Jump to content

Fra Ytterdør til teakdekk nå med bilder av båten

Jon-Kåre

Recommended Posts

Bilde viser dekket jeg holder på å montere i båten min, teaken er fra gamle ytterdører. Området som er merket er limt ned derfor noe tvilsome svarte flekker som kommer fra epoksien.

Dette må vel være gjenbruk og dermed miljøvennlig som bare det??

Bilde

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Skal ta et bilde og legge deet ut neste gang jeg er i båten eller på jobb

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Her kommer to bilder + en link til en side der det er nok et bilde + diverse opplysninger om båten idag og slik den ble levert, blant annet salgsannonsen og test fra 1965

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2529/DSCF0039.JPG

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2529/DSCF0040.JPG

og linken: her må du rulle litt ned på siden http://www.beckermarinette.se/marinetter.html

Redigert av jonkare (see edit history)

:cheers: Da var det den jeg trodde ja:-)

Har sett på den tidligere på den mariette siden du linket til. Morro å se at hun er eid av "en av oss" :wink:

Vakker båt !

Er den kortet iforbindelse med konvertering til hekkagregat?

En annen ting jeg lurer på er hvordan den oppfører seg med en så stor motor helt bak i båten?

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

:cheers:  Da var det den jeg trodde ja:-)

Har sett på den tidligere på den mariette siden du linket til. Morro å se at hun er eid av "en av oss"  :wink:

Vakker båt !

Er den kortet iforbindelse med konvertering til hekkagregat?

En annen ting jeg lurer på er hvordan den oppfører seg med en så stor motor helt bak i båten?

Erik

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror at grunnen til at den er kortet ned var råte bakerst i bordene slik at det var nødvendig å korte den inn av den grunn. Samtidlig ble hele speielen byttet og består av 2x22mm eik.

Båten fungerer helt fint med motoren bak, flyttet vannlinjen 5cm opp bakerst før jeg sjøsatte og vil påstå at det traff på mm. Ellers ligger den kjempefint i vannet under stort sett hele fartsregisteret, litt høy snute mellom sånn cirka 8-12 veldig flat og skummel ved 30 knop. Skuta er nok en smule overmotorisert og meningen er nok en disel rundt hundre hester og med omtrent samme vekt noe jeg satser på kommer etter hvert. Grunnen til at det ble såpass stor motor var tilgjengelihet og tanken på at med ekstra gamp ville forbruket bli mindre en med akkurat. Passe fart på båten er rundt 20 knop der den oppfører seg kjempefint. 25 er nok maks av det forsvarlige etter dette legger den seg ikke innover i svingene og man føler at den er på tur til å bli hevet motsatt vei.

Jeg vet ikke om man kaller en slik båt for planer eller halvplaner??, det er jo tildels kjøl under denne

Holder på å skal fuge dekket og det er noe griseri, er det noen av medlemmene som har noen gode råd. Tape ser jeg på som uaktuelt

Holder på å skal fuge dekket og det er noe griseri, er det noen av medlemmene som har noen gode råd. Tape ser jeg på som uaktuelt

<{POST_SNAPBACK}>

Brukte en kraftig brødpose som jeg tredde en fugespiss inni og tapet fast, dette fungerte delvis meget bra.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...