Jump to content

Nidelv 24, roret låste seg i akterover - nybegynnerfeil?

Pequod

Recommended Posts

Denne uka har jeg virkelig startet båtsesongen - har vært ute tre dager på rad! :smiley:

Mandag, tirsdag og onsdag!

I går kjørte jeg eldstedattera og tre skolekamerater til Oslo da de skulle på shopping. Stoppet på Lindøya for å tanke. Denne gangen var jeg ikke helt heldig med å legge til første gangen, og fant ut at "matrosen" min ikke visste hva en båtshake var, og når jeg fikk forklart henne det, så var det for sent, og jeg måtte bakke ut... :smiley:

Da opplevde jeg at rattet/roret låste seg når jeg skulle svinge. Jeg fikk ikke rikket på det i hele tatt. Lurte først på om jeg hadde fått noe i propellen, men var veldig usikker. Ville jo ikke begynne å rive og slite i rattet heller, i frykt for å ødelegge noe ville jeg heller ikke ta kraftig i, kunne jo hende at jeg allerede hadde gjort det.

Prøvde å sette giret/roret i fri, men det hjalp ikke. Men da jeg begynte å kjøre forover igjen slapp det plutselig og alt var slik det skulle være resten av turen. Ingen antydning til problemer.

Har jeg gjort en eller annen nybegynnertabbe eller noe annet galt?

Det er bra vanntrykk mot et ror som ligger over når du siger akterover. Det er ikke dette som har lurt deg?

Regner med at du ga på litt når du måtte bakke fra kai?

Kan godt hende det. Leverte ungdommene på den brygga som stikker ut midt på Rådhusplassen (med trappetrinn på sidene), og da jeg bakket ut derfra hadde jeg ikke noen problemer.

Opplevde forsåvidt det samme for noen år siden på ei snekke jeg hadde. Ror-opplegget hadde ikke noen stopp anordning for max rorutslag til begge sider, så da jeg bakket akterover med max sving på roret så vrei roret seg helt rundt og traff faktisk propellen. Der sto det helt låst , men jeg hadde heldigvis mulighet til å koble til en rorpinne under akterdekket slik at jeg fikk vridd dette tilbake. Ellers så måtte jeg gi max pådrag fremover, da kom det rundt igjen til normal stilling. Fikk naturligvis montert på en" stoppekjetting" etter dette, for å unngå slike episoder i fremtiden.

Interresant, kan nok hende at Wiking26AC og du er inne på noe her også. Roret løste seg jo når jeg satte fart forover, så kanskje det har vært noe slikt? Skal i alle fall være forsiktig med hvor hardt jeg ratter framover, og når båten skal opp for å vaskes under til våren, så skal jeg sjekke dette. Kanskje greit å montere en slik stoppeanordning.

Tviler sterkt på om at du har hydraulisk styring.

En ting som kan ha skjedd er at roret har "slått over" ikke helt rett ord, men du har troligt en teleflex type styring - dvs det er en vaier inni ei strømpe som er forbindelsen mellom ror og ratt.

Om du tar en titt under akterspeilet ditt så vi du sikker se hvor den kommer henn, bruker å være greit på gode gamle snekker.

Denne vaireren sitter da i 90 grader mot armen som sitter på rorstammen (akselen som går gjennom båten og til roret) Det som kan skje om du bruker mye rorutslag når du bakker ei snekke er at belastningen (vanntrykket) på roret blir så stor at det "slår" over oppe i festet mellom kabel og rorstammen. Retter seg oftes igjen når du kjører forover, men kan og bli stående.

Ett godt tips, ikke bruk ror akterover på ei snekke, det virker ikke lell, lær deg heller å bruke proppelen til å svinge med, dette er noe som kommer fort, og sitter i løpet av kort tid i fingrene.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

På min gamle snekke var det mer rorutslag til babord på grunn av feste av vaier. Når jeg bakket med fullt rorutslag tverret roret nesten 90 grader bak båten.

Siden propellen sitter foran roret blit det ikke vannstrøm over dette. Og svært dårlig svingegenskap. Du kan prøve å bare legge over "litt" så svinger den sikkert noe bedre. For eksempel bare 1/2-1 tur på ratt. Sjekk også rorgjennomføringen slik at ikke noe ligger i veien ved armen. Som de andre skriver er det likt på mange snekker. Beste begynnertips er : "ta det rolig" og bli kjent med båtens egenskaper. Det er bedre og bakke ut og ta 2 nye forsøk enn å smelle inn i en dyr båt.

Guest Avmønstret#

Det Benji skriver om at en snekke ikke svinger bakover er bare tull. Elwaroen min svinger begge veier når jeg bakker. Aldri noe problem å bakke inn i båser. Men bruk litt tid på å finne ut hvor mye rattutslag du trenger til hver side.

Du kan jo ikke generalisere ut fra din egen snekke. Jeg kan med hånden på rattet fortelle deg at feks Sandvik 28, i allefall den jeg hadde, ikke hadde noe særlig styring når jeg bakket. Men med rette vindforhold og styring ifht vridning på propell så kunne jeg noen ganger "get lucky". Dog var hovedregelen at det ikke var noe særlig styring bakover.

Som noen allerede har skrevet. Dette er sansynligvis at reverstrømmen fra propellen mot roret sammen med full styrbord eller babord låser roret. Jeg bygde en Kragerø 32 i 1998. Her var det et krav fra DNV at roret måtte sikres med kjetting i hver ytterstilling. Forklaringen jeg fikk var at om man kjørte fort i revers og la over roret kunne stempelstangen (16mm) i rorstyringen knekke når roret nådde ytterstilling

Jeg har allerede oppdaget at styringsegenskapene når man bakker ikke er mye å skryte av, men det visste jeg forsåvidt fra før av, etter å ha lest meg opp endel på båter og snekker før jeg ble båteier! :smiley:

Jeg tror nok at problemet her var at jeg rattet noe vel kraftig, så jeg skal følge rådet og være litt mer forsiktig.

Det er jo strak aksel/propell på denne Nidelven, er vel ikke styringsmuligheter med propellen da.

Om du graver deg litt ned i teorien vil du finne at alle båter drives av forskjellen mellom trykket på nedre og øvre propellblad, noe som gjør at alle båter dreier "styrer" i forhold til dreieretningen på propellen, når du bakker. Det er nok dette Benji mener, og det har han helt helt rett i. Denne egenskapen bær benyttes i fullt mon ved havnemanøvrering

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...