten utenom båtens anlegg i vinter, hvis det spiser så mye sink. Koblet opp en egen batterilader utenom båtens anlegg for å ivareta ladding av batteriene. Da kan 12 volts vakter stå på Sitér dette innlegget Link to post
Security Svart 14.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2013 Ja jeg ligger på landstrøm i en havn med nytt el anlegg. Ønsker å ha noe varme og en avfukter på i vinter. Er helt ny i dette faget og alle råd mottas med takk. Har klart å lest meg til at en skilletrafo kan være en løsning, men disse var både tunge og dyre. El opplegget om bord regner jeg med er som det skal da båten var helt ny. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.