Jump to content

Nidelv 24 : Skroggjennomføring Toalett

Erik

Recommended Posts

Hei.

Har en Nidelv 24 1980 Modell med septiktank.

Etter bla. tråden om vannlekasje alarm, har jeg begynt å tenke litt.

På toalettet er det to skroggjennomføringer, en for å hente sjøvann til å spyle toalettet, og en for å tømme toalettet.

Det ser ut som om begge skrog gjennomføringene er under tanken, og stussene kommer opp gjennom tanken, for tilkobling til slangene der.

Og så lurer jeg da : Er stussene over eller under vanflaten.

Er de under, er jo dette en potensiell sikkerhets risiko dersom tilkobling til slangene ryker, for da vil vanntrykket alene kunne fylle båten med vann, og få den til å synke, men er de over, vil det jo kun være ett problem ved bruk (altså når jeg pumper).

Er det noen som vet dette ?

For å komme til dem, og sjekke tilkoblingen, og evt ved selvsyn se om dette er ett potensielt problem, må jeg demontere dassen, og fjerne platen som dassen står på, og for å gjøre det, må jeg kobble fra slangene, og ER dette under vannflaten, risikerer jeg jo at det BLIR ett problem i prosessen for å finne ut av det. Må med andre ord sjekkes mens jeg er på land :headbang:

Jeg vil jo tro at de som har konstruert båten, har tenkt såpass at de har ungått å lage en slik felle, men sikker er jeg ikke...

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Er nok ganske vanlig at disse er under vannflaten.

Ombord hos meg er disse 80mm lange skroggjennomføring med kuleventil og slangestuss koplet på. Kan ikke fjerne slangene uten å stenge ventilen. Ventilen og selvsagt skroggjennomføringene må skiftes på land. Jeg tar båten min opp i mogen tidlig for å skifte ut 4x 1 1/2" skroggjennomføringer og monterer nye kuleventiler. Vil også smøre opp de andre bunnventilene, sik at de blire lettere å håndtere, pluss at det er en sikkerhetssjekk for meg selv å ha gjort dette. (Sjekken bør være en av de årlige kontrollene, og skiftes ut hvor det er nødvendig).

Hos meg er det inntak og utløp for tre toaletter pluss ett inntak for sjøvann for ankervask pluss inntak for to maskiner og en generator.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Hei Erik

Har hatt samme båt som deg og regner med at du har septiktank under dørk i cabin, med flensen inn mot skillevegg mot motorom.

Da har du flensen under vann. Fikk selv et problem under utprøving av mitt septikannlegg (var ikke støpt tank orginalt i min 73 modell) at det oppsto en hevertvirkning. Heldigvis var jeg i nærheten og oppdaget dette i tide.

Jeg løste dette problemet med å la slangene både ut og inn gå i god høyde over vannflaten (svanehals) og etter det så var det ikke noe problem.

Legger ved en link til en Nidelv 24 eier i Finland som beskriver sitt nye toaopplegg ved tekst og bilder.

Finsk Nidelv 24

:smiley:

Hei,

Dette lyder kjent. Hadde en N-24 fra 1981. Stussene står under vann og på min skiftet jeg både gjennomføringer (helt unødvendig da de var helt fine..) og monterte kuleventiler på begge. Utrolig at Nidelv ikke monterte stoppekraner her. Du må kappe ut litt av platen som toalettet står på og jeg husker jeg bøyde ventilhendlene litt slik at de kunne beveges fritt. Går ut i fra at septiktanken din er en del av kjølen og at stigerørene er laget av messing (hvis originalt). Disse ville jeg sjekket var jeg deg. Disse var tæret opp hos meg og tanken kunne ikke tømmes helt. Du får kjøpt nye syrefaste stigerør av Nidelv.

Lykke til

Hilsen Harald L

Trude III

Hvis sjøvannsinntaket er plassert over vannlinjen, blir det ikke mye vann til dassen... :wink:

Disse er 99,99% sikkert montert under vannlinjen. Du kan jo se om du ser de noe sted, hvis ikke, er de nok et sted du ikke ser vil jeg tro... :rolleyes:

Suzuki

No boat needed..

Hvis sjøvannsinntaket er plassert over vannlinjen, blir det ikke mye vann til dassen... :wink:

Disse er 99,99% sikkert montert under vannlinjen. Du kan jo se om du ser de noe sted, hvis ikke, er de nok et sted du ikke ser vil jeg tro... :rolleyes:

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Intaket er under vann, herav hersker ingen tvil, MEN det kunnet vært at stussen som går gjennom skroget strakte seg til over vannflaten. Da ville jeg kunne tatt vekk slangene, uten at båten sank.

Slik var det på mitt 280 drev, i gamle båten. Kunne ta av sjøvanns vannintaks slangen og eksos slangen, og vannet sto da 1 cm under kanten på dette. Hadde det vært 1,5 cm lavere, hadde båten etterhvert sunket, dersom de tilkoblingene hadde røket.

Slik var det altså jeg hadde håpet at Sjøvannsintaket på toalettet var også, men mye tyder på at slik er det ikke :headbang:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...