Jump to content

Kjøpe ny utenbordsmotor, 8hk eller 9,9?


ut mot havet

Recommended Posts

Vurderer kjøp av ny utenbordsmotor til min Mørebas 15. Har i dag ein Yamaha 5hk totakter og synest vel at dette er lite.

Båten vert brukt til korte fisketurer med teine og garn og treng i utgangspunktet ikkje stor fart men 5 hesteren ver i mange høve svak.

Har fundert på om ein 8 hester er kraftig nok, vil eg merke stor forskjell? eller bør eg gå for ein 9.9 hester?

Pris er viktig, forskjellen på ein 8 og 9.9 hester er jo nokre tusen.

Ønsker synspunkt. Er mykje brukte motorer på Finn men vil helst ha noko nytt.

Vil eg klare å få båten i plan med ein 8 hester? Kva merke bør eg gå for?

 

 

Link to post

15 foter i plan? da bør du vel opp på 20-25 hk vil jeg tro. Jeg hadde en Mørebas 17 med 50 hk. Det var ikke for mye iallefall.

8 hk er egnet til å få mindre joller opp i plan. 9,9 hk er som regel nedtrimmede 15 hk så de er mye sterkere iallefall. Særlig uten plombering....

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

En 8 hk er ofte en opptrimmet 5 hk (eller omvendt) så særlig forskjell blir det neppe på en såpass stor båt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Uansett om du går for 8 eller 9,9 hk firetakt vil du slippe med langt mindre vibrasjoner i styrekult, mindre støy, og slippe os fra oljebrenning. Blir stort framskritt uansett.

 

Men hvis du går for 9,9 hk, er jeg enig med siste innlegg over i at Yamaha 9,9 Sport gir stor fleksibilitet mtp muligheter hvis mer effekt er ønsket etterhvert. God motor, vi har 2 stk i familien som har vært helt problemfrie (bortsett fra litt kaldblodige ved kaldstart). 15 hk får du (lovlig og betalt avgift for) ved å fjerne et gult plastklips som står på stag til gasspjeld. Venter på min 20 hk forgasser, Yamaha er visst tomme for disse, sikkert mange som velger å bytte.

 

Hvis Mørebasen din er lettdrevet, vil 15 hk sikkert holde mtp plan hvis du ikke har for mye vekt med deg.

Link to post

hvorfor skulle det være mindre vibrasjoner fra en 8 hk 4-takt ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Nå har vi en Yamaha 4 hk 2 takt som "reserve", stod på ene båten før. Dette er samme motor som 5 hk. Kjører du 5 - 10 min med litt turtall, kan jeg love at det kiler noe grassat i fingrene... Sikkert bra for de som har dårlig blodomløp...

 

Som ut mot havet skriver, 8 og 9,9 hk er langt mer moderne tosylindrede motorer, og er en helt annen verden. Finnes ikke sjenerende vibrasjoner på 9,9 Sporten, og regner med 8 hk (med sitt mindre volum) heller ikke lider av dette.


Ville tippet du ihvertfall vil kunne få et sted mellom 4000 - 5000,- ved salg av 5 hesteren, litt avhengig av utseende og tilstand på propell. Har sett på finn at 4 og 5 hesterne til Yamaha går relativt kjapt for salg. Kort eller lang stamme kan kanskje avgjøre litt mtp etterspørsel(?)




			
		
Link to post

Ja slik sett. Jeg trodde han mente at 8 hk 4-takt vibrerer mindre enn 8 hk 2-takt. Hvis begge er 2-syl så blir det neppe den store forskjellen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Min nevø, har i dag en Yamaha 8hk 4t (2013mod) som han og hans søster bruker på en 9fot gummibåt.
Denne med 2-3barn 12-13år's alderen går greit opp i plan og farten ligger da på ca 18-19knop.
Når jeg med mine 100kg daukjøtt har testet denne så klarer den 20knop på trykkmåleren.
Selgeren fortalte når dette ble kjøpt at forskjellen på 8hk og 9,9 ville ikke merkes nevneverdig og mente 8hk var det absolutt beste valget på denne båten. (han hadde begge motorene på lager så han var nok mer ærlig enn glad i penger virker det som siden han anbefalte 8hk fremfor 9,9hk)

Men når det gjelder en 15fot mørebas, så tror jeg nok ikke du kan forvente at den planer med hverken 8 eller 9,9hk, men du vil nok merke litt forskjell på kraft og kanskje fart og mye forskjell på drivstoff forbruket vil jeg tro.

Ha en fin dag

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...