Jump to content

Billig seilbåt NÅ vs å spare til en dyrere og vente.

JackSparrow

Recommended Posts

Jeg sitter her og funderer litt fram og tilbake. Seildrømmen fra min ungdom har det siste året dukket opp igjen, og jeg sitter og ser på finn.no etter seilbåter.

Men, "problemet" mitt, og sikkert mange andres, er at jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå fram. Selv om jeg har fra ungdom (ca 20+ år siden), har litt seilerfaring fra jolle og seilbrett, så egentlig er jeg vel å regne som "grønn".

Jeg har kommet fram til 2 alternaltiver:

1. Å kjøpe inn en BILLIG seilbåt, størrelse ca 18-25", til noen få tusenlapper (max 15-20 av dem), og bruke det som en dagstur/lærebåt, som man antageligvis kan selge for omtrent den samme prisen igjen om et år eller 2.

2: Vente, og spare opp så mye penger som mulig, og heller kjøpe en større (30+ fot) , bedre utstyrt båt, som man potensielt kan ha lenger og ta lengre turer i etterhvert.

Jeg ser jeg selv lener meg mot alternaltiv 1, for det som står for meg som det viktigste for meg akkurat nå, er faktisk å lære å seile og behandle båten, og billig båt = raskere på vannet! Er fullt klar over at en såpass billig båt nok kan inneholde endel overraskelser og større/mindre feil, men jeg er fingerferdig og klarer å fikse det meste, og feilsøking og reparasjon er jo lærerikt i seg selv også. Man forventer jo ikke noen feilfri, strøken luksusbåt i den prisklassen ;)

Men, tar gjerne imot tanker og råd fra folk med erfaring :)

I båt verden så er det nok slik at det beste er å kjøpe den båten som passer bruken du ønsker å bruke den til.

Kjøper du ein billig båt, så øker ikkje verdien om du bruker penger på den, og de pengene får du ikkje igjen når du selger den videre. og investeringer er det som regel alltid behov for.

Husk at slitte seil, tau, vinsjer osv gir dårlig seil opplevelse, selv om det får båten til å gå på fram.

Visst du derimot kjøper båt som passer for bruken og lommeboken, så er det ein båt du kan ha i mangen år fremover, og de oppgraderinger du påkoster får du selv glede av i alle de årene du har den.

Visst du kjøper båt kun for å lære å segle, så vil eg meine at å melde seg inn i ein seilforening er meir lærerikt samt også veldig sosialt, så sant det finnes seilforening i nærheten.

Der får du lært "Alt" om seiling fra personer med mye erfaring.

Still deg gjerne disse spørsmål før kjøp.

- Hva ønsker eg å bruke båten til: Dagsturer aleine på sjøen, Dagsturer på sjøen med endel venner ombord, weekend turer med overnatting om bord eller som feriebåt for tur i flere uker.

- Hvor stort mannskap har du disponibelt? (Ved seiling alleine anbefales at båt har autopilot og de fleste tau ned i cockpit)

- Hvor mangen kommer til å eventuelt til årreise på tur sammen? Greit å tenke på slik at man tenker på antall senge plasser som er kjekt å ha.

- Delta i regatta? Krever meir av tilstand på utstyr

- Kun dagseilas? Under nattseilas er det greit med litt meir utstyr ombord som Radar og AIS transponder++

- I hvilket type farvann ferdes ein i? Åpent hav og seiling i hard vind krever ofte meir robust utstyr.

- Nivå av komfort ombord? Finnes masse kjekt å ha ombord, og endel fasiliteter kreves gjerne om du deler seng med noen...

Men for all del, det er ditt valg.

Uansett lykke til med dine fremtidige turer på fjorden

Min erfaring med seilbåt er at vi var 3 stykker som kjøpte ein eldre rimelig seilbåt i April i fjor.

Den blei brukt noen turer i fjor, og vi fikk forsåvidt til å seile den, men båten feile fasiliteter til at de som vi deler hus med ville vere med på lengre turer.

Endte med at vi solgte båten nå i høst for halvparten av det vi kjøpte den for etter kun å ha vært ut av fortøyningene 2 ganger i år.

Så av den grunn sier eg at vurder bruks området, og ta diskusjonen med det potensielle mannskapet

Jeg antar du er godt voksen i forhold til hva du skriver 35 - 40 år? Du kan ha mange fine opplevelser i en liten båt, selv en jolle er fantastisk å seile. Imidlertid gaår jeg ut fra at du vil ha en båt du kan dra på ferie med...

