Jump to content

Skal lage meg targa bøyle. Tips til design og materiale.

ailuwest

Recommended Posts

Gunga Din, det ser veldig bra og solid ut!

Pettersand, jeg regner med at Ailuwest har tenkt seg på lengre turer, i og med at han skal plassere både antenne, solceller pluss pluss på bøylen.

Det er kanskje nettopp fordi vi har "små" båter at vi trenger denne ekstra plassen.

Jeg har også seilt mye regatta og ja, comfort 30 er en utrolig morsom båt! men har bestemt meg for langtur, og da blir båten dynget ned med såpass mye utstyr og vekt uansett, at regatta kan man vel fort glemme. det valget har man vel tatt idet man begynner å forberede båten til langtur.

Men Pettersand, har du tips til hvordan dette kan løses på en annen måte? Jeg planlegger også å feste på radar, solceller, vindgenerator og diverse antenner..hadde du det på din båt på langtur? hvordan løste du det?

Her er en tilsalgs på seasea. Tror det var flere størrelser, kansje du kan tilpasse denne.

Beste prisAnnonserKundesenterKontakt ossFilmer

Avgrense søket med flere søkeord.

Du søkte på: TARGABÅGE ROSTFRI. 1 treff.

ArtNr Benämning Enhet á pris Antal

7045 TARGABÅGE ROSTFRI ST 3 595,- Kjøp

Targabøyle justerbar og nedfelbar

Link til artikkelsiden http://www.seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=7045

ville nok ikke gått for den på seasea, ser ut som om den er beregnet mer på motorbåter...? festene er veldig nærme hverandre så den ser ikke veldig solid ut, ville nok hatt en som hadde det ene benet langs ripa og det andre kanskje nede på akterspeilet. evt begge langs ripa men med en del mer mellomrom. lurer også på hvor mye vekt den kan bære...den er jo justerbar i bredden

Og materiale vil nok koste omtrent det samme som hele denne bøylen om du lager den selv

Gunga Din, det ser veldig bra og solid ut!

Pettersand, jeg regner med at Ailuwest har tenkt seg på lengre turer, i og med at han skal plassere både antenne, solceller pluss pluss på bøylen.

Det er kanskje nettopp fordi vi har "små" båter at vi trenger denne ekstra plassen.

Jeg har også seilt mye regatta og ja, comfort 30 er en utrolig morsom båt! men har bestemt meg for langtur, og da blir båten dynget ned med såpass mye utstyr og vekt uansett, at regatta kan man vel fort glemme. det valget har man vel tatt idet man begynner å forberede båten til langtur.

Men Pettersand, har du tips til hvordan dette kan løses på en annen måte? Jeg planlegger også å feste på radar, solceller, vindgenerator og diverse antenner..hadde du det på din båt på langtur? hvordan løste du det?

Jeg forutsetter at du skal til varmere strøk og da er en bimini helt nødvendig. Jeg laget en ekstra bøyle i akterkant på biminien med et et lite permanet "tak" som beskyttet rormannen. Over dette har jeg to paneler hvor langsiden på disse er hengslet på en av biminibøylene slik at panelene blir justerbare.

Jeg har ikke radar og mølle, men disse monteres normalt på egen skoret stang i hvert sitt hjørne bak på båten. Egentlig fordel med radarantenna på masten.

Dette er kun en måte å gjøre ting på, mange har også montert justerbare panel på en stang mellom to rekkestøtter.Antenner kan en jo plassere hvor som helst.

Jeg er ingen ihuga motstander av targabøyle, men jeg har sett så mange stygge varianter av dette at jeg er ingen stor tilhenger heller. Ting kan gjøres på mange vis.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...