Kallethekid Startet 15.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 15.Oktober.2013 Hei, Vurderer å skifte ut min aluminiumpropeller. Båten er en Windy 23FC med en mercruiser 350 motor (5,7 liter 260 hk) Alpha drev. Nu sitter det en gammal propeller som vel for så vidt er ok i størrelse mht aks, toppfart. Den har betegningen J 14,5 X 19 P. Er det noe å vinne i ytelse/forbruk hvis jeg skifter til stålpropell og er det i så fall noen som har noen tips til type? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 1.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2014 Purrer litt på denne. Ingen som har noen tips eller synspunkter på forskjellige stålpropellrer? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 1.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2014 Hei, det finnes ulike egenskaper ved propeller. Hvilke egenskaper er du ute etter? Veldig forenklet - hvilke egenskaper ønsker du å få til med ny propell f.eks: Høyest mulig toppfart med tom båt. Beste drivstofføkonomi på marsjfart. Få opp baugen på båten fordi den ligger med forskipet i sjøen og mister fart. Få opp hekken/akterenden fordi båten går dypt med aketrskipet og mister fart. Det kan være mye å hente på å bytte propell. Men det er avhengig av hvor bra/optimal alt feil den du har er. Om du har er det meget nyttig med noen tall på hastighet og rpm, gjerne for hver 1000 rpm. Og om du pleier å ha med mye ekstra vekt eller oftest kjører slik du har målt. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Jeg vil foreslå Enertia, Tempest, Mirage og Turbo (treblads) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.