Opplevelsen av en større seilbåt enn 18- 25 for er en helt annen.

Jeg brukte (heldigvis bare et lån) engang en Albin 870(?) på en prøvetur fra Oslo til Tjøme. Så lenge det blåste passelig vind var det en hyggelig opplevelse, om man ikke hadde det veldig travelt. Når vinden økte på (kuling) fra syd i Breiangen var det ikke spesielt hyggelig, farten var den samme, men utrivelig om bord når vi krysset sydover. Når vinden etter hvert la seg, og motoren skulle brukes var heller ikke det noe særlig. En sylinder VP, hvor motoren sto stille og båten hoppet opp og ned, var ikke noe særlig. Når vi kom frem etter 13 - 14 timer i sjøen var det dårlig stemning om bord. Den ble ikke bedre når det skulle soves, forholdsvis lite komfort, og trangt om bord, selv for en liten familie.

Etter den opplevelsen gikk det mange år (20?) før jeg omsider klarte å få med admiralen på seilbåt (de første årene hadde ikke jeg heller ønsker i den retningen). inntil jeg fikk godkjenning på den båten jeg har nå. Et langt sprang, enig i det, men det lærte meg at en større båt har større plass (naturlig nok), mere komfort, seier bedre, går bedre for motor, og kan egentlig ikke sammenlignes med en mindre båt. Det er vel en grunn til at de fleste seilbåter, som ikke er dagstutrbåter, ligger i segmentet +/- 37 fot.

Skal du ha en dagsturbåt er det selvfølgelig helt greit med en båt på 18 - 25 fot.

For øvrig er jeg helt klart enig med Helge78.

Redigert av Festina Lente IV (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Jeg ville valgt alternativ 1 (igjen).

Men det kommer mye an på innstillingen din til båtliv og friluftsliv. Vi er vant til å bo en uke på speiderleir i lavo, en uke i taktelt på biltaket, og båten vi reiste på tur med de 15 første årene våre var en Nidelv 24, etterhvert med 3 unger.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Jeg er selvfølgelig klar over at en "billibåt" vil ha behov for vedlikehold og kanskje noen oppgraderinger. Sånn sett så regner jeg ikke å få igjen de pengene jeg legger i vedlikehold/oppgraderinger ved evt salg senere, og at jeg kan få solgt båten igjen for omtrent det jeg gav for den når jeg kjøpte den. Alt "tap" ser jeg på som bruksverdi.

Jeg er klar over at det vil være fordelaktig å lære i en seilforrening eller klubb, men pga jobbsituasjon så er ikke dette alltid like praktisk, da man må innstille seg etter "andres tid", noe som ikke alltid er mulig. Jeg har også hatt noen turer sammen med andre som crew, men pga tidsklemma så går dette sjeldent opp...

For å svare på spørsmålene til Helge78:

- Hva ønsker jeg å bruke båten til? Hovedsaklig dagsturer, med en og annen overnattingstur/helgetur. Blir meg alene, evt med barna (2 av dem), og kanskje en og annen tur med et par kompiser. Overnattingsturer kan kombineres med å sove på land, f.eks i telt (har flere, bl.a en stor Lavvo)

- Mannskap: Blir nok endel solo, kombinert med turer med familien hvor de kan delta som mannskap.

- Antall samtidig i båten : hovedsaklig 1 - 4 personer.

- Regatta - Har ingen planer om dette.

- I begynnelsen kun dagseiling. Hva det blir til etterhvert vil tiden vise.

- Farvann - Holder til i Telemark, så da er vel den ytterste delen av oslofjorden og langs kysten sørover mot som er mest aktuell som farvann.

- Komfort - Er ikke så voldsomt kravstor egentlig.Har hatt mange overnattingsturer i en gammel trekogg med overbygg, men uten noen form for "fasiliteter" som toalett og bysse, og har trivdes bra med det!

Hovedtanken min er å ha muligheten til å ta meg en tur akkurat når det passer meg, sette seil og lære hvordan dette reagerer, uten at man nødvendigvis blir kasta i sjøen ved første vindkast... Større og bedre utstyrt båt er i alle tilfelle planlagt, men det vil måtte være et par-3 år fram i tid (med mindre jeg selger huset eller vinner i Lotto eller noe slikt...)

Redigert av JackSparrow (see edit history)

Hvis du må vente for å spare til båten, tror jeg du skal tenke mest over ordet VENTE.

Det koster deg lite å komme raskt på vannet med en billig båt. Og valg nr. 1 utelukker ikke valg nr. 2.

