Fjord21DC Startet 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2013 (redigert) Hei, ser dette skjemaet ok ut? Skal ikke være mye fancy om bord, men noen lys, stereo osv.. Båten er en 21 fot med utenbordsmotor på 115HK.. Ber om tilbakemeldinger fra de som har lit peiling på strøm om bord.. Rød skrift betyr at jeg trenger råd da jeg ikke har peiling. Dersom tverssnitt på kabler osv er for lavt så si i fra! Ellers andre tips til forbedringer? + og - betyr henholdsvis positiv og negativ kabel.. Redigert 16.Oktober.2013 av Norcem21 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fredrik_ Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 Svarer litt kjapt. Sikringen til forbruk må ikke være høyere enn det koblingsskinna til minus tåler. Ang sikring til pumpa så står det i manualen eller databladet hvilken størrelse den skal være. 60mm2 til så få forbrukere vil jeg påstå er i overkant med mindre du veit du skal bygge ut. Om du tillater deg 0.2V spenningsfall ved 50A belasting holder det med 35mm2. Etter det jeg kan se ut i fra tegningen så har du forbrukere på maks 30A(i praksis lavere). Det betyr at spenningsfallet blir under 0.2V. Ble kjapt, men håper det hjalp litt i hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 16.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 Takker så mye! Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 18.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 Hei, er det slik å forstå at det er styrken (amp) på forbruket som bestemmer tverrsnittet? Dvs styrken på strømmen som passerer kabelen til forbrukerne som avgjør tverrsnitt? Jeg har en stor batteribank på 210ah og da skulle dette tilsi over 7 kvadrat kabel. Men flere her nevner lavere tverrsnitt, nede i 3,5 kvadrat. Er det fordi jeg ikke belaster med noe særlig mer enn 30 amp? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 18.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 Det at batteribanken din har en kapasitet på 210Ah (strøm x tid), betyr at du maksimalt kan ta ut f.eks. 10 ampere i 21 timer). I praksis bør du ikke tappe batteribanken lenger ned enn ca 50%, noe som igjen betyr en strøm på f.eks. 5 ampere i 21 timer (5 x 21), eller 2,5 ampere i 42 timer. Når du skal sikre forbrukskursene dine, så er det den maksimale strømmen hver av forbrukerkretsene/-sikringene skal levere, som avgjør sikringsstørrelsen på vedkommende kurs, og også kabeltverrsnittet. For å finne forbruket pr. kurs kan du enten måle strømmen (amperemeter) med alle kursens forbrukere påslått, eller legge sammen effekten (wattstyrken) for de forskjellige forbrukerne og dele på 12 (12V anlegg). Da får du den totale strømstyrken som forbrukerne i denne kursen kan trekke tilsammen. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 18.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 Takk Arvid! Sitér dette innlegget Link to post
Ove Gram Nipen Svart 18.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 Minus på alle batteriene (inkludert startbatteri) kobler du sammen. Pluss på startbatteriet kobler du til starteren på motoren, via en egen hovedbryter. Du trenger en løsning for å få dynamoen til å lade både start- og forbruksbank. Søk litt på forumet, så finner du en haug med tråder som handler om dette. I min båt har jeg kappet kabelen som gikk fra startmotoren til dynamoen, og trukket en ny kabel fra dynamoen til forbruksbanken. Mellom start- og forbruksbanken har jeg satt inn et voltsensitivt relé. Ellers synes jeg at 60 mm² fra forbruksbanken til bryterpanel er veldig stort, med tanke på at du bare skal drive noen småting. Du kunne sikkert klart deg med under halvparten. Fra startbatteri til startmotor, derimot, kan det være fornuftig å ha tykke kabler. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 18.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 Takk Ove GN! Bra innspill! Men bør vel ha 60 mm² mellom batteripolene ved sammenkobling? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 18.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 Når det gjelder ladeopplegg er det mye nyttig å finne i denne beskrivelsen:https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/ Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 11.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Forsøker meg på en mer detaljert versjon! Kan elektrikerkyndige ta en titt på dette og komme med tips til forbedringer? Er usikker på koblinge av dynamo, relè osv. mellom start og forbruk, så har satset litt på at det er riktig i skjemaet.. Bare fyr løs dersom feil.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.