Jump to content

Kontroll av båt


Per

Recommended Posts

Dersom kontrollen utføres iht boka, er den nokså omfattende. Kontrollskjemaet innholder ialt 49 punkter som skal sjekkes.  

 

Det er slett ikke dumt å få utført en slik kontroll. Den gir en god pekepinn på båtens sjødyktighet. Er båten din i normal stand har du ingen grunn til å bite negler, og mange av de feilene som eventuelt kan bli avdekket pleier å være relativt enkle å utbedre.

Link to post
Share on other sites

Enig med Lasse.  Tross alt så skal du kunne stole på båten din. Og kan være veldig greit og få beskjed om ting som ikke er som det burde.  Bakdelen er vel at det koster gjerne litt og få det utbedret. Men en ulykke eller uhell kan koste mye mye mer..

 

Så ta det med et smil, og slapp av..

 

KaF

Link to post
Share on other sites

Jeg kan berolige Andreas med at han neppe vil få besøk av meg (hvis det var meg han tenkte på da...??) for å sikkerhetsbesiktige båten hans, men jeg tar gjerne imot en invitasjon på en  :smiley: !

Jeg tror det er nødvendig å informere om at det dreier seg om en sikkerhetssjekk på båten og ikke en kontroll tilsvarende Bilsakkyndige. Dessuten er sjekken helt friviliig, men man får eventuelt et tillegg i forsikringspremien hvis båten ikke er besiktiget. Etter besiktigelsen får båteieren en tilstandsrapport på båten. Hvis det er påsvist feil på båten, er det helt opp til båteieren selv om han vil gjøre noe med feilen eller ei. Hvis det er feil som bedømmes som en sikkerhetsrisko, må feilen utbedres før man får forsikring i Norske Sjø. Verre er det ikke. KNBF får en kopi av rapporten som brukes til å lage en database over de hyppigst forekommende feil i forskjellige båttyper. Vi arbeider med å lage denne databasen i disse dager. Resultatet kan gi verdifull informasjon til båteierne og bli et nyttig verktøy for besiktigelsesmennene.

Når det gjelder Norske Sjø bidrar besiktigelsen til å forhindre at vi forsikrer båter som er en sikkerhetsrisiko og som vil kunne belaste forsikringen med skadeutbetalinger. Det vil jo nødvendigvis være de andre forsikringstakerne som til syvende og sist må betale gjennom sine premier. Det er skadeutbetalinger i forhold til premieinntekter som er grunnlaget for å beregne premiene.

Slik Norske Sjø driver i dag, uten egne ansatte, og hvor forsikringsordningen administreres av KNBF, er det viktig å holde skadeutbetalingene nede for å kunne holde premiene så lave som mulig. På den annen side er det viktig at de som har en skade får en kvalifisert behandling av skaden i henhold til vilkårene, og en raskest mulig utbetaling. Derfor blir både forsikringene og skadene behandlet av erfarne båtfolk.

Norske Sjø's målsetting er å ha den beste forsikringen for de beste båtførerne med båter som har lavest mulig risiko. Noen vil vel mene at vi ikke er kommet dit ennå, men det er i alle fall den målsettingen Norske Sjø har for sin virksomhet....

Hilsen Jan  :confused:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Sjekkliste ut på nettet?

Vet ikke jeg, vi har alle forskjellige måter å vurdere på så det måtte bare være for egen interesse.

Det jeg synes er bra kan du mene noe helt annet om.

Men med denne sjekklista vet vi jo hvor dette selskaper legger lista sånn nogenlunde.

Link to post
Share on other sites

Hei stail  :confused:

Hvert enkelt punkt på sjekklisten er delt inn i 0, 1 og 2. 0=OK 1=bør utbedres 2=sikkerhetsriskiko og bør repareres snarest. Ved merknad 1 og 2 setter besiktigelsemannen inn en kommentar til feilen og hva som eventuelt bør gjøres. Besiktigelsen gjøres selvfølgelig sammen med båteieren, som også får anledning til å spørre besiktigelsesmannen hvis han eller hun ønsker råd eller synspunkter om både båt og båtliv.... Dette er hyggelige båtfolk og ikke noen myndige buser med rynker i pannen.... :smiley:

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hva med å legge sjekklisten ut på nettet? Så har vi noe å gå igjennom i forbindelse med vårpussen? :confused:

Jeg synes det måtte være en god ide. Ikke bare sjekklisten, men også deler av bakgrunnsmaterialet som KNBF benytter i forb. med besiktigelsen. Ved å gjøre dette stoffet lett tilgjengelig ville alle som ønsker det kunne foreta inspeksjon av egen båt før besiktigelse og på den måten lette besiktigelsmannens arbeid. Det ville også være til stor hjelp for ferske båteiere som ønsker å kontrollere båten i forb. med kjøp, og det ville generelt kunne bidra til økt sikkerhet.

 

Hva tror KNBF om dette?

Link to post
Share on other sites

Men så var det dette med medlemsfordeler da.....Stadig flere båtfolk bruker KNBF som en serviceinstitusjon, og bra er det, men de vil ikke være med å betale for tjenester og det arbeidet forbundet gjør ved å tegne medlemskap... :nonod: Nå er det jo slik at medlemskap i en organisasjon er en forutsetning for å få innflytelse på forbundets virksomhet og ikke minst få glede av de tjenester og fordeler som et medlemskap innebærer...

KNBF finansieres så godt som utelukkende av medlemskontingenter, hvilket vi si at det er våre nesten 19.000 medlemmer som betaler for gratisytelser til dem som ikke vil være med å betale for å ha en felles interesseorganisasjon...

Dette var et lite hjertesukk fra min side, men jeg skal i alle fall ta opp ideen med våre tillitsvalgte organer!

Hilsen Jan  :seeya:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Noe av poenget med å være medlem må jo være at du har noen fordeler? Hva skulle man ellers betale for??

Jeg synes ikke at sjekkliste o.lign. skal gjøres tilgjengelig for alle, fordi da er det ikke noe poeng i å være medlem. Derfor er mitt synspunkt at KNBF holder dette for seg selv.

Link to post
Share on other sites

Jaja, uannsett hva KBNF gjør, eller ikke gjør, tror jeg det er en meget smal sak å få tak i denne lista, for de som måtte ha behov for den, uannsett, medlem eller ikke.

 

Og jeg forstår ikke helt Ditt synspunkt her da Mini, men.....

 

Hvis Du vet om noe som har betydning for sikkerheten skal Du altså ikke dele det med andre?

Link to post
Share on other sites

Jo det vil jeg gjerne, men for KNBF er dette endel av inntektsgrunnlaget, slik som jeg har forstått det.

 

Derimot kan og bør/skal sikkerhetstips deles med alle. Det er intet grunnlag for å hevde noe annet. Som jeg ser det er denne sjekklisten noe som gåes igjennom før forsikring gis og det er jo noe KNBF lever av. Dette er bakgrunnen for hva jeg skrev.

 

Jeg har også tidligere gitt uttrykk for at jeg ikke er enig i alt KNBF står for, bare så det er sagt. OK?

Link to post
Share on other sites

Hei Jonny  :seeya:

mini's poeng er vel bare det at ALLE som ønsker det kan få en besiktigelse av en KNBF besiktigelsesmann. For KNBF-medlemmer og medlemmer i en seilforening som er tilsluttet Norges Seilforbund er gebyret kun kr. 250,-. I tillegg kommer eventuelle reiseutgifter for besiktigelsesmannen. For ikke-medlemmer er gebyret kr. 400,-. NB: Hverken KNBF eller NSF har noen inntekter av denne ordningen. Gebyret er kun en godtgjørelse til besiktigelsesmannen...(i den grad 250 kr. for ca. 2 timers jobb kan kalles en godtgjørelse!).

Målsettingen er at det skal være minst en besiktigelsesmann i alle KNBF og NSF-foreninger. Vi har nå ca. 60 besiktigelsemenn og arrangerer nye kurs fortløpende.

Vi har tross alt nedlagt et betydelig arbeid for å bygge opp dette tilbudet da... Men du har rett i at selve skjemaet kan man lett få tak i. Derfor er det verdt å tenke på å legge det ut på nettet. Fordelen ved å få en utforstående båtmann til å gå gjennom båten kan det jo være verdt å betale 250/400 kroner for uansett....

Vi skal tenke på saken!  ...Og nå går jeg hjem fra kontoret og avslutter dagens økt....

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hvis det er det manglende medlemsskap som er problemet, går det an å legge det opp på en slik måte at man må være medlem for å få tilgang til informasjonen på nettet. Som sagt tror jeg også at dette ville være med på å lette arbeidet knyttet til besiktigelse i og med at båteier da på forhånd kan gå gjennom kravene og gjøre båten klar for besiktigelse før representanten fra KNBF kommer.

 

Man kunne til log med gå så langt at man slapp med et mindre gebyr ved besiktigelsen dersom man hadde gjort alt klart på forhånd.  

 

Generelt er jeg tilhenger av størst mulig åpenhet når det gjelder informasjon som kan bedre sikkerheten til sjøs.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd, Lasse, men å gjøre gjøre en besiktigelse av båten for mindre enn kr. 250,- tror jeg du kan glemme. Jeg minner om at dette er en godtgjørelse til besiktigelsesmannen, ikke til KNBF. Det er egentlig ganske fantastisk at de er villige til å gjøre jobben for den godtgjørelsen. men det er trolig fordi de vil gjøre andre båtfolk en tjeneste....og man prutter vel ikke på tjenester til den prisen, Lasse???

For KNBF's vedkommende forsøker vi å utvikle medlemsfordeler fordi vi tror at det kan bidra til å få flere medlemmer. Det er ikke dette alene som betyr noe, men det forbundet gjør som helhet...derfor gjentar jeg det jeg har sagt tidligere....vil skal vurdere saken og vi skal ta med dine gode råd i vurderingen!

Hilsen Jan  :seeya:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

jaja....hvis KNBF ikke ser mulighetene en slik sjekkliste gir for god reklame og økt besøk på hjemmesiden så finnes det nok av andre sjekklister båteiere kan bruke. Flere båtblad (og da særlig de engelske) har skrevet veldig gode artikkler om dette.

Link to post
Share on other sites

jaja....hvis KNBF ikke ser mulighetene en slik sjekkliste gir for god reklame og økt besøk på hjemmesiden så finnes det nok av andre sjekklister båteiere kan bruke. Flere båtblad (og da særlig de engelske) har skrevet veldig gode artikkler om dette.

Ikke forstår jeg hvordan Baat-Guru (nicket sier vel kanskje sitt???) kan oppfatte det jeg har sagt tidligere på denne måten. Jeg kan bare gjenta for fjørtende gang at jeg synes ideen er interessant og at jeg skal legge den frem for vårt Arbeidsutvalg for vurdering. Takk for "tilliten", men jeg er ikke KNBF helt alene!  :seeya:

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Ikke forstår jeg hvordan Baat-Guru (nicket sier vel kanskje sitt???) ....  

.... hm ..... "til dagsorden..." .... slike vendinger oppfattes av mange som en form for "hersketeknikk" ... .  

tror ikke forumet er tjent med slikt, enda mindre hverken Mr. KNBF eller KNBF...

 

Dette var rimlig rett fra hjertet. For ordens skyld: Det er ikke ment som angrep eller for den sakens skyld forsvar. :seeya:

 

Til alle og enhver: "Keep on with the good work..."

Link to post
Share on other sites

Ikke forstår jeg hvordan Baat-Guru (nicket sier vel kanskje sitt???) kan oppfatte det jeg har sagt tidligere på denne måten. Jeg kan bare gjenta for fjørtende gang at jeg synes ideen er interessant og at jeg skal legge den frem for vårt Arbeidsutvalg for vurdering. Takk for "tilliten", men jeg er ikke KNBF helt alene!  :seeya:

Hilsen Jan

Enig i at nicket mitt kanskje ikke er helt bra. Har vært inne på tanken om å bytte til noe som ikke kan misforståes. Da det en gang ble valgt var det med et litt ironisk tilsnitt, men jeg skjønner at det kanskje virker litt tåpelig særlig når jeg er så pass fersk som båteier som jeg er ;-)

 

Ellers var ikke dette ment negativt til KNBF. Synes bare det var en god ide.....Har selv veldig lyst på et bra forbund som taler båtfolkets sak og KNBF vil bli mye mer attraktivt om de får seg litt "goodwill" hos båtfolket. Vil tro at en sjekkeliste til gratis nedlasting med overskriftet KNBF sjekkliste vil være et bra tiltak og ikke en erstatning for besiktigelse av en ekspert.

Link to post
Share on other sites

.... hm ..... "til dagsorden..." .... slike vendinger oppfattes av mange som en form for "hersketeknikk" ... .  

Til alle og enhver: "Keep on with the good work..."

Jeg har ikke noe ønske om å "herske", hverken her eller noen andre steder, PanPan. Grunnen til at jeg enagsjerer meg her håper jeg oppfattes som et uttrykk for interesse for Baatplassen og en smule engasjement i jobben...Det er vel derfor jeg sender innlegg i sene nattetimer, på lørdager og søndager... Derfor håper jeg at også jeg kan gis et visst slingringsmonn??? Det er vel lov å bli litt oppgitt av og til, PanPan???   :seeya:

 

Takk for det positive innlegget ditt, Baat-Guru! Det gjorde godt!   :nonod:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...