Selv om det er svært annerledes å håndtere en større båt, vil du raskt få verdifulle erfaringer og noen artige opplevelser også, med en liten seilbåt skulle jeg tro.

Det viktigste er nok å tenke gjennom og kjenne etter hva man helst vil selv, da det er like mange meninger om dette som seilere.

Hvis du er helt sikker i din sak allerede når det gjelder større båt, er det vel kun økonomiske vurderinger som hindrer deg i å ta det store spranget med en gang.

Hvis økonomien eller interessen for båt/seiling er ting du ikke er 100% sikker på, kan det være lurest å ta det litt etter litt. Det koster litt mindre å ombestemme seg da!

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Ser ut for ut fra dine kriterier kan klare deg fint med ein liten rimelig seilbåt, selvom eg trur ein 18 fots båt kan fort føles liten med 4 stykker ombord.

Skulle eg kjøpt liten seilbåt igjen, så hadde eg vurdert å kjøpe båt med senke kjøl pga. enkel håndtering med opplag på henger. Trur nok det går utover seil egenskapene, men de er ikkje de beste på små båter uansett har eg inntrykk av.

På båter i den størrelsen er det jo også et valg å ta når det gjelder Motor: innenbords Vs. utenbords

Trur her må du tenke på hvordan båten er å håndtere under soloseilas. mangen utenbords løsninger har kun girvalg på motor, og den er ikkje så enkel å håndtere samtidig som du skal styre båten aleine inn i havn.

For dagstur båt er ikkje navigasjons utstyrs behovet det største, kompass og logg er jo kjekt, men som sagt er autoilot guds gave til solosegling etter min meining.

Og kankje ein personlig nødpeilesender kan vere greit å ha om du detter over bord og båter seiler fra deg.

Jeg ville nok, gitt valget, gått for en båt vesentlig nærmere 25" enn 18". Ser nok at en 18-foter fort kan bli liten... Flere føtter = mer plass, det sier seg selv ;)

Ifht til "Vente"-spørsmålet som Propell1 ovenfor nevnte, så kunne jeg nok godsnakket litt med banken og fått lån til en båt i 3-400.000 klassen. Men det ene er jeg ser at det selvfølgelig er en viss usikkerhet rundt om dette med seilbåt faktisk er noe for meg / oss. Det andre er at jeg egentlig ikke har lyst å øke gjelda mi med flere 100.000 akkurat nå, jeg prøver igrunn å oppnå akkurat det motsatte. Derfor ser jeg det som mer fornuftig å sette til side penger og kjøpe cash, evt ta opp et vesentlig mindre lån, om et par-3 år.

Det er derfor jeg tenker på å kjøpe noe billig/rimelig nå (eller snart), slik at man kan hente inn endel erfaring på forhånd. For meg forekommer en liten (mindre) båt seg som litt mindre "skremmende" enn en +/- 37 fots båt. Og det utelukker jo ikke muligheten for å kjøpe en større båt seinere, når man er sikker på hva man vil, og kanskje har litt mer erfaring under redningsvesten.

Mhp motorisering, så er vel de fleste av disse "småbåtene" utenbordsmotorisert, og gearvelger går vel an å trekke inn i båten med litt oppfinnsomhet. Ser uansett på en utenbordsmotor som en fordel, bl.a da disse er mer brukervennlige mhp vedlikehold enn en innenbordsmotor inne i et bittelite motorrom i en liten båt... Og skulle de være helt håpløse så er det mye enklere å bytte en uttaborsmotor enn en innenbords. Så er det vel mer også motstand i en propell fastmontert under båten, som påvirker seilfarta negativt.

Med tanke på løsninger for solo-seiling: Her har jeg skjønt at det tenkt mye før, så det er vel ikke så vanskelig å finne ut hvordan det kan løses/ordnes på greie måter, og det kan jo være at mye av dette er allerede er tenkt på fra før på den båten man ender opp med. Og det med kjekke løsninger gjelder jo også like mye for en større båt.

Og ang personlig nødpeilesender (og annet sikkerhetsutstyr for den del): Sikkerhet er viktig uansett størrelsen på båten :) Det går jo faktisk an å ramle ut av en 40" båt også!

Og ut fra de svarene jeg har fått til nå, tolker jeg det dithen at tanken på å gå for noe mindre og rimeligere båt først, og samtidig sikte mot en større båt litt lenger fram i tid om man finner ut at dette er noe man kan leve med, ikke er helt på tyttebærtur :)

Ser ut for at du har tenkt gjennom valget ditt.

