sleipnern Startet 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2013 Sabben (10 hk! ) går varm, ligger på 90 grader og opp til 100 ved full belastning.Har sjekket pumpe og skiftet membran uten resultat. Tenkte no å skifte termostat, hvor kjøper jeg denne og finnes event uorginale/ billigere ? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 Formoder den er sjøvannskjølt. Du får starte med å fjerne termostaten. Er kjølesystemet i orden vil da motoren gå kald. Går den varm uten termostat så er systemet gjengrodd av rust og saltavleiring. Da er det Systemrens som gjelder, ev. av med toppen og oppstaking. Termostaten kan du teste i vann under oppvarming. Sitér dette innlegget Link to post
sleipnern Svart 16.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 Ferskvannskjølt denne, ser ikke antydninger til misfarging eller rust i kjølevæska! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 18.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 Ok, da får du teste termostaten i en kjele på komfyren og se hvilke temp. den åpner på. Formoder du har et kjølerør under båten og at du har dobbel kjølevannspumpe. Pumpa har ventiler som må være i orden om det skal sirkulere skikkelig i kjølerøret. Termostat får du kjøpt hos Sabb/Frydenbø i Bergen eller hos en av de mange Sabb-forhandlere langs kysten. Sitér dette innlegget Link to post
sleipnern Svart 18.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 Skiftet membran, sjekket gjennomstrømming, sjekket termostat og finner egentlig ikke noen feil. Er tempmåleren feil da?. Stikker fingrene i kjølevæska uten å brenne meg, toppen kan jeg holde hånda på......hmmm? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 18.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 Hei, Om du kan halde handa på toppen trur eg ikkje den er for varm. Det er nok lurt å kontrollere temperatur følaren. Ein enkel måte å finne ut om motoren er for varm, samt om temperatur følaren ikkje virker er ved hjelp av eit handholdt IR-termometer. Det fåes kjøpt på Biltema. Om du velger å bruke denne metoden kan du måle temperaturen på fleire områder på motoren. Ein god plass å føreta målinga er oppe på toppen, inntil lyddemparen der kjølevannet går frå toppen til lyddempar. Men ver obmerksam på at enkelte områder ikkje har kjølekanal, og vil derfor naturlegt vere varmare. Lykke til. :-D Mvh Diesel248 Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.