ut mot havet Startet 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2013 Vurderer kjøp av ny utenbordsmotor til min Mørebas 15. Har i dag ein Yamaha 5hk totakter og synest vel at dette er lite. Båten vert brukt til korte fisketurer med teine og garn og treng i utgangspunktet ikkje stor fart men 5 hesteren ver i mange høve svak. Har fundert på om ein 8 hester er kraftig nok, vil eg merke stor forskjell? eller bør eg gå for ein 9.9 hester? Pris er viktig, forskjellen på ein 8 og 9.9 hester er jo nokre tusen. Ønsker synspunkt. Er mykje brukte motorer på Finn men vil helst ha noko nytt. Vil eg klare å få båten i plan med ein 8 hester? Kva merke bør eg gå for? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 15 foter i plan? da bør du vel opp på 20-25 hk vil jeg tro. Jeg hadde en Mørebas 17 med 50 hk. Det var ikke for mye iallefall. 8 hk er egnet til å få mindre joller opp i plan. 9,9 hk er som regel nedtrimmede 15 hk så de er mye sterkere iallefall. Særlig uten plombering.... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
hanto1 Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Skal du ikke kjøre i plan er 8hk nok. Tviler på at du får noe større fart med 9.9. Skal du derimot plane må du nok opp i over 20 hk. Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 17.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Det er ikkje noko must å få båten i plan, tenkte meir på om eg får litt meir krefter med ein 8hester kontra 5hk eller om eg må gå for 9.9 hk for å merke særleg forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 En 8 hk er ofte en opptrimmet 5 hk (eller omvendt) så særlig forskjell blir det neppe på en såpass stor båt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
1234512345 Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Kjøp yamaha 9.9 sport! Trim den opp til 15 vis det blir for lite kraft. Hvis 15hk heller ikke er nok kan du sette på 20 hk forgasser som koster rundt 2500-3000:) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Uansett om du går for 8 eller 9,9 hk firetakt vil du slippe med langt mindre vibrasjoner i styrekult, mindre støy, og slippe os fra oljebrenning. Blir stort framskritt uansett. Men hvis du går for 9,9 hk, er jeg enig med siste innlegg over i at Yamaha 9,9 Sport gir stor fleksibilitet mtp muligheter hvis mer effekt er ønsket etterhvert. God motor, vi har 2 stk i familien som har vært helt problemfrie (bortsett fra litt kaldblodige ved kaldstart). 15 hk får du (lovlig og betalt avgift for) ved å fjerne et gult plastklips som står på stag til gasspjeld. Venter på min 20 hk forgasser, Yamaha er visst tomme for disse, sikkert mange som velger å bytte. Hvis Mørebasen din er lettdrevet, vil 15 hk sikkert holde mtp plan hvis du ikke har for mye vekt med deg. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 hvorfor skulle det være mindre vibrasjoner fra en 8 hk 4-takt ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ut mot havet Svart 17.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 5 hesteren som eg har er enkelsylinder og 8 hesteren er vel vanlegvis to sylinder så kan ikkje heilt forstå dette det du skriv der teerex, to sylindre må gi litt meir effekt. Kva kan eg forvente å få for min 5hk Yamaha ved salg? 2004 mod. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Nå har vi en Yamaha 4 hk 2 takt som "reserve", stod på ene båten før. Dette er samme motor som 5 hk. Kjører du 5 - 10 min med litt turtall, kan jeg love at det kiler noe grassat i fingrene... Sikkert bra for de som har dårlig blodomløp... Som ut mot havet skriver, 8 og 9,9 hk er langt mer moderne tosylindrede motorer, og er en helt annen verden. Finnes ikke sjenerende vibrasjoner på 9,9 Sporten, og regner med 8 hk (med sitt mindre volum) heller ikke lider av dette. Ville tippet du ihvertfall vil kunne få et sted mellom 4000 - 5000,- ved salg av 5 hesteren, litt avhengig av utseende og tilstand på propell. Har sett på finn at 4 og 5 hesterne til Yamaha går relativt kjapt for salg. Kort eller lang stamme kan kanskje avgjøre litt mtp etterspørsel(?) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 (redigert) Ja slik sett. Jeg trodde han mente at 8 hk 4-takt vibrerer mindre enn 8 hk 2-takt. Hvis begge er 2-syl så blir det neppe den store forskjellen. Redigert 17.Oktober.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
GlennIversen Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Min nevø, har i dag en Yamaha 8hk 4t (2013mod) som han og hans søster bruker på en 9fot gummibåt.Denne med 2-3barn 12-13år's alderen går greit opp i plan og farten ligger da på ca 18-19knop.Når jeg med mine 100kg daukjøtt har testet denne så klarer den 20knop på trykkmåleren.Selgeren fortalte når dette ble kjøpt at forskjellen på 8hk og 9,9 ville ikke merkes nevneverdig og mente 8hk var det absolutt beste valget på denne båten. (han hadde begge motorene på lager så han var nok mer ærlig enn glad i penger virker det som siden han anbefalte 8hk fremfor 9,9hk)Men når det gjelder en 15fot mørebas, så tror jeg nok ikke du kan forvente at den planer med hverken 8 eller 9,9hk, men du vil nok merke litt forskjell på kraft og kanskje fart og mye forskjell på drivstoff forbruket vil jeg tro. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Søringen Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Ser at en "vanlig" Yamaha 9,9 er 212 ccm, 8 hk er på 197ccm. Yamaha 9,9 Sport er på 362 ccm. Så er et godt skyv i disse sett i forhold til en vanlig 9,9. Som de sier i "Unaiten", there is no substitute for cubik inches... Selv på småmotorer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.