I dag går det ann å få båter opp mot gjerne 30fot som er i brukbar stand for ei månedslønn eller 2 om du leiter litt.

Og visst ein ser litt på det med blåruss syn, så kan ein reparere/oppgradere litt for kostnadene med å binde opp kapital og i tillegg til verditap som ein som kommer på ein dyrere båt.

Det som er viktig er egentlig å finne ein båt som er i god stand slik at ein slipper store utgiftbomber med ein gang.

Om det kun er dagsturer du ønsker og gjerne bruker båten til andre tider av uken enn de fleste andre, så kan det kankje vere aktuelt å kjøpe seg inn i et samaie/andelslag på ein båt da ein må investere mindre og fleire å dele arbeid og kostnader på. Er verd å vurdere, selvom eg for min egendel liker å eie aleine.

Som sagt lykke til med leitingen etter båt som gjerne kan vere vel så spennende som faktisk kjøpe båt..

Tror denne boken kan anbefales: Thoughts, Tips, Techniques & Tactics for Singlehanded Sailing

Jeg har også sansen for noe av filosofien bak denne artikkelen: Rigging Simplicity & The Con of Leading Lines Aft

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Joda, jeg har tenkt på dette i et års tid allerede. Har jo fulgt med på Finn.no, og har jo sett en og annen 30-foter til rundt 20-30.000 også, uten at jeg har slått til på noe. Har vært og sett på noen da :)

Sameie forekommer meg å være en potent kilde til konflikter, og det har jeg nok av som det er, uten at jeg skal gå noe mer inn på det...

Takk for linker finnarne! Og jeg har også sansen for filosofien om å holde ting så enkelt som mulig :) KISS-prinsippet er genialt ;)

Redigert av JackSparrow (see edit history)

Kort og greit, kjøp deg et eller annet og kom deg på sjøen. Det er der du lærer å være skipper. Som mannskap lærer du håndverket og seiling, men skipper på egen båt er noe annet. Klart kurs og annen opplæring er nødvendig, men egen praksis sammen med opplæring er best.

Kast loss !

Der har vi virkelig en som følger KISS prinsippet ;) Kort og grei beskjed!

kjøp båt nå. Prøv å kom deg opp til 30 fot. En til to fot i båt utgjør stor forskjell.

Din første seilbåt/ første seilbåtkjøp vil du lære mye ut av. En ting er det reint seiltekniske og håndtering av båt. Noe annet er innsikten du får gjennom å eie en båt mtp teknisk stand og kvalitet. Du vil lære utrolig mye om tilstand på båt, hva du senere skal se etter, finne feil og mangler, og identifisere økonomiske fallgruver. Dette vil du ta med deg videre til neste kjøp og når du virkelig skal legge penger i potten. Da kan tillært kunnskap, gjennom en mindre båt nå, redde deg fra bomkjøp eller store regninger for kommende båt. Ikke minst du kan identifisere feil og mangler som overstiger kjøpssummen for den første båten. Bare et prisavslag i en fremtidig større båt, pga teknisk stand du avdekker, kan overstige verdien av en liten båt.

Selv om jeg ikke får igjen for det jeg har lagt inn i arbeid og utstyr i min båt som jeg kjøpe i fjor vår, så blir det liksom "prøvekluten" for å få innsikt, slik at jeg gjør et bedre kjøp og tryggere handel den dagen jeg vil opp i størrelse.

Dessuten må du jo begynne å tenke på båtplass :)

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=44235349

stor båt til lav pris. sikkert noe som er feil, men noe er det alltid.

Guest Avmønstret#

En ulempe med 30 foter er at du må betale storbåtpris for alt. Båtplass, opplag, vedlikehold, seil, utstyr osv koster mye penger til sammen. En kan unngå litt av dette med en liten båt.

Båter fra 80 tallet er allerede latterlig billig, om 3-4 år vil dere komme langt med 100K og velge den båten med det utstyret og i den stand dere ønsker. Da får dere båt med bruksverdi som langt overgår den økonomiske verdien. Det er da de løpende kostnadene som utgjør det vesentlige med båten.

Ville brukt tiden til å seile i den lille båten sikle på finn osv fra sofaen og pekt ut en liste med båttyper som er attrakktive, men når en kommer til kjøp så er det stand og utstyr som gjelder.

-----

Så kan du jo kose deg med tanken om at noen kjøpte disse 80 talls båtene for 2-3-400K for fire år siden. Du har allerede spart noen hundre tusen før du har handlet ;-)

Kjøp båt nå!

Da kan du seile når du vil og seile hvor du vil. Å være med som mannskap på regatta er lærerikt, men du får ikke friheten som egen båt gir.

Øk prisområde til 25-50.000,- hvis du kan. Da kan du få OK båt i området 25-30 fot, noe som gir helt annen komfort ved overnattingsturer. Dårlig vær virker heller ikke så skremmende i litt større båt.

Jeg har veldig gode erfaringer med alternativ 1, men jeg tror jeg har vært veldig heldig.

Den første båten kjøpte jeg for 35' og var ganske så fornøyd med den, etter å ha flyttet til Oslo kjøpte jeg båt nummer to for 50', den har jeg fortsatt og er meget fornøyd med den.

Det ble mye tull med den første, men veldig lite som var tull i utgangspunktet - alt tullet skyldes min egen udugelighet, uaktsomhet eller uheldighet.

Man kan selvfølgelig være uheldig og få en båt det bare er problemer med - det er flere som har slike erfaringer både på dette forumet og konkurrerende forum, men allikevel ...

... kjøper man en billig båt, og den viser seg å bare være skrot - ja, synd det, men man rekker antageligvis å lære mye, både om seiling og båthold, før båten må skrotes, og man har ikke tapt så veldig mye penger. Kjøper man billig båt og skader den pga udugelighet, uaktsomhet eller uheldighet - ja, så synd det, men man lærer mye av slikt, og man har fortsatt ikke tapt så veldig mye penger på det. Kjøper man en dyr båt, og raker rett på grunn i full fart på henteturen ... ja ... da har man større grunn til å gråte. Kjøper man en dyr båt, og det viser seg å være masse mangler med den, kommer man også til å bruke mye tid og krefter på å krangle.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg holder også en knapp på alternativ 1, og samtidig legge av penger til alternativ 2.

Jeg overtok en sliten 27-foter gratis i fjor, og brukte ca 30.000 på å gjøre den god nok for 14 dager seiltur med en familie på fire i tillegg til en del dagsturer på vår og høst. Denne båten gir oss masse erfaring som er nyttig når vi en gang kjøper noe større og dyrere.

Standarden ombord er ikke på samme nivå som nye båter med tanke på komfort, men det savnet vi ikke. (Kanskje fordi det var mye bra vær...)

Og det viktigste er at vi ikke trengte å vente med båtopplevelsene til vi fikk råd.

jeg ville gått for alternativ I :smiley:

kjøp en båt som er 'kjennt' typ Maxi 68,77, IF eller Vega eller noe i den duren.........og så prut så mye du orker :thumbsup:

bare som eksempel......http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43606324

ut og sejl o ha kul.......den dagen du har mer......så selger du denne båten(men båten må vare kjennt!).....da har du garantert pengene tilbake

S/Y Gunga Din

Nytt storseil 15 tusen, sikker nytt forseil også... Sprayhood 6000... Cockpitkalesje totalt 13000 med sprayhood. Nye puter i salongen, i beste fall lage til selvkost 2000.

Så spørs det hvordan motor ser ut....

Det dyreste du kan gjøre er å kjøpe 3500 kg spesialavfall.

Kjøp noe som er brukt jevnlig og ikke har ligge ubrukt. Gjerne av noen som skal opp i størrelse, da jeg antar at de har faktisk brukt båten, luftet seilene og brukt litt penger på den.... Og de må frigjøre båtplassen.

Takker for alle innspill og meninger :) Ser ut som jeg på grunnlag av de forslag som har kommet nok vil se etter en rimelig startsbåt, men litt større enn det jeg opprinnelig hadde tenkt, så jeg ser nå på båter rundt 25-30". Blir nok å følge med på Finn og andre steder framover til jeg finner den jeg vil ha :smiley: Og så er det opprettet sparekonto mot en større og flottere båt seinere !

Fint at du sikter på en litt større seiler, har selv maxi 84 som er en 28 foter. Kjempe gøy og seile med denne, og dra på fine turer med familie. Nå får du dem til under hundre tusen, som er veldig billig. Bare en ting, hvis du har romslig økonomi kan du spare ved siden, ellers kan du bare drite i det for herregud så dyrt det er og eie en båt, og oppgraderinger er ekstra dyrt. For jeg blir som et barn hver gang jeg går i en båt butikk, skal ha alt mulig. Men det er veldig fin hobby.

Ps ikke hobby Men en Livstil